Martin Brundle maakt zich grote zorgen over de toekomst van de Formule 1. In 2026 komen nieuwe reglementen, zowel qua motoren als qua aerodynamica. Hoewel de motorreglementen vaststaan, vreest de Brit voor een herhaling van de Mercedes-dominantie vanaf 2014, terwijl de aerodynamische regels nog niet eens vaststaan.
Het zijn wellicht de grootste regelwijzigingen in de historie van de sport waar de teams in 2026 mee te maken krijgen, althans dat is afhankelijk van het huidige reglement, dat nog niet bepaald is. 'Ik vind de situatie zorgwekkend', zo opent commentator Brundle in de Sky Sports F1-podcast. 'We hebben nog 22 maanden voordat de 2026-auto's rond moeten rijden. De regels liggen nog niet eens vast, en dat terwijl we actieve aerodynamica zullen krijgen. De vleugelstanden zullen ook veel meer variëren dan we nu met het DRS-systeem zien', weet de Brit.
De voormalige Formule 1-coureur wijst ook op de grote veranderingen qua power units. 'De batterijen zullen ook voor veel meer van het vermogen zorgen. Daardoor worden de auto's waarschijnlijk een stuk zwaarder en complexer. Ze moeten ook zorgen dat ze het opladen en inzetten van het vermogen van de batterij goed begrijpen.'
Zorgen over Audi en Red Bull
Wat betreft Brundle loopt de Formule 1 achter de feiten aan. 'Volgens mij hadden deze regels al meer dan een jaar geleden vast moeten leggen', oordeelt Brundle, die voor twee nieuwe motorfabrikanten met een gebrek aan ervaring vreest. 'Daarnaast heb je met Audi ook nog een nieuw team, en met Red Bull Powertrains heb je, weliswaar met steun van Ford, ook een nieuw bedrijf. Er zijn veel onbekenden, en ik hoop dat de regels goed zullen zijn', zo kruist de oud-coureur zijn vingers.
In 2014 bleek Mercedes een veel betere power unit te hebben dan de concurrentie, mede vanwege het feit dat de Duitse fabrikant al veel eerder aan de hybride-motor begon te bouwen. Brundle baalt nog altijd van deze wijziging, inmiddels ruim een decennium geleden. 'Deze hybride-motoren waren wellicht de slechtste keuze die de Formule 1 ooit gemaakt heeft', luidt de harde kritiek. 'De auto's zijn zó groot en complex geworden, maar de auto's zijn wel snel en indrukwekkend. Nu gaat het op zich wel, maar in de beginjaren was het een drama. Dat willen we niet opnieuw meemaken, wat in 2014 gebeurde: dat één team enorm dominant was, of dat één team nu veel sterker zal zijn qua aerodynamica. Dat is zonde.'
Status quo voor 2025
Brundle vreest daarnaast ook voor wat de grote wijziging voor 2025 zal betekenen. 'Wat je nu in 2024 ziet, zal je ook grotendeels in 2025 weer zien. Wie heeft de middelen, het budget, en de tijd om veel tijd in de 2025-auto te steken, als er zo'n grote conceptwijziging voor 2026 voor de deur staat?' vraagt Brundle zich af. 'Ik denk dat de teams dus best nerveus worden over wanneer ze de regels voor 2026 weten. Ze hebben bepaalde zekerheden nodig. Gelukkig zijn de teams enorm slim, en ze zullen het wel weer oplossen.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties