In aanloop naar het Grand Prix-weekend in Barcelona waren F1TV-presentatoren Ruth Buscombe en Will Buxton weer van de partij om hun licht te schijnen op wat er ons in Spanje te wachten staat. De grote favoriet in Barcelona is het team van Red Bull, maar volgens de presentatoren moeten ook de mogelijke prestaties van Mercedes niet onderschat worden. Het is best een tijd geleden dat er op een circuit als dat van Barcelona werd geracet en dat kan voor verrassingen zorgen.
In Canada werden de teams verwelkomd door enorme regen- en hagelbuien aan de start van het weekend. Voor sommige teams bleek dat een uitputtingsslag, anderen wisten zich van hun beste kant te laten zien. Tijdens de kwalificatie op zaterdag lukte het Mercedes-coureur George Russell om als eerste de snelste tijd neer te zetten. Daarmee kwam de Brit op pole waarmee voorzichtig mag worden aangenomen dat de weg die Mercedes momenteel inslaat qua updates weleens de juiste kan zijn.
Barcelona zit vol verrassingen
Sinds de teams zijn begonnen hun auto's langzaamaan te voorzien van updates, lijken de coureurs dichter bij elkaar te komen. In Canada lukte het Lando Norris om met de overwinning naar huis te gaan nadat zijn auto was voorzien van een pakket vol updates. Mercedes kende een moeilijke start van het seizoen, maar lijkt nu toch ook betere resultaten te behalen. 'De laatste vier poles werden behaald met een voorsprong van slechts 0,15, 0,09, 0,14 en 0 seconden. Dat laatste gebeurde pas voor de tweede keer in de geschiedenis van de Formule 1. Maar dat gebeurde allemaal op technische circuits', vertelt Buscombe in de Weekend Warm-Up.
Voglens Buscombe is er nogal een verschil tussen de technische circuits waarop in de voorafgaande races is gereden en het circuit van Barcelona. 'Met technische circuits bedoelen we dat ze veel hele smalle bochten hebben, er veel lage snelheden worden gereden en er veel kerbs zijn.' Met name dat laatste, de kerbs, bleek een struikelblok te zijn voor het team van Red Bull. Max Verstappen en Sergio 'Checo' Pérez klaagden beide over hoe de auto over de kerbs reed. 'Dit circuit is compleet anders', gaat Buscombe verder. 'Dit is een traditioneel circuit. Het heeft het soort hogesnelheidsbochten die aan het begin van het seizoen de comfortzone van de RB20 waren.'
De presentatrice en voormalig F1-strateeg stemt er dan ook mee in dat Red Bull als favoriet wordt gezien in Spanje. 'Op papier zou het inderdaad de kant van Red Bull uit moeten gaan. Maar het leuke aan Barcelona is dat sinds we voor het laatst op zo'n traditioneel circuit zijn geweest er veel is veranderd aan de auto. We weten niet in hoeverre anderen hen achterna zijn gegaan.'
Mercedes maakt kans
De grote verrassing in Canada was dat het Russell lukte om zichzelf te verzekeren van polepositie. Helaas lukte het hem niet om zijn positie tijdens de race te behouden. Volgens Buscombe maakte de updates die Mercedes heeft uitgevoerd op de auto desondanks al het verschil. 'Die ene upgrade, met name op een circuit met eigenschappen zoals die in Montreal, met lagesnelheidsbochten, kerbs, maakte het tot een geweldige race. De upgrade maakte echt zo'n groot verschil.'
Volgens de presentatrice heeft Mercedes in Canada bewezen goed te zijn in de regen. 'We hadden de auto al in droge omstandigheden gezien. In de regen vroegen we ons af of de auto daar ook goed ging zijn. Het antwoord was ja. Dit weekend is de vraag: de auto deed het geweldig in de lagesnelheidsbochten, maar is de winst die je in die bochten ziet ook overdraagbaar naar medium- en hogesnelheidsbochten? Dat is namelijk een totaal ander gebied. Ze hebben hier bij Mercedes waarschijnlijk al een idee over gekregen vanuit de simulator, maar wij weten het nog niet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties