In de nasleep van de Grand Prix van de Verenigde Staten, waar vier auto's werden gecontroleerd op regelconformiteit, heeft Lewis Hamilton beweerd dat er meer illegale auto's in het veld rondrijden dan de FIA controleert. De zevenvoudig wereldkampioen stelt dat sommige teams ermee wegkomen vanwege een gebrek aan inspectie. Echter, voormalig Formule 1-coureur en Sky Sports-expert Martin Brundle deelt niet dezelfde mening.
Na de Grand Prix van de Verenigde Staten werden Hamilton en Ferrari-coureur Charles Leclerc gediskwalificeerd vanwege overmatige slijtage aan de plank onder hun bolides. Hoewel Leclerc de diskwalificatie sportief opnam, vond Hamilton het enigszins oneerlijk. Volgens de zevenvoudig wereldkampioen waren er meer illegale auto's die ermee wegkwamen door gebrek aan controle door de FIA.
Martin Brundle gaat tegen Hamilton in, bij Sky Sports verklaarde hij: 'Ik zie het anders dan Lewis. We weten dat met de huidige generatie auto's, sinds 2022, wanneer ze dichter bij de grond liggen, dit aanzienlijke prestatievoordelen kan opleveren. Ik ben ook van mening dat de FIA fantastisch werk verricht als toezichthouder op de technische regels in de Formule 1.’
Brundle wijst op het belang van de FIA als hoeder van de regels en voorschriften in de sport. Hij gelooft dat de organisatie zijn verantwoordelijkheid serieus neemt en dat de recente inspecties geen willekeurige acties waren. ‘We begrijpen dat er redenen zijn waarom ze voor die twee auto's hebben gekozen om te controleren. Dat komt door de gegevens die ze hebben verzameld, samen met die van andere teams.’
Teams werken niet mee
Omdat de FIA beschikt over uitgebreide technische gegevens en expertise, kunnen ze gerichter optreden. Brundle laat weten dat helaas niet alle teams even enthousiast reageren op dergelijke controles. Hij heeft zich gewaagd aan het stellen van de vraag aan enkele teamleden of hun auto's wel legaal zijn. ‘Maar zij beweren natuurlijk dat hun auto in orde is, terwijl een ander team aangeeft niet zeker te zijn, wat natuurlijk onaanvaardbaar is’, licht Brundle toe.
Binnen de Formule 1 is precisie en naleving van de regels van het grootste belang. Zelfs kleine afwijkingen kunnen een groot verschil maken en beïnvloeden de eerlijkheid van de competitie. ‘Als je een kilo te licht bent of een vleugel een millimeter te wijd, word je ook gediskwalificeerd. En daarom hebben we deze regels. De twee auto's vielen simpelweg buiten de voorschriften na de Grand Prix’, benadrukt Brundle.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties