Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal.nl houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
De Grand Prix van Las Vegas in 2023 was één van de meest vermakelijke races van het seizoen dat werd gedomineerd door Max Verstappen. De coureur wist vorig seizoen de race op The Strip ook te winnen en de editie van dit jaar kon ook speciaal worden voor de Nederlander. Verstappen moest voor Lando Norris eindigen om verzekerd te zijn van de wereldtitel. Hoewel Verstappen niet op het podium wist te eindigen kwam er alsnog een feestje, aangezien Norris niet verder kwam dan de zesde plek, terwijl Verstappen als vijfde over de streep kwam.
De rest van het weekend verliep redelijk rustig op het Las Vegas Strip Circuit. De coureurs hadden moeite met de koude omstandigheden en het feit dat er weinig grip lag, maar de rijders wisten hun bolides uit de muur te houden. Vorig jaar lag er al na zeven minuten een miljoenenrekening op de mat bij Ferrari, aangezien een los putdeksel voor veel schade aan de bolide van Carlos Sainz. Dit jaar was Franco Colapinto verantwoordelijk voor de grootste schadepost van het weekend, die totaal €2.472.600 bedraagt.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Russell loopt minimale schade op tijdens kwalificatie
Tijdens de kwalificatie gingen de meeste coureurs voor meerdere opwarmronden om ervoor te zorgen dat de banden op temperatuur waren. Het werd al vroeg in het weekend duidelijk dat Mercedes de sterkste was in de koude omstandigheden in de woestijn van Nevada. George Russell en Lewis Hamilton wisten iedere sessie de snelste tijd neer te zetten, waardoor Mercedes al snel gebombardeerd werd tot favoriet. Het was uiteindelijk Russell die boven kwam drijven, terwijl Hamilton door een fout niet verder kwam dan de tiende tijd.
Russell kende zelf echter ook nog een momentje tijdens de kwalificatie. In Q1 kwam de muur heel snel dichterbij voor de jonge Brit. Russell probeerde de ruimte op de baan te maximaliseren, maar hij tikte met de voorzijde van zijn Mercedes-bolide de muur aan. Dat was geen hele harde klap, maar het was wel voldoende om de voorvleugel te beschadigen. Zijn poleposition en overwinning zullen de Mercedes-monteurs de rekening van €200.000 doen vergeten.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Colapinto zorgt voor hoofdpijn bij Williams-moneteurs
Bij Colapinto was de stemming na zijn crash allesbehalve opperbest. Het team van Williams had voor het raceweekend in Las Vegas al een flinke schaderekening opgebouwd en dat heeft er ook voor gezorgd dat het team niet meer zoveel reserveonderdelen heeft. Het laatste wat Colapinto en Alexander Albon moesten doen was crashen. Albon had gedurende de vrije trainingen problemen met zijn motor, maar hij wist zijn bolide wel uit de muur te houden. Colapinto was tot Q2 foutloos, maar tijdens de kwalificatie ging het ook goed mis.
In zijn allerlaatste ronde stuurde de Argentijn net iets te vroeg in bij bocht 16, waardoor hij met zijn linkervoorwiel de muur raakte. Op dat moment brak zijn voorwielophanging en was Colapinto een passagier. Zijn auto kwam aan de andere zijde van de baan keihard in aanraking met de muur, wat resulteerde in een crash van 50G. De rookie gaf via de boordradio aan dat hij oké was, maar de coureur moest meegenomen worden naar het medisch centrum om alles nog een keer goed te checken.
Colapinto kon dus meedoen aan de race, maar teambaas James Vowles was niet blij met de crash van zijn coureur. De Brit gaf aan dat alleen een podium voldoende zou zijn om het leed een beetje te verzachten. Dat podium kwam er niet, waardoor Colapinto goed zal moeten nadenken over zijn crash die Williams €2.140.600 kostte. Met deze crash schiet de Williams-rijder direct naar de derde plek in het klassement. Hierdoor staat hij nu boven voorganger Logan Sargeant, die juist werd vervangen vanwege zijn crashgevoeligheid.
Coureursstand F1-Brokkenpiloten
Constructeursstand F1-Brokkenpiloten
Door: Mike van Weert en Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties