Het zal je maar overkomen. Word je binnengehaald als toptalent, maar moet je het vervolgens afleggen tegen een oud-gigatalent die met verse motivatie het op zijn heupen heeft gekregen. Esteban Ocon heeft het niet meezitten wat zijn teamgenoot betreft en blijkt onder de grote druk te bezwijken.
Het is ook allemaal niet makkelijk voor de jonge Fransman. Het leek even beter te gaan met het Franse talent nadat hij noodgedwongen moest stoppen bij Force India. Hij werd als ‘de verlosser’ binnen gehaald bij Renault. Het toptalent zou in de komende jaren de kampioenswaardige positie van het team moeten verzekeren.
Immers, wanneer Ocon het goed doet zou hij een strijd moeten kunnen leveren met zijn Nederlandse aartsrivaal Max Verstappen. De realiteit is inmiddels hard: Fernando Alonso blijkt de betere coureur te zijn en Verstappen is ver weg, heel ver weg.
Een Alonso in topvorm maakt gehakt van Ocon
Het is een understatement te noemen, we zagen de Alonso van weleer in Oostenrijk strijden met een flinke scheut hervonden passie. Rondenlang wachtte de Spanjaard op zijn kans om George Russell te ontdoen van zijn punt. Russell verdedigde verdienstelijk, hij hield de drievoudig wereldkampioen knap achter zich, maar wist het uiteindelijk ook: ‘Je wil in deze positie iedereen achter je hebben zitten, op Alonso na.’
Dat zijn de woorden van Russell over het specifieke moment dat hij zijn punten verloor. Deze lofzang gaat overigens ook rond in alle verschillende media, Alonso is terug en hij laat direct weer zien waarom hij een van de beste coureurs ooit is. Dat terwijl het aan de andere kant van de garage allemaal iets minder soepel verloopt vanaf de Grand Prix in Monaco.
Maar wat is minder soepel in dat geval? Inmiddels heeft Alonso twintig punten verzameld, Ocon heeft er twaalf. Het gaat vooral om de laatste vier races Alonso komt keer op keer boven Ocon terecht en verdient bovendien de punten. De Fransman heeft niets in te brengen en blijkt in een vormdip te zitten, terwijl Alonso sterk presteert. Na vier races heeft de Spanjaard gehakt gemaakt van de achterstand tussen beide coureurs en begint Ocon inmiddels te zeuren om nieuwe onderdelen voor zijn Alpine A521.
Ik vrees dat het team een fout heeft gemaakt met onze Esteban, zijn team moet zich hoe dan ook achter de oren krabben. Onlangs maakte Alpine natuurlijk bekend dat de jonge Fransman een nieuw contract voor twee jaar kreeg, veel te vroeg in het seizoen werd die beslissing gemaakt: Alonso was nog niet gewend aan de bolide en Ocon kon daar op dat moment van profiteren. Een goede vergelijking was dus nog niet te maken.
Alpine heeft een mooie belofte, maar geen geschikte coureur
Dat terwijl Alpine op zichzelf een mooie belofte heeft als team. Nog steeds heeft de Franse ploeg een fabrieksstatus, kan het wat budget betreft in principe mee met de top en zou het een kwestie van tijd moeten zijn tot de Fransen weer aan de top mee kunnen strijden. De kwaliteit is er, de coureursvisie voor de toekomst alleen nog niet.
Ocon is de onzekere factor in deze. De prestaties van de 24-jarige roepen vooral veel vragen op. Is Ocon nu echt zo goed als hij wordt geacht? Kan Ocon het gevecht wel aan met topcoureurs als Alonso, Verstappen, Lewis Hamilton en zelfs een aantal andere coureurs op de grid? Vragen waar we nu geen antwoord op hebben, maar wel een conclusie die Alpine samen met Ocon zal moeten trekken in de toekomst.
Ocon moet zich herpakken
Wat mij betreft liggen de kaarten op het moment al lang en breed op tafel. Alpine had, tot het moment van tekenen door Ocon, genoeg opties voor meer talent en meer ervaring in de bolide. Pierre Gasly had dé Fransman kunnen (en eigenlijk moeten) zijn die de overstap zou maken naar een topteam in opbouw.
Feit blijft echter dat deze sport blijft verassen. Ook Ocon zou nog kunnen verassen dit seizoen. De klok tikt echter, de Fransman zal hoe dan ook betere prestaties moeten neerzetten wanneer hij Alpine definitief naar een hoger niveau wil tillen.
Door: Merijn Kramer
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties