Martin Brundle vindt dat er een oplossing moet komen voor de lange wachtrijen in de pitstraat tijdens de kwalificaties. Inmiddels is dat al bij een aantal raceweekenden voorgekomen. Als een paar auto's lang stilstaan in de pitstraat is dat met name oneerlijk voor de teams aan het einde van de pitstraat die wellicht geen tijd meer hebben voor hun rondes.
Tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Mexico 2023 was te zien dat coureurs aan het einde van de pitstraat geparkeerd stonden en zo iedereen achter zich ophielden terwijl ze een geschikte opening creëerden voor hun kwalificatieronden. Bovendien hielden andere coureurs hun rivalen op buiten de pitstraat maar voor de cruciale wit geschilderde veiligheidslijn. 'Om de angstaanjagende sluitingssnelheden te vermijden wanneer coureurs voor en na hun kwalificatieronden aan het cruisen zijn terwijl anderen vol gas gaan, werd besloten om een maximale tijd te creëren tussen deze lijn en de andere safetycar-lijn vlak voor de pit-ingang', zegt Brundle bij Sky Sports.
'Dit heeft grotendeels goed gewerkt om risicovolle incidenten op snelle rechte stukken te vermijden die coureurs, marshals en zelfs fans zouden kunnen verwonden', vervolgt de voormalig Formule 1-coureur. Het levert echter wel meer situaties die na de sessies under investigation zijn. 'Dit betekent dat de coureurs de situatie zelf in handen hebben voordat die regel vanaf de eerste witte lijn geldig is. Daardoor werden veel straffen verwacht voor unsporting behaviour, maar de FIA besloot dat de coureurs er in feite goed in waren geslaagd zich over de baan te verspreiden. En het is beter om heel langzaam te zijn in de pits dan op de baan.'
'Misschien zouden ze verplicht moeten worden om in het midden te stoppen'
Brundle ziet ook dat dit een probleem is, en weet wellicht wel wat om het te verhelpen. 'In de pitstraat, in theorie, kun je een andere stilstaande auto passeren, maar misschien zouden ze verplicht moeten worden om in het midden van de pitstraat te stoppen in plaats van in de fast lane', suggereert de Brit. 'Er zijn echter twee problemen. De auto's zouden dan niet bijzonder goed verspreid zijn op het circuit, en sommige circuits, zoals Monaco, hebben niet de ruimte voor een extra middengedeelte in de pitstraat.'
Tegen het einde van de kwalificatiesessie zijn die wachtrijen extra vervelend voor de teams die achteraan staan en daardoor nog langer moeten wachten. Zo kunnen ze wellicht helemaal geen kwalificatieronde meer zetten. 'Voor nu moeten we waarschijnlijk uitleggen dat het een aanvaardbare praktijk is op basis van precedent, de coureurs en teams het onderling laten oplossen, en op zoek gaan naar een betere oplossing', denkt Brundle.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties