Boordradio's VT1 & VT2 | Verstappen: 'Alle banden zijn ***, geen grip' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 & VT2 | Verstappen: 'Alle banden zijn ***, geen grip'

Boordradio's VT1 & VT2 | Verstappen: 'Alle banden zijn ***, geen grip'

De eerste vrije trainingen van het weekend in Japan zijn verreden op een nat Suzuka. Een natte baan staat regelmatig garant voor veel commentaar en dat was deze keer dan ook niet anders. Het stilstaand water en de bolides van de coureurs zelf wilden nog weleens voor moeilijkheden zorgen. De leukste boordradio's hebben we op een rijtje gezet voor je.

Yuki Tsunoda was een van de eersten die de baan ging verkennen, maar zag al snel dat er nog veel water over de baan liep. 'Er zijn een paar riviertjes op de baan na sector 1', zo viel er op te tekenen uit de mond van de Japanner. Gek genoeg was het kort daarna Lance Stroll die melde dat er juist weinig water bleef liggen en hintte op een stap naar intermediates. 'De baan is vrij droog, er is weinig staand water.' Hij werd hierin gesteund door Charles Leclerc, die de tijd ook rijp vond voor het rubber met de groene wang. 'Ik denk eigenlijk dat we al wel naar de inters kunnen.'

Ook de motorproblemen bleven niet onbesproken tijdens de trainingen. Even leek het weer raak te zijn bij Ferrari. 'Er is wat geluid in de motor. Ik denk dat het de turbo is, check het', zo was de boodschap van Sainz aan zijn engineer. Gelukkig voor de Spanjaard viel het allemaal mee. Voor wie het niet meeviel was Lando Norris. De Brit kreeg eerder al een melding: 'Ik heb een power unit-waarschuwing', en moest de tweede vrije training staken met een motorprobleem. De kans is dan ook groot dat er bij de Brit een nieuwe motor in gelegd moet worden. Voor dat hij moest stoppen, kende hij wel nog een typisch Lando-moment. Gevraagd naar hoe de situatie op de baan was, antwoord hij heel droog: 'Nat!'

De eerste vrije training van Schumacher (en de vijf minuten erna)

Hij heeft het lang volgehouden, maar Mick Schumacher heeft in Japan weer een Haas in de muur geparkeerd. Hij was eerder al dichtbij een aanvaring met Alonso: 'Ik werd enorm geblokt door Alonso daar!', maar het toppunt moest toen nog komen. De Duitser reed na zijn proefstart terug naar de pitstraat toen het mis ging. De vlag was nota bene al gevallen, maar juist op dat moment verloor Schumacher de controle over zijn bolide. 'Ik had net mega-aquaplaning, wow!', zo klonk het nog uit de cockpit, alvorens hij zijn kapotte wagen verliet.

Latifi neemt verkeerde afslag

Nicholas Latifi gaat de Formule 1 verlaten, en vooral de meme-makers zullen daar toch teleurgesteld over zijn. De Canadees heeft al voor veel spraakmakende momenten gezorgd, waarvan de meesten niet in zijn voordeel, en ook in Japan voegde hij een mooi moment toe aan zijn collectie. De Williams-coureur nam namelijk een afslag te vroeg voorafgaand aan de chicane, en kwam op een uitloopstrook terecht. Op zichzelf is dat natuurlijk al best bijzonder, maar met zijn opmerking erna maakte hij het helemaal af. 'De auto voelt raar', zo gaf hij zijn bolide de schuld van zijn navigatiefout.

Racing on ice

Nou goed, echt racen op ijs werd er niet gedaan, maar er werd dusdanig veel geklaagd over het glijden van de auto dat je haast zou gaan denken van wel. Russell was de eerste. 'De banden pakken niet op, heel raar, ik ben enorm aan het glijden', zo liet hij zijn engineer weten. Daar bleef het niet bij, want ook in de tweede vrije training liet hij van zich horen. 'De achterbanden zijn nergens.' Ook Verstappen was niet gelukkig met zijn banden aan het einde van zijn stint, maar liet dat in de kenmerkende, niet zo nette Verstappen-bewoording weten. 'Alle banden zijn ***, geen grip', was de kort maar krachtige boodschap van de Nederlander.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws