Max Verstappen is de beste coureur van 2024. Die onvermijdelijke conclusie werd getrokken door The Race, dat de coureurs rangschikte van slechtste coureur tot beste coureur. Sergio Pérez eindigde als twintigste, terwijl ook Liam Lawson niet verder kwam dan de zeventiende plek. Lando Norris greep net naast de tweede plek, achter de onbetwiste nummer 1: Verstappen.
Jack Doohan wordt als 24e en laatste op de ranglijst gezet. De Australiër reed slechts één race, en kwalificeerde zich voor Alpine als laatste. Van de laatste zeven coureurs heeft alleen Lance Stroll (21e) een plekje op de grid van 2025. Logan Sargeant (23e), Zhou Guanyu (22e), Sergio Pérez (20e), Franco Colapinto (19e), en Daniel Ricciardo (18e) moeten volgens het Britse medium terecht het veld ruimen.
Pérez en Lawson allebei onvoldoende
Pérez eindigde in 2023 nog als dertiende op de ranglijst. 'Op basis van de eerste kwart van het seizoen, zou Pérez veel hoger gestaan hebben. Zijn niveau kelderde echter hard toen het slechter ging met Red Bull Racing. Hij verzamelde 103 punten in de eerste zes weekenden. In de laatste achttien weekenden kwamen daar slechts 49 punten bij, terwijl hij de weg kwijtraakte', oordeelt de Britse website, die concludeert dat Pérez Red Bull de titel kostte. De Mexicaan eindigde 285 punten achter Verstappen. Bij een verschil van 208 punten zou Red Bull kampioen geworden zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Liam Lawson doet het met een zeventiende plek niet veel beter. De toekomstige Red Bull-coureur keerde in Austin terug met zijn sterkste weekend van het seizoen, volgens The Race. 'Hij scoorde ook punten met een negende plek in de regenrace in Interlagos, maar hij maakte te veel fouten, waardoor zijn mini-seizoen wel goed was, maar niet geweldig', oordeelt men.
Alonso en Gasly koningen van het middenveld
Via Kevin Magnussen (16e), Oliver Bearman (15e), en Esteban Ocon (14e), komen we op de dertiende plek uit bij Valtteri Bottas, de hoogst aangeschreven coureur, die in 2025 niet meer op de grid staat. Alexander Albon en Yuki Tsunoda missen de top tien nipt, die wordt afgesloten door Nico Hülkenberg. Lewis Hamilton wordt op P9 als de één-na-slechtste coureur van de topteams gezien, achter Pierre Gasly, die aan het einde van het seizoen pas echt goed op gang kwam, en zo goed als geen schade reed in het hele seizoen.
De derde coureur van de middenveldteams, die de top tien haalde, is Fernando Alonso. De Spanjaard begon sterk aan het seizoen en dankt daar zijn zesde plek aan, nog voor Oscar Piastri. Carlos Sainz moet wel bij Ferrari weg, maar werd wel op de vijfde plek gezet; een aanwinst voor Williams dus. George Russell liep met de vierde plek nipt het podium mis.
Norris en Leclerc uitdagers van Verstappen
Vice-wereldkampioen Lando Norris eindigt op de derde plek. 'Hij pakte in 2024 zijn eerste vier Grand Prix-zeges, en flirtte met een titelstrijd, die nooit echt serieus werd. Hij was de kopman van McLaren bij het pakken van de constructeurstitel. Zijn enige minpunt dit seizoen was dat hij in de wiel-aan-wiel-gevechten niet op hetzelfde niveau zat als Verstappen. In Oostenrijk had hij bijvoorbeeld kunnen winnen, maar Verstappen bleek een te zware tegenstander te zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Om kampioen te worden moet Norris nog stappen zetten, want in Qatar gooide hij vanwege de gele vlaggen ook een tweede plek weg. Hij liet in Mexico wel zien dat hij bijleert en was Verstappen daar te slim af. Hij miste te veel kansen in 2024, maar had toch een formidabel seizoen', vinden de Britten, die oordelen dat Charles Leclerc inmiddels wel klaar is voor een titelgevecht, als hij de juiste auto krijgt. De Monegask wordt geprezen vanwege het gebrek aan fouten.
Verstappen onbetwiste nummer 1
'Had enige andere coureur dan Verstappen in het coureurskampioenschap buiten bereik van de rest kunnen blijven, gezien de problemen bij Red Bull? Waarschijnlijk niet', zo beantwoordt The Race haar eigen vraag. 'Vooral de zeges in Emilia-Romagna, Spanje, en Canada aan het begin van het verval in vorm bij Red Bull waren erg belangrijk om zijn voorsprong uit te breiden. Daarna bleef hij constant scoren, met een eindsprint met twee zeges in de laatste vier races. In de achttien weekenden vanaf Miami, waar McLaren een grote stap zette, pakte Verstappen nog steeds tien punten meer dan Norris.'
'Hij maakte wel wat meer fouten dan in 2023, maar dat is onvermijdelijk, aangezien hij alleen in de openingsraces onbedreigd vooraan reed. Toen hij midden in het gevecht zat, kwam hij vaker wel dan niet bovendrijven. Dit was niet Verstappens meest dominante of meest dramatische titel, maar je zou kunnen stellen dat dit zijn beste titel was. Hij deed het haast onmogelijke en ontsteeg de competitieve zwaartekracht, die hem in een spannendere titelstrijd had moeten trekken', concludeert The Race.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties