De eerste vrije training verliep voor sommige heren verre van perfect. Max Verstappen mag zich onder de coureurs scharen bij wie er na de ochtendsessie nog wel verbeteringen te boeken vallen. Zo hoorden we de Nederlander meermaals via de boordradio, soms deed hij zijn beklag, soms met een update over zijn bolide. Ook was het een drukke ochtend voor de ingenieur van Valtteri Bottas, worstelde het Ferrari-duo en stond Sebastian Vettel achterstevoren.
'Maat, het is hetzelfde probleem weer. De vooras wil niet draaien, ik moest meteen mijn ronde opgeven', zo sprak Verstappen naar zijn ingenieur na iets meer dan een half uur gereden te hebben op Circuit Paul Ricard. Eerder dit seizoen ervoer hij al hoe de RB16B aan de voorkant niet snel genoeg draaide, ook in Frankrijk lijkt hij dit probleem dus te hebben. Het kostte hem een rondetijd, maar zou hem de rest van het weekend nog veel meer kunnen kosten.
Verstappens ingenieur, Gianpiero Lambiase, bediende hem op zijn wenken: 'We gaan naar de voorvleugel kijken.' De Brit had echter niet door dat daar het probleem niet zat. Zo kreeg hij het volgende terug van de Limburger: 'Het is niet de voorvleugel.' Het lijkt dus iets dieper te zitten dan een paar clicks meer of minder aan downforce bij de voorvleugel. Red Bull heeft werk te doen voorafgaand aan de middagsessie.
Niet veel later was Verstappen weer op het asfalt te vinden. Na eerst een stint op de harde band gereden te hebben, waagde hij zich nu aan een rondje Paul Ricard op de zachtste bandencompound. Ook op die set verliep het niet naar wens. De Red Bull-ster schoot van het circuit en nam daarin een kerb mee. 'Volgens mij is mijn vloer naar de klote', suggereerde hij. Wederom dook hij naar binnen, maar hij kon zijn training niet veel later wel gewoon vervolgen.
Turbulente en snelle sessie voor Bottas
Bottas heeft iets goed te maken na een onfortuinlijk weekend in Monaco en een ronduit teleurstellend weekend in Azerbeidzjan. De Fin liet in Frankrijk dan ook meteen zien dat hij het nog in zich heeft en klokte de snelste tijd van de sessie, maar niet voordat hij in bocht 2 de kerbstones te heftig nam. 'Oké Valtteri, we denken dat je schade aan de voorvleugel hebt. Box, box, box.' De Mercedes-rijder dook naar binnen.
Ron Meadows, de sportief directeur van Mercedes, haalde na het incident verhaal bij de FIA. Zo zouden de kerbstones te dicht op het circuit liggen. 'Wij hebben nu honderdduizenden ponden aan schade omdat Valtteri enkele centimeters naast de baan reed', meldde de Brit ontevreden. Wedstrijdleider Michael Masi reageerde stoïcijns: 'Het was wel iets meer dan een paar centimeter, maar we gaan er naar kijken. Bedankt.'
Na de voorvleugel te wisselen reed Bottas nog een aantal stints op de zachte band. Wie dacht dat Bottas zich uit het veld zou slaan na twee puntloze weekenden heeft het mis. Meteen zat hij bij de tijden van de top en hij wist zijn teamgenoot, Lewis Hamilton, zelfs op drie tienden achterstand te zetten in de eerste sessie. 'Je hebt hier een uitstekende pace, Valtteri', sprak zijn ingenieur het bemoedigend toe toen de geblokte vlag eenmaal gezwaaid werd.
Ferrari worstelt in Frankrijk
Ferrari leek in de eerste trainingssessie totaal de optimale afstelling nog niet gevonden te hebben. Beide heren eindigden buiten de top tien, en de reality check die Charles Leclerc vooraf vreesde, lijken ze dus te krijgen. 'Ik heb heel erg veel moeite met de auto', sprak hij zijn ingenieur toe in de slotfase van de training. Het circuit lijkt de SF21 niet lekker te liggen en we zagen de Monegask dan ook over de blauw-rood-gestreepte uitloopstroken rijden.
Ook teamgenoot Carlos Sainz overkwam dit. De Spanjaard verloor de controle over het stuur, maar hield zijn bolide heel. 'Ik verloor de auto', gaf hij aan na afloop van de glijpartij. Hoewel de auto intact was, was er een enorme hap uit het rubber genomen waar hij op reed. Het setje Pirelli-banden kon na het uitstapje naast de baan dus meteen de prullenbak in.
In diezelfde bocht schoot Sebastian Vettel tevens van de baan. Hij raakte met zijn Aston Martin de muur, maar kon tevens zijn weg vervolgen. Geluk bij een ongeluk dus voor de Heppenheimer, die wel opvallend lang stilstond langs het circuit. 'Ik zit vast in zijn vrij..', sprak hij naar zijn ingenieur. Nadat hij de AMR21 uit zijn vrij had gehaald reed hij spoedig zijn auto de pitstraat in. Later die sessie kon hij nog wel in actie komen.
Verstappen sluit rommelig af
Ook tegen het einde van de vrije training ging het bij Verstappen nog eens mis. Ontevreden met de balans in de auto schoot ook hij van het asfalt, waarna hij om twee bordjes, bollards genaamd, heen moest om zich weer bij het circuit te mogen voegen. Een van die bordjes kon hij niet gebruiken: 'Ik redde die bollard niet.' Hij sloeg het bordje over, wat hem verder niet op een straf komt te staan of iets dergelijks.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties