Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelliband of erger sneuvelt, kijkt niemand van op. De peperdure onderdelen verdwijnen regelmatig in de prullenbak door spins, crashes en touches tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal houdt met 'F1's brokkenpiloten' de stand van zaken bij.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties. F1's brokkenpiloten telt de gemaakte schade per coureur en per team op, waaruit een ranglijst resulteert.
De coureur met de meest gemaakte schade 'wint' het kampioenschap en mag zichzelf brokkenpiloot van het jaar noemen. Het slopen van de krachtbron wordt hier niet bij meegenomen, gezien dit kostenplaatje niet gemiddeld te berekenen is. Onderstaande lijst is de tussenstand van het 'kampioenschap' na de Grand Prix van Emilia Romagna, race twee van de 2021-kalender. Daar weer onder staat het overzicht met de kosten per onderdeel die in dit artikel worden gehanteerd.
Niet alle schade wordt meegenomen in het officieuze kampioenschap. Schade waar coureurs niks aan kunnen doen, bijvoorbeeld door de schuld van een andere coureur, worden niet meegenomen in het kostenplaatje. Zo is in Imola bijvoorbeeld de schade aan de remmen van de Aston Martins niet meegenomen, omdat zij hier niks aan konden doen.
Coureursstand F1's brokkenpiloten
Dit artikel gaat verder onder de coureurs- en constructeursstand.
Coureur | Totaal gemaakte schade | Gesneuvelde onderdelen |
1. Valtteri Bottas | €1.789.000 | 1x voorvleugel, 2x bargboards, 1x monocoque, 2x frontsus, 4x band, 1x sidepod, 2x rearsus, 1x vloer, 1x versnellingsbak, 4x remmen |
2. George Russell | €835.000 | 1x voorvleugel, 2x bargeboards, 2x frontsus, 2x band, 1x chassis, 1x vloer, 2x remmen |
3. Yuki Tsunoda | €730.000 | 2x rearsus, 1x rearwing, 1x vloer, 1x versnellingsbak |
4. Nicholas Latifi | €680.000 | 2x voorvleugel, 2x barge, 2x voorsus, 2x band, 2x remmen |
5. Nikita Mazepin | €553.000 | 2x voorvleugel, 1x frontsus, 2x band, 1x rearsus, 1x achtervleugel |
6. Charles Leclerc | €350.000 | 1x voorvleugel, 1x barge, 1x frontsus, 1x band, 1x remmen |
7. Kimi Raikkonen | €215.000 | 1x voorvleugel, 1x achtervleugel |
8. Lewis Hamilton | €210.000 | 1x voorvleugel, 1x vloer |
9. Pierre Gasly | €145.000 | 1x voorvleugel |
10. Mick Schumacher | €145.000 | 1x voorvleugel |
11. Sebastian Vettel | €145.000 | 1x voorvleugel |
12. Sergio Perez | €75.000 | 1x band, 1x vloer, 1x remmen |
13. Daniel Ricciardo | €65.000 | 1x vloer |
14. Esteban Ocon | €65.000 | 1x vloer |
15. Antonio Giovinazzi | - | - |
15. Carlos Sainz | - | - |
15. Fernando Alonso | - | - |
15. Lance Stroll | - | - |
15. Lando Norris | - | - |
15. Max Verstappen | - | - |
Totale schade: | €6.002.000 |
Constructeursstand F1's brokkenpiloten
Constructeur | Totaal gemaakte schade |
1. Mercedes | €1.999.000 |
2. Williams | €1.515.000 |
3. AlphaTauri | €875.000 |
4. Haas | €698.000 |
5. Ferrari | €350.000 |
6. Alfa Romeo | €215.000 |
7. Aston Martin | €145.000 |
8. Red Bull | €75.000 |
9. Alpine | €65.000 |
9. McLaren | €65.000 |
Schade in de Grand Prix van Emilia Romagna
Tijdens de chaotische GP van Emilia Romagna is er voor miljoenen euro's aan schade gemaakt door de coureurs der F1. Het totale prijskaartje is dan ook een flink stuk hoger dan na race nummer 1 in Bahrein. De openingsrace verliep nog rustig en de totale schade was hier een 'schamele' €768.000. Op Imola steeg dit bedrag explosief, de race op het Italiaanse circuit kostte de teams bij elkaar maar liefst €5.234.000, waarvan bijna de helft op rekening van Mercedes.
Door een zware crash met George Russell schiet Valtteri Bottas gelijk omhoog naar de eerste positie in het brokkenpilotenkampioenschap, de Mercedes-coureur maakte voor bijna twee miljoen euro aan schade en reed zijn W12-bolide bijna total loss. De crash kost Williams mede door Russell ook bijna een miljoen. Daarbij komt ook nog Williams-coureur Nicholas Latifi, die schade maakte in het weekend. Fernando Alonso knalde zijn voorvleugel kapot vóór de race, in de ronde naar de grid.
Lewis Hamilton en Mick Schumacher reden in de race hun voorvleugels eraf door contact met de muur, terwijl Haas-teamgenoot Nikita Mazepin eerder al een vleugel kapotreed tijdens de trainingssessies. Ook Sergio Perez en Esteban Ocon maakten schade tijdens de vrije trainingen, de twee kwamen in botsing met elkaar tijdens de eerste training op Imola. In de tweede training verloor Ferrari-coureur Charles Leclerc zijn bolide, waarna hij deze in de muur boorde en eveneens een nieuwe vleugel nodig had. Yuki Tsunoda sloopte de gehele achterkant van zijn AlphaTauri-bolide tijdens de kwalificatie.
Kosten per onderdeel Formule 1-bolide
De totaal gemaakte schade is een optelsom van de kapotte onderdelen, waarvan een schatting is gemaakt van de kosten per onderdeel. De daadwerkelijke kosten kunnen dus enkele duizenden euro's afwijken en verschillen natuurlijk ook per team. Globaal geeft de totale schade een beeld van de grootste brokkenpiloten in de koningsklasse. In onderstaande lijst zien we de kosten per onderdeel van een Formule 1-bolide.
Onderdeel | Kosten |
Voorvleugel | €145.000 |
Bargeboards | €80.000 |
Moncoque | €570.000 |
Voorwielophanging | €105.000 |
Bandenset | €1.500 |
Sidepods | €68.000 |
Achterwielophanging | €85.000 |
Achtervleugel | €70.000 |
Extra chassis | €235.000 |
Vloer | €65.000 |
Versnellingsbak | €425.000 |
Control Electronics | €42.000 |
Remmen | €8.500 |
Na elke race bekijkt F1Maximaal de gemaakte schade, met het World Destructors-kampioenschap als belangrijkste bron. Elke race worden de crashes behandeld en in het totaalplaatje gezet, waarna uiteindelijk één coureur wordt verkozen tot brokkenpiloot van het jaar.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties