Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
De Grand Prix van São Paulo staat vaak garant voor spektakel, zeker als het gaat regenen op het circuit van Interlagos. Nou bleef het tijdens de fikse regenbui nog rustig op het circuit. Alleen Oscar Piastri scoot even van het circuit af, maar daarbij liep de Australische coureur geen schade op. Het circuit zelf werd wel beschadigd , aangezien er van enkele tribunes de overkappingen wegwaaide. De rest van het weekend werd er wel voldoende schade gereden op het Autódromo José Carlos Pace. In totaal kostte de schade €3.410.000 voor de Formule 1-teams.
Oud-teamgenoten komen elkaar tegen tijdens Sprint Shootout
De eerste crash op het Autódromo José Carlos Pace was gelijk een flinke. Tijdens Q1 van de Sprint Shootout kwamen Esteban Ocon en Fernando Alonso elkaar tegen op het circuit. De coureur van Aston Martin moest aan de kant gaan voor zijn oud-teamgenoot, maar door een overstuurmoment van Ocon raakten beide coureurs elkaar alsnog. De Fransman schoof duidelijk de schuld in de schoenen van de tweevoudig wereldkampioen. 'Fernando is een ****ing idioot', liet de enkelvoudig racewinnaar zijn onvrede duidelijk merken.
Alonso dacht er na afloop van de kwalificatie het zijne van. De Spanjaard was niet blij met het commentaar van de Alpine-rijder en noemde zijn voormalige teamgenoot 'onvolwassen'. Uiteindelijk kon Alonso het laatste lachen, aangezien de man uit Oviedo voor de rest een uitstekend weekend kende met een podiumfinish in de hoofdrace. Het team van Aston Martin zal uiteindelijk ook blij zijn geweest dat de bolide van Alonso de minste schade opliep. Alpine moest €832.000 neertellen na de crash, terwijl de schade bij Alonso met €130.000 aanzienlijk minder was.
Lees ook
Alonso en Ocon reageren op incident tijdens Sprint Shootout: 'Als hij dat had gedaan, waren we niet gebotst'
Alonso woest na woorden van 'die kerel' Ocon: 'Hij is nog steeds erg onvolwassen'
Pechvogel Leclerc kan niet eens racen
Als het aan Charles Leclerc zou liggen, zou hij zichzelf de grootste pechvogel van de Grand Prix van São Paulo noemen. 'Waar heb ik zo veel pech? Waarom heb ik zo ****ing veel pech?', vroeg de Ferrari-coureur zich hardop af over de boordradio. De Monegask spinde van de baan af tijdens de formatieronde, omdat de elektronische systemen de motor uitzetten, waardoor de achterbanden op slot schoten. Hierdoor gleed Leclerc bij bocht 6 van het circuit af en was zijn race al voorbij voordat deze überhaupt al was begonnen. Het leverde Ferrari een rekening van €250.000 op, al zou het team zich vooral zorgen maken over de betrouwbaarheid van de auto.
Tekst gaat verder na de afbeelding.
Chaos bij de start zorgt voor meerdere slachtoffers
De grootste kostenpost voor de teams kwam bij de start van de race. Meerdere auto's werden slachtoffer van de chaos tussen de twee Haas-coureurs en Alexander Albon. Het was Nico Hülkenberg die in de sandwich terechtkwam, en daardoor knalde uiteindelijk Albon en Kevin Magnussen tegen elkaar aan. Brokstukken vlogen door de lucht en de gezamenlijke rekening voor Haas was absoluut niet mals. De Amerikaanse renstal moest €993.000 neertellen, al kon Hülkenberg de race wel uitrijden. Voor Magnussen en Albon, die €832.000 aan schade opliep, was de race direct voorbij.
Piastri werd ook meegenomen in de malaise. De McLaren-coureur, die dus schade wist te ontlopen tijdens de kwalificatie van vrijdag, werd aan de achterzijde aangetikt. De vloer en achtervleugel van de auto raakten beschadigd, wat een kostenplaatje van €317.000 met zich meebrengt. De coureur moest in eerste instantie zijn race staken, maar doordat de rode vlag werd gezwaaid, kon McLaren beginnen aan de herstelwerkzaamheden. Ook in de garage van AlphaTauri was men druk bezig. Daniel Ricciardo kreeg namelijk de rondvliegende band van de Williams-bolide op zijn achtervleugel. Het zusterteam van Red Bull Racing moest €92.000 neertellen.
Coureursstand F1-brokkenpiloten
Coureur | Totaal opgelopen schade | Gesneuvelde onderdelen |
1. Logan Sargeant | €3.906.000 | 7x voorvleugel, 4x remtrommeldeflector, 6x voorwielophanging, 10x wiel, 1x sidepod, 3x achterwielophanging, 3x achtervleugel, 5x vloer, 8x remmen |
2. Sergio Pérez | €3.099.000 | 7x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 5x wiel, 3x sidepod, 1x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 5x vloer, 3x remmen |
3. Lance Stroll | €2.834.000 | 5x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 4x voorwielophanging, 7x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x chassis, 3x vloer, 4x remmen |
4, Esteban Ocon | €2.774.000 (+ €832.000) | 4x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 5x wiel, 3x sidepod, 5x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 4x vloer, 4x remmen |
5. Alexander Albon | €2.681.000 (+ €832.000) | 4x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 3x voorwielophanging, 3x wiel, 1x sidepod, 3x achterwielophanging, 3x achtervleugel, 5x vloer, 4x remmen |
6. Kevin Magnussen | €2.576.000 (+ €673.000) | 5x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 7x wiel, 3x sidepod, 5x achterwielophanging, 3x achtervleugel, 2x vloer, 3x remmen |
7. Pierre Gasly | €2.201.000 | 3x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 5x wiel, 1x sidepod, 4x achterwielophanging, 3x achtervleugel, 3x vloer, 3x remmen |
8. Oscar Piastri | €2.046.000 (+ €317.000) | 3x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 1x sidepod, 2x achterwielophanging, 3x achtervleugel, 3x vloer, 1x remmen |
9. Charles Leclerc | €1.914.000 (+ €250.000) | 4x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 3x voorwielophanging, 4x wiel, 2x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 2x vloer, 2x remmen |
10. Carlos Sainz | €1.587.000 | 3x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 2x wiel, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 3x vloer, 3x remmen |
11. Nico Hülkenberg | €1.360.000 (+ €320.000) | 5x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 1x sidepod, 2x vloer, 2x remmen |
12. Yuki Tsunoda | €1.255.000 | 5x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x wiel, 1x achterwielophanging, 2x vloer |
13. Zhou Guanyu | €1.207.000 | 4x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer, 2x remmen |
14. Nyck de Vries | €895.000 | 2x voorvleugel, 2x voorwielophanging, 2x wiel, 1x vloer, 1x remmen |
15. Lewis Hamilton | €755.000 | 3x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 1x wiel, 1x vloer, 1x remmen |
16. Fernando Alonso | €705.000 (+ €130.000) | 1x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 1x wiel, 2x vloer |
17. George Russell | €670.000 | 2x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x vloer, 2x remmen |
18. Daniel Ricciardo | €627.000 (+ €92.000) | 1x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer, 2x remmen |
19. Lando Norris | €620.000 | 2x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 4x wiel, 1x vloer |
20. Valtteri Bottas | €575.000 | 1x voorvleugel, 2x vloer |
21. Max Verstappen | €220.000 | 1x voorvleugel, 1x sidepod |
Constructeursstand F1-brokkenpiloten
1. Williams | €6.587.000 (+ €832.000) |
2. Alpine | €4.975.000 (+ €832.000) |
3. Haas | €3.936.000 (+ €993.000) |
4. Aston Martin | €3.539.000 (+ €130.000) |
5. Ferrari | €3.501.000 (+ €250.000) |
6. Red Bull Racing | €3.319.000 |
7. AlphaTauri | €2.777.000 (+ €92.000) |
8. McLaren | €2.666.000 (+ €317.000) |
9. Alfa Romeo | €1.782.000 |
10. Mercedes | €1.425.000 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties