Chandhok: 'In bocht 9 en 10 oogt de Red Bull heel erg sterk' Formule 1
Formule 1

Chandhok: 'In bocht 9 en 10 oogt de Red Bull heel erg sterk'

Chandhok: 'In bocht 9 en 10 oogt de Red Bull heel erg sterk'

Karun Chandhok denkt dat Red Bull Racing en McLaren tevreden zijn na de eerste vrije training. De Sky Sports F1-analist zag deze twee renstallen met name verrassen gedurende de ochtendsessie, terwijl ook Mercedes natuurlijk weer aardig uit de verf kwam. Ook Ferrari zal volgens de Brit een goed gevoel overgehouden hebben aan de eerste officiële Formule 1-sessie van 2021.

'Het is lastig om iets te zeggen over deze sessie naar aanleiding van wat we gezien hebben, maar ik denk dat Red Bull blij is dat ze de sterke vorm van het testweekend mee hebben weten te nemen naar deze eerste trainingssessie in Bahrein. McLaren heeft waarschijnlijk datzelfde gevoel', zo luidt de eerste reactie van Chandhok op de vrije training.

Zijn commentaar is niet geheel onterecht, beide teams kwamen relatief goed voor de dag. Max Verstappen wist de training als snelste af te sluiten en zette de eerstvolgende concurrent, Valtteri Bottas op ongeveer drie tienden. Sergio Perez klokte de zesde tijd en komt klaarblijkelijk aardig mee met zijn Nederlandse teamgenoot. Lando Norris eindigde de sessie voor McLaren op P3, Daniel Ricciardo bleef haken op P9.

Ook Ferrari trapte het weekend prima af. Waar het nog gissen was naar de vorm van de Italiaanse renstal tijdens het testweekend, lijkt het team in 2021 pace gevonden te hebben. Charles Leclerc eindigde de sessie op P5, zijn kersverse teamgenoot Carlos Sainz op P8. Chandhok: 'Ik denk dat Leclerc en Ferrari daar tevreden mee zijn.'

De snelle ronde van Verstappen

Ook neemt Chandhok ons nog even mee met de snelle ronde van Verstappen. De analist is zeer onder de indruk van de RB16B. De 2021-bolide van de Oostenrijkers lijkt aan het asfalt te plakken en is extreem stabiel, benadrukt hij: 'Met name in bocht 9 en 10 oogde de Red Bull heel erg sterk. Kijk eens naar hoe stabiel hij in kan sturen en zijn handen op het stuur houdt, hoe laat hij kan inremmen en hoe stabiel die auto is.'

'Deze stabiliteit hadden Verstappen en Alexander Albon vorig jaar totaal niet', weet hij. Verstappen hoeft bij het insturen in bocht tien, een bocht waar veel coureurs geregeld de fout in gaan, nauwelijks te corrigeren. In de laatste bocht van het circuit moest hij dit wel. 'De laatste sector was daarom dus niet zo strak als gewenst, maar over het algemeen een hele sterke rondetijd', concludeert Chandhok.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws