Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
De Grand Prix van Spanje was één van de races in de geschiedenis van de autosport zonder gele vlaggen en safetycars. Dat betekende echter niet dat coureurs gedurende het weekend schadevrij wisten te blijven. De meeste rijders kenden wel een clean weekend waarbij het aantal brokstukken beperkt is gebleven. Toch liep de rekening uiteindelijk op tot €1.185.000, waarbij natuurlijk de regen op zaterdag vooral voor een klein beetje chaos zorgde.
Hectische zaterdag zorgt voor veel schade
Op de vrijdag wisten de coureurs hun auto's heel te houden. De omstandigheden waren ook niet dermate lastig dat een fout snel gemaakt werd. Bovendien kennen de coureurs het Circuit de Barcelona-Catalunya door en door, aangezien het altijd als testcircuit heeft gediend. Op de zaterdag was het echter een ander verhaal voor de rijders. Vanaf de derde vrije training ging het meermaals mis omdat regen een rol begon te spelen in Spanje.
Het begon allemaal bij Logan Sargeant tijdens de derde vrije training. De coureur van Williams verloor de macht over het stuur in de allerlaatste bocht van het circuit en schoot daardoor de grindbak in. De grote harde stenen wisten de auto van Sargeant nog wel enigszins af te remmen, maar de stenen voorkwamen niet dat de bolide tegen de muur knalde. De schade viel uiteindelijk mee, maar het is voor Williams wel weer €360.000 die van het budget wordt afgetrokken.
Lees ook
Windsor over De Vries: 'Onvergeeflijk, dat is meer iets voor Lance Stroll'
Palmer vraagt zich af: 'Waarom kreeg Russell geen straf, nadat hij buiten het circuit inhaalde?'
In de kwalificatie was de chaos officieel begonnen. De baan was weer aan het opdrogen, maar bij bocht 11 lag er een flinke plas water. Meerdere coureurs schoten daar van het circuit af, maar ook op andere plekken maakten enkele rijders een tripje door de grindbak. Fernando Alonso en Valtteri Bottas liepen beschadigde vloeren op, waardoor hun kwalificatie niet meer optimaal ging. Nyck de Vries moest zijn voorvleugel laten vervangen, waardoor ook de rekening bij AlphaTauri weer hoger werd.
Het meest bizarre incident komt op naam te staan van de Mercedes-coureurs. Lewis Hamilton en George Russell reden allebei op het lange rechte stuk en eerstgenoemde dook in de slipstream bij zijn teamgenoot. De jonge Brit besloot echter in vaart af te nemen, terwijl Hamilton al naast hem reed. Daardoor reed de zevenvoudig wereldkampioen zijn voorvleugel stuk en waren beide rondes verpest. Beide coureurs konden echter wel gewoon door naar Q2.
Norris helpt met één actie goede kans op punten om zeep
Lando Norris was de verrassing van de kwalificatiesessie. De McLaren-coureur mocht als derde starten, maar al in de eerste bochtencombinatie ging het mis. De Brit probeerde in een steeds kleiner wordend gat te duiken aan de binnenkant van landgenoot Hamilton. De deur ging echter dicht en dat leverde bij Norris schade aan zijn voorvleugel op. De enkelvoudig polesitter moest naar binnen duiken en vanaf dat moment was zijn race volledig verpest, en scoorde hij nul punten.
Benieuwd hoe het brokkenpiloten-kampioenschap precies werkt? Lees het op deze pagina.
Coureursstand F1-brokkenpiloten
Coureur | Totaal opgelopen schade | Gesneuvelde onderdelen |
1. Pierre Gasly | €1.389.000 | 2x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 1x sidepod, 2x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 2x vloer, 2x remmen |
2. Alexander Albon | €1.274.000 | 2x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 1x wiel, 2x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 2x vloer, 2x remmen |
3. Sergio Pérez | €1.082.000 | 3x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 4x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer, 2x remmen |
4. Nyck de Vries | €895.000 (+ €125.000) | 2x voorvleugel, 2x voorwielophanging, 2x wiel, 1x vloer, 1x remmen |
5. Esteban Ocon | €847.000 | 1x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer, 2x remmen |
6. Yuki Tsunoda | €685.000 | 2x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x wiel, 1x achterwielophanging, 1x vloer |
7. Carlos Sainz | €670.000 | 2x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x vloer, 2x remmen |
8. Lando Norris | €620.000 (+ €125.000) | 2x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 4x wiel, 1x vloer |
9. Lewis Hamilton | €525.000 (+ €125.000) | 3x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 1x remmen |
10. Charles Leclerc | €512.000 | 1x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x achterwielophanging, 1x achterwiel, 2x remmen |
11. Logan Sargeant | €485.000 (+ €360.000) | 1x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x vloer |
12. Nico Hülkenberg | €440.000 | 2x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 2x remmen |
13. Lance Stroll | €390.000 | 2x voorvleugel, 1x voorwielophaning, 3x wiel |
14. Kevin Magnussen | €355.000 | 2x voorvleugel, 1x wiel, 1x achtervleugelophanging |
15. Fernando Alonso | €225.000 (+ €225.000) | 1x vloer |
15. Valtteri Bottas | €225.000 (+ €225.000) | 1x vloer |
17. Oscar Piastri | €125.000 | 1x voorvleugel |
18. Max Verstappen | €95.000 | 1x sidepod |
19. Zhou Guanyu | €0 | - |
20. George Russell | €0 | - |
Constructeursstand F1-brokkenpiloten
1. Alpine | €2.236.000 |
2. Williams | €1.759.000 (+ €360.000) |
3. AlphaTauri | €1.580.000 (+ €125.000) |
4. Ferrari | €1.182.000 |
5. Red Bull Racing | €1.177.000 |
6. Haas | €795.000 |
7. McLaren | €745.000 (+ €125.000) |
8. Aston Martin | €615.000 (+ €225.000) |
9. Mercedes | €525.000 (+ €125.000) |
10. Alfa Romeo | €125.000 (+ €125.000) |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties