De kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk had van alles wat. In Q1 en Q2 vormden de McLaren-coureurs bijvoorbeeld ongebruikelijke uitvallers, en ook zagen we zeldzame fouten bij twee topcoureurs, te noemen Lewis Hamilton en George Russell. Na een chaotische slotfase was het Max Verstappen die op de Red Bull Ring aan het langste eind wist te trekken. F1Maximaal.nl zet de meest interessante boordradio's op een rijtje van de kwalificatiesessie.
In Q1 werd al duidelijk dat baanlimieten gedurende de kwalificatie een rol zouden spelen. In de laatste bocht zochten enkele heren de grenzen van het asfalt op, en dat kostte Carlos Sainz zijn eerste getimede ronde. 'Je tijd is verwijderd vanwege baanlimieten', sprak zijn ingenieur hem toe. 'Nee, ik ging er niet overheen, dat beloof ik..' De wedstrijdleiding was niet overtuigd van zijn belofte.
Verder was er tijdens het eerste deel van de sessie weinig te horen, behalve teleurstelling bij Daniel Ricciardo, die Q1 niet uitkwam. De Australiër eindigde op P16 na in de vrije training nauwelijks meters te maken. 'Oké, Daniel. Dat is P16, kom terug naar de garage', werd hem verzorgd. 'Oké, copy', retourneerde hij met duidelijke teleurstelling in zijn stem.
'Ik vrees dat we eruit liggen, Sebastian', kreeg Vettel te horen. Hij lag zeventiende, maar verloor na de geblokte vlag zijn tijd, waardoor hij als twintigste in de tijdstabel stond na Q1. 'Ja ik zag het, ****. Ah man, dat is pijnlijk', liet hij weten. Teamgenoot Lance Stroll wist eveneens het tweede deel van de kwalificatie niet te halen. De Canadees strandde als achttiende, en pikte een plekje op toen zijn Duitse collega teruggezet werd.
Pérez ziet tijd verdwijnen, Norris' vroege exit
Sergio Pérez stond tijdens Q2 lang in de gevarenzone. De reden hiervoor was dat hij niet mega goed in zijn vel lijkt te zitten op de Red Bull Ring, maar ook omdat hij een foutje maakte tijdens zijn snelle ronde. De ingenieur van de Mexicaan bracht hem op de hoogte: 'Onze tijd is afgenomen vanwege het overschrijden van baanlimieten in bocht 9..'
'Ik begrijp het. Ik heb ontzettend veel last van onderstuur. Ik weet niet wat het is, maar het lijkt of ik de banden niet aan de praat krijg', reageerde de Red Bull Racing-coureur, die Q3 vervolgens wel nog wist te halen. In die eerste twee fases van de kwalificatie kwam hij echter bij lange na niet aan de rondetijden van teamgenoot Max Verstappen.
Wie Q3 niet haalde, was Lando Norris. De Engelsman hoopte ongetwijfeld de matige P16 van zijn teamgenoot weg te poetsen, maar zag zijn tijd verdwijnen met nog een minuut op de klok. Waar schortte het aan bij de Britse renstal? Via de boordradio bood hij inzicht: 'Ik ben bang om te remmen.. Ik moet me niet op mijn exits richten, ik moet gewoon zorgen dat ik niet rechtdoor schiet.'
Hamilton crasht
Het bleef op de boordradio's opvallend rustig tijdens de laatste fase van de kwalificatie. Lewis Hamilton opende het bal omdat hij zich in Q3 moest verontschuldigen bij zijn team. In bocht 7 schoot de Mercedes-coureur van het circuit, waarna hij zijn W13 beschadigde. Einde oefening voor de Engelsman, die benaderd werd door zijn ingenieur: 'Alles oké?', vroeg Mercedes zich af.
'Sorry mannen, het spijt me dat ik de auto beschadigd heb', reageerde Hamilton, die gewoon uit de auto kon stappen na de crash. Zijn eerste ronde wist hij geen competitieve tijd neer te zetten. Hij zat op het moment van zijn crash zo'n acht seconden van de snelste tijd, wat het voor zijn concurrenten makkelijk maakten om hem naar de tiende plek te duwen in de tijdstabel. 'In welke positie ben ik geëindigd?', vroeg hij zich af. 'Momenteel op P8, maar we gaan op P10 eindigen. Je lag op koers voor P2 of P3..'
Het kan nog erger worden voor Hamilton. Voorafgaand aan de ronde waarin hij crashte, hinderde hij Leclerc. 'Wat de ****, wat de ****... Kom op!', schreeuwde Leclerc tegen zijn ingenieur over de boordradio. 'Pas op, Lewis is aan het pushen achter je', kreeg hij wat aan de late kant terug van Ferrari. In Leclercs reactie was te horen dat hij niet gediend was van de fratsen van de Engelsman.
'Ja, dat weet ik, maar wat de **** was dit. Dit móét een penalty zijn voor Lewis..', benadrukte hij. Mocht Hamilton een penalty bovenop die tiende startplek krijgen dan zou hij zomaar de sprintrace vanaf P13 aan kunnen vangen. Ook moet gekeken worden naar zijn Mercedes. Hij beschadigde in zijn crash sowieso ophangingen en wielen, maar ongetwijfeld gaat het team uit Brackley ook de versnellingsbak dubbelchecken.
Mercedes verliest allebei de coureurs
Mercedes' middag ging van kwaad tot erger, want in de laatste ronde van George Russell schoot ook de jonge Brit van het asfalt. De coureur schoot achterstevoren de barrières in bij bocht 10, waarmee hij een rode vlag veroorzaakte. 'Alles oké?', werd hem gevraagd. 'Ja', luidde een kort maar krachtig antwoord. 'Dat is een rode vlag..', aldus zijn ingenieur. '****', concludeerde Russell, om vervolgens te voet terug te gaan naar de pitstraat.
Nog twee-en-een-halve minuut hadden de overgebleven heren om een opwarmronde te doen én een snelle ronde neer te zetten. Verstappen had de provisorische poleposition in handen en verkeerde gedurende die tweede rode vlag dus in de beste positie. 'Vechten we met de auto's voor ons?', vroeg Ocon voordat hij zijn out-lap begon. 'Je vecht met ze om je ideale out-lap te rijden', kreeg hij terug.
Het was Verstappen die aan het langste eind trok, ondanks dat de twee Ferrari-coureurs bijzonder dichtbij kwamen. 'Dat is poleposition voor morgen. Je kan op het circuit blijven, goed gedaan', hoorde hij van zijn ingenieur toen hij de eindstreep gepasseerd was. 'Niet slecht, niet slecht.. Daar ben ik blij mee', meldde de Nederlander.
Krijg 1,83 keer je inzet terug als Max Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk wint!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties