De laatste aanpassingen werden gedaan in de derde vrije training en daarna was het tijd voor de kwalificatie van de Grand Prix van Bahrein. Red Bull Racing had opnieuw problemen en Oscar Piastri wist pole position te pakken. Coureurs hadden moeite met de grip, een auto viel uit, Esteban Ocon crashte in de kwalificatie en Mercedes maakte een fout. Kortom, er gebeurde genoeg op zaterdag in Bahrein. F1Maximaal.nl zet de meest interessante boordradio's voor je op een rij.
Voor Max Verstappen begon de training niet zo soepel als hij hoopte. De viervoudig wereldkampioen stond een lange tijd binnen voordat hij op het asfalt verscheen, maar toen hij eenmaal in zijn snelle ronde zat, moest hij hem afbreken. 'That's fucking terrible', liet Verstappen weten aan Gianpiero Lambiase, die hem verzocht om naar binnen te komen. Direct dook hij de pitstraat weer in om wat afstellingen te laten aanpassen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ondertussen stonden de twee heren van McLaren alweer bovenaan de tijdentabel. Ondanks een vrij stevige wind in bocht 1 wist Piastri de eerste tijd over te nemen van Norris. De Brit was wel tevreden met de auto. 'Hoe staat het ervoor met de voorvleugel?' vroeg zijn ingenieur. 'Ik vind het prima als hij iets hoger wordt afgesteld', reageerde Norris. 'Ik suggereer dan 1,5 (in vleugel stand, red.), oké?' zei Will Joseph. 'Ja, prima.'
Ook in de cockpit van Yuki Tsunoda werd hard gewerkt aan de afstellingen. De communicatie met zijn ingenieur verliep wat makkelijker dan op vrijdag. 'Ik ben wel blij met de rembalans over een heel rondje', luidde Tsunoda's feedback. 'Oké, het gaat ook goed met de banden, maar blijf eraan werken in bochten 11, 12 en 13. We kunnen straks een snelle ronde doen', zei de ingenieur. 'Zonet waren ze te koud?' vroeg Tsunoda. 'Yep.'
Hülkenberg valt stil
Met nog een half uurtje te gaan moest een virtuele safetycar ingezet worden, Nico Hülkenberg was namelijk stilgevallen aan de zijkant van de baan. 'De auto is uitgevallen, de motor is ook uit', zei de Duitser. 'Probeer de motor weer aan de praat te krijgen, Nico. Nee, sorry, de motor niet aanzetten', zei zijn ingenieur. 'Ik zit vast in de derde versnelling, maar ik rol wel', legde Hülkenberg uit. 'We moeten de auto stilzetten', antwoordde de pitmuur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Guys? Wat moet ik doen?' vroeg hij vervolgens. Het betekende het einde van VT3 voor Hülkenberg, die uit de auto moest springen. Kort nadat de auto van de baan was gehaald, werd de vrije training weer voortgezet. Verstappen kon eindelijk een goede tijd klokken en schoot na zijn ronde, ondanks hij met een bandje door het grind ging, naar P2. 'We gaan na deze ronde weer naar binnen, maar behoud je pace onderweg naar de pitstraat', verzocht Lambiase.
Geen grip bij Russell
Norris wilde het tegenovergestelde. Zijn ingenieur stelde voor om tijdens de virtuele safetycar naar binnen te gaan, maar hij wilde het moment liever uitzitten om direct weer aan de slag te gaan. 'Ik wil liever buiten blijven, er is nog genoeg te leren', zei de Brit. 'Nog een ronde dan', zei zijn ingenieur. 'Wat wil je dat ik doe?' antwoordde Norris, die vervolgens te horen kreeg wat er in de ochtend tijdens de vergadering is besproken. 'Ik wil dat je dat doet, wat we op de planning hadden staan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De McLaren-coureur heeft blijkbaar een kort geheugen, of zat niet op te letten. 'En dat is?' Joseph was voorbereid en legde het plan runplan daarna uit. Niet veel later kwam Norris alsnog naar binnen. Voor Russell was het ook tijd om naar binnen te gaan nadat hij een pirouette draaide op het asfalt, waarbij zijn banden naar de gallemiezen gingen. 'Ik denk dat ik nog nooit zo weinig grip heb gehad in een F1-auto!' meldde hij over de boordradio.
Bij McLaren vonden ze de grip wel degelijk, Piastri zette het veld in het laatste kwartier op een seconde. 'Ik kan niet geloven hoe snel die McLarens zijn', reageerde Pierre Gasly. 'Ja, ze zijn best wel snel, hè', zei zijn ingenieur. Piastri was de snellere coureur van het duo, met Norris op zes tienden achter hem. Leclerc kwam het dichtst bij, op zo'n acht tienden. Ook Verstappen kon er niet aan tippen. Na een snelle ronde ging hij weer naar binnen om aan de auto te werken.
DRS en een crash
Later op de dag begon de kwalificatie. Alexander Albon was een van de afvallers van Q1. 'Sorry, jongens, maar ik kan niet echt...', begon hij, maar hij maakte zijn zin niet af. Ook Lawson kwam niet verder dan Q1. 'We hadden een probleem met de DRS', krijgt Lawson te horen. 'Ik heb er geen woorden voor', antwoordt de coureur. Het team vertelt hem dat de DRS wel open ging, maar daarna ook meteen weer dicht ging. 'Ik heb hem geopend, maar niet dicht gedaan', legt Lawson uit. Het betekende wel het einde van zijn kwalificatie.
Esteban Ocon was wel door naar Q2, maar die sessie eindigde al snel voor hem. Hij vroeg te veel van zijn Haas en crashte daarom de muur in. 'Rode vlag voor Ocon bij bocht twee', kreeg Hülkenberg van zijn team te horen. 'Ben je oké?' vroeg de engineer aan Ocon. 'Ja, ik ben oké. Sorry. Echt sorry, jongens', antwoordde Ocon. Het team stelde hem gerust. 'Het is oké. Jij bent oké, dus dat is goed.'
Problemen en fouten
Verstappen had het niet alleen moeilijk in de trainingen, maar ook in de kwalificatie. 'Er is echt iets mis met de auto', zei hij al vroeg in Q1. Het zorgde er ook steeds voor dat Verstappen iedere keer maar één rondetijd neer kon zetten en in Q2 slechts met de hakken over de sloot verderging. 'Mijn remmen zijn verschrikkelijk', gaf hij aan in Q3. 'Ik kan helemaal niet remmen. Zo slecht.' Het zorgde uiteindelijk voor slechts een zevende plaats in de kwalificatie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Naast problemen werden er ook fouten gemaakt. Door de crash van Ocon werd de rode vlag gezwaaid en werd de sessie gestopt. De tijd van de herstart was nog niet bekend gemaakt door de FIA, maar toch reden de coureurs van Mercedes al naar buiten. 'We kunnen nog niet naar buiten. We hebben nog geen officiële starttijd', was de boodschap aan Hülkenberg. 'Ja, dat dacht ik al. Mercedes is dodgy', aldus Hülkenberg, die de coureurs waarschijnlijk voorbij zag rijden. 'We denken dat ze zich vergissen', antwoordde het team. Kick Sauber bleek gelijk te hebben. George Russell en Kimi Antonelli hebben inmiddels één plaats gridstraf gekregen voor het incident.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties