Boordradio's Verstappen | Rust bij Lambiase loont: 'Je hebt officieel je derde titel, Max!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's Verstappen | Rust bij Lambiase loont: 'Je hebt officieel je derde titel, Max!'

Boordradio's Verstappen | Rust bij Lambiase loont: 'Je hebt officieel je derde titel, Max!'

De communicatie tussen Max Verstappen en zijn race-ingenieur Gianpiero Lambiase is altijd bijzonder om te volgen, en dat was niet anders tijdens de sessies in aanloop naar de sprintrace in Qatar. Het behalen van zijn derde wereldtitel was nog maar een kwestie van tijd, en dat was ook in de gesprekken over de boordradio goed op te merken. Voor het eerst in tijden klonk de Nederlander oprecht zenuwachtig, maar gelukkig kan Verstappen met een gerust hart feest gaan vieren, mét zijn derde titel op zak.

Tijdens de eerste en enige vrije training van dit sprintrace-weekend was het nog wat aftasten voor Verstappen. De Nederlander wist wat hem te wachten stond, maar dat ging logischerwijs dan ook gepaard met de nodige druk op de schouders. Veel tijd voor grappen was er op de vrijdag dan ook niet, want er was werk aan de winkel. Met maar één vrije training op de planning moest er voldoende data verzameld worden om de rest van het weekend zo goed mogelijk te laten verlopen.

Lambiase probeerde hier en daar wat tot Verstappen door te dringen tussen al het technische gebrabbel door, en stak hem daardoor ook een hart onder de riem. 'Max, kom op, niet zo bang zijn, wees eens positief!' Echt kans van slagen had zijn plan echter niet, want Verstappen viel er niet voor.

Sprint Shootout: reden tot paniek?

Tijdens de Sprint Shootout werd het er niet veel beter op, want de spanning hing inmiddels voelbaar in de lucht. Aangezien de raceleiding de nodige aanpassingen besloot te maken aan de baan nog vóór de Sprint Shootout goed en wel van start ging, kregen de coureurs tien minuten de tijd om de nieuwe omstandigheden uit te testen. Ook Verstappen maakte daar dankbaar gebruik van, maar uit de gesprekken tussen de Nederlander en zijn ingenieur werd kwam de overduidelijk gespannen sfeer al snel aan het licht.

Verstappen schoot kort van de baan aan het einde van de korte sessie en benoemde dat over de boordradio, waardoor er een kleine miscommunicatie ontstond tussen hem en Lambiase. 'Je had je rondje ook gewoon af kunnen maken hè, Max,' begon Lambiase. 'Dat is volledig je eigen keuze.' Verstappen voelde echter weinig voor die optie, en dat liet hij merken ook. 'Hoe bedoel je? Ik ben toch buiten de f*cking baan gegaan?' Lambiase zag echter alleen de gemiste kansen, en communiceerde dit heel rustig naar Verstappen. 'Dat begrijp ik, maar dit is geen kwalificatie, hè. Als je door was gereden hadden we weer data gehad van bochten zes tot en met zestien, maar kom nu maar naar binnen.'

Verstappen voelde, waarschijnlijk voor het eerst dit seizoen, echte druk op zijn schouders. Ook tijdens de Sprint Shootout zelf werd het snel duidelijk toen de klok steeds maar door bleef tikken tijdens SQ3. Lambiase probeerde zijn heroïsche daad voort te zetten door Verstappen aan te moedigen: 'Denk maar aan de wraak die je kan nemen met die tijd die je neer kan zetten!' Uiteindelijk verscheen er dan ook een uitstekende tijd in de tussenstand, maar die verdween net zo snel als hij was gekomen. 'Je tijd is afgenomen, Max. Track limits in bocht vijf.' Verstappen vroeg vervolgens vol ongeloof of Lambiase het wel goed gehoord had, maar helaas: hij moest er nog een keer aan geloven.

De echte frustratie kwam pas naar buiten toen Verstappen aan het einde van de Sprint Shootout terecht kwam, zonder enig benul te hebben van de stand van zaken. De frustratie over de boordradio was dan ook wel te begrijpen: 'Ik weet niet eens welke positie ik nou heb, maat. Ik krijg gewoon geen informatie!' Lambiase had echter slecht nieuws voor de Nederlander: hij was niet verder gekomen dan de derde startpositie. 'Het is een derde plek Max, Piastri staat op één en Norris op twee.'

Tijd voor revanche tijdens sprintrace

Met een verse set medium-banden onder de auto geschroefd maakte een getergde Verstappen zich klaar om zijn doel, zelfs na alle tegenslag, toch werkelijkheid te maken. Hij moest en zou er tijdens de sprintrace met de titel vandoor gaan. en de gedrevenheid spatte er ook op de boordradio vanaf. Verstappen is zijn wilde haren inmiddels kwijt, maar aan motivatie is nog altijd geen gebrek. Lambiase moet hem daarom regelmatig tot een halt roepen, en ook deze keer kwam de ingenieur maar net op tijd: 'Blijf rustig, Max. Je moet echt rustig blijven. We moeten door die eerste ronden heen zien te komen.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen lambiase
Verstappen en Lambiase vieren de titel.

De rust die Lambiase echter over de boordradio uit kan stralen verdiend een titel op zich, want de combinatie van de ingenieur en Verstappen is goud waard. Op zijn eigen manier loodste Lambiase de Nederlander door de race, en deze keer wél met voldoende info. De frustratie zat er bij Verstappen nog altijd dik in, bleek wel toen de tweede Safety Car de baan op werd gestuurd: 'Oh, potverdorie man!' Maar gaandeweg de race leek de Nederlander de rust steeds makkelijker te vinden, en leek hij de situatie steeds beter onder controle te hebben.

En toen kwam hét moment: teamgenoot Sergio Pérez komt in een incident terecht en belandt in de grindbak, waardoor Verstappen nog maar één stap verwijderd was van zijn derde wereldtitel. Verstappen zou Verstappen echter niet zijn als hij altijd het maximaal haalbare wil bereiken, al bracht dat tijdens deze race wel de nodige risico's met zich mee. 'Ik probeer echt wel op mijn banden te letten hoor, maar Piastri maakt het me zo lastig!' Lambiase reageerde echter stellig met het enige dat er op dat moment nog toe deed: 'Laat Piastri gaan, we moeten het einde halen. Hier hadden we het aan het begin ook over, laat het jouw kant op komen.'

Na zenuwslopende race toch ruimte voor opluchting en vreugde

Maar toen de finishvlag eenmaal was gevallen, was er maar één feit wat er nog toe deed: 'Max, je hebt je derde titel binnen,' begon Lambiase. 'Echt fantastisch!' Niet veel later verscheen ook een uiterst enthousiaste Christian Horner over de boordradio: 'Max, je hebt je derde titel gewoon binnen man! Het is echt ongelooflijk, echt zo bijzonder wat je dit jaar hebt laten zien!'

Verstappen bleef zelf wat sprakeloos achter, ongetwijfeld door de vreugde. 'Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen jongens. Wat een fantastisch jaar, met deze geweldige auto... Het is echt een genot om dit jaar met jullie mee te mogen maken!' Logischerwijs bedankte hij het team ook uitgebreid. 'Ik kan jullie allemaal niet genoeg bedanken, want het is zo fantastisch om dit seizoen met jullie te mogen strijden voor dit alles. Zelfs buiten het presteren om is het fantastisch, en dat is en blijft het allerbelangrijkste.'

Ondanks dat niemand schijnbaar veel waarde hecht aan statistieken werd er toch een wel heel indrukwekkend lijstje aan het licht gebracht. Met zijn derde wereldtitel, waar hij sowieso al geschiedenis mee schreef door hem op zaterdag binnen te slepen, zet hij zijn naam tussen andere grootheden uit de Formule 1. 'Max, je staat nu op gelijke hoogte met Lauda, Senna, Piquet, Stewart... Het is echt fantastisch!' Met een lach voegde Verstappen er dan ook aan toe: 'Dat is geen slecht lijstje, of wel?'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws