Tijdens de eerste vrije training in Portugal was er voldoende te horen op de boordradio's. Vroeg in de sessie bleek dat Lewis Hamilton niet tevreden was met zijn Mercedes W12, waarna Nikita Mazepin zich een ongeluk schrok toen een collega hem op volle snelheid passeerde voor bocht 1. Ook hoorden we Max Verstappen, van wiens tanden weinig heel lijkt na een run op de zachtste bandencompound.
Eerst naar de zevenvoudig wereldkampioen. 'Met de balans die ik nu heb is niet te rijden', zo hoorden we Hamilton na een kleine tien minuten praten tegen zijn team. Spoedig kreeg hij een verklaring van Peter 'Bono' Bonnigton, zijn trouwe ingenieur: 'Copy, dat zal de asfalttemperatuur wel zijn.' Naarmate de sessie verstreek, verwachtte de technische man dat het probleem wel verholpen zou worden.
Hamilton bleek niet tevreden met de reactie van zijn man aan de pitmuur: 'Hier valt niet mee te rijden, ik kom de pitstraat in. Er moeten wat aanpassingen gedaan worden voordat ik het circuit weer op kan.' De Brit bleef enkele minuten binnen staan terwijl zijn Duitse team wat aan de W12 sleutelde. In de slotfase wist Hamilton op de zachte bandenset nog een competitieve tijd neer te zetten, maar verder dan P5 kwam hij niet.
Niet alleen Hamilton bleek enigszins ontevreden met het geleverde materiaal in Portimão, ook Verstappens sessie verliep niet helemaal naar wens: 'Om de ronde verlies ik de achterkant wegens het handrem-effect.' Bij het handrem-effect voelt een coureur vooral aan de achterkant van de bolide de rem, wat onbalans in de auto kan veroorzaken. 'Ik weet niet wat daar aan de hand is.'
Mazepin schrikt zich een ongeluk
Mazepin, eindigend op P20, wist de Haas tijdens de eerste vrije training prima op het circuit te houden. Toch kende de jonge Rus wel een schrikmomentje gedurende de eerste sessie toen zijn teamgenoot onverwachts langs hem suisde terwijl hij richting de eerste bocht reed. 'Wat de fuck is hij aan het doen?!', zei Mazepin toen hij gepasseerd werd door teamgenoot Mick Schumacher.
Schumacher was een zogenaamde double push aan het doen, waarin een coureur twee snelle ronden achter elkaar maakt. Dit kreeg Mazepin van zijn ingenieur te horen. 'Daar had je me toch wel even voor kunnen waarschuwen?', zo beklaagde hij zich bij zijn man aan de pitmuur. Nadat zijn ingenieur wat excuses naar hem mompelde, vervolgde Mazepin zijn weg.
Verstappen in de stoel bij Plooij?
Tegen het einde van de sessie besloot Red Bull Racing om Verstappen op een setje zachte banden naar buiten te sturen. Spoedig bleek dat de zachte band niet de ideale band is voor de Grand Prix in het Zuid-Europese land: 'Deze banden vibreren al', meldde Verstappen na pas een paar bochten genomen te hebben. 'Het is alsof ik deze banden 300 meter geblokkeerd heb en daar een flat spot van heb.' Ingenieur Gianpiero Lambiase gaf aan de vibraties nauwlettend in de gaten te houden.
Het werd erger, zo erg zelfs dat Verstappen het nut niet zag van nog een vliegende ronde: 'Het is onmogelijk om zo te rijden.' In zijn rondetijd was het ongemak niet te zien, hij pakte tijdelijk P1 af van Valtteri Bottas. Verstappen: 'Wat een grap, ik kan niet eens zien waar ik heen ga, zoveel vibratie heb ik. Ik ga na dit weekend maar naar de tandarts', concludeerde hij terwijl zijn kaken op elkaar aan het klappen waren. Misschien maar een bezoekje brengen aan Jack Plooij dan?
Heb jij de nieuwe F1 Maximaal-app al gedownload? (ANDROID-IOS)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties