Boordradio's Kwalificatie | 'Eén ding is zeker, je treft altijd een Aston Martin op je pad' Formule 1
Formule 1

Boordradio's Kwalificatie | 'Eén ding is zeker, je treft altijd een Aston Martin op je pad'

Boordradio's Kwalificatie | 'Eén ding is zeker, je treft altijd een Aston Martin op je pad'

Ondanks de voorspelling van Lando Norris, die er zeker van was dat één van de Ferrari-coureurs er zaterdag met de poleposition voor de Grand Prix van Australië vandoor zou gaan, was het toch weer Max Verstappen die de concurrentie af wist te troeven. Het hele weekend, zelfs tot aan Q3, verliep moeizaam voor de Red Bull Racing-coureur, maar uiteindelijk had niemand een antwoord op de versnelling, die Verstappen, tot zijn eigen verbazing, nog in petto had. F1Maximaal zet de mooiste boordradio's van de dag op een rijtje.

Na een ongebruikelijke vrijdag vol problemen, leek Red Bull op de zaterdagochtend haar zaakjes nog altijd niet op orde te hebben. De derde en laatste oefensessie in Melbourne was nog geen tien minuten bezig of beide coureurs beklaagden zich bij hun ingenieurs. 'Mijn remmen werken niet, ze bijten niet', hield Verstappen zijn ingenieur Gianpiero Lambiase op de hoogte. 'Kan je doorgaan of moeten we ze voor je vervangen?', kreeg de regerend wereldkampioen terug. 'Ik zal nog een poging wagen, maar houdt het in de gaten', eindigde Verstappen de conversatie met zijn ingenieur. Aan de andere kant van de garage meldde Pérez hetzelfde probleem.

Hamilton schrikt van tijdsverschil: 'Waar verlies ik zoveel tijd man?'

Waar de Red Bull-mannen nog druk bezig waren met het afstemmen van hun bolides, daar had Lewis Hamilton zo zijn eigen sores. De zevenvoudig wereldkampioen, van wie al even bekend is dat hij na dit seizoen naar Ferrari vertrekt, kan zijn draai in de W15 het hele jaar al niet vinden en dat was in VT3 niet anders. De Mercedes-coureur was bezig aan een run op de zachte band, maar hij ontving tijdens zijn stint een verontrustend bericht van zijn ingenieur. 'Je bent anderhalve seconde langzamer dan Verstappen, die op de mediumband rijdt. Er zit veel verschil in onze topsnelheden.' Hamilton was aan zijn reactie te horen duidelijk verrast door het bericht. 'Verliezen we 1,1 seconden op de rechte stukken?'

Niet veel later werd duidelijk dat de Brit nog altijd weinig progressie had geboekt. 'We staan nu zesde op 1,3 seconden van Sainz.' Hamilton kon zijn oren niet geloven. 'Waar verlies ik zoveel tijd man?', waarop zijn ingenieur Peter Bonnington hem het antwoord gaf dat hij na het vorige bericht eigenlijk al wel had kunnen raden. 'Je verliest zeven tienden op de rechte stukken.'

Maar ondanks de vele interessante conversaties, waren het vooral Charles Leclerc en Oscar Piastri, die met hun reacties voor hilariteit zorgden. Leclerc was halverwege de sessie bezig aan een snelle ronde en trof niet voor het in een Grand Prix-weekend een Aston Martin op zijn pad. 'Eén ding is zeker, namelijk dat je ergens een Aston Martin in je rondje midden op het circuit tegenkomt. Elke keer weer', baalt de Monegask. Bij Piastri was de frustratie vooral op zichzelf gerust. De thuisheld kreeg alle sectoren maar niet aan elkaar geknoopt, totdat hij een positief radiobericht ontving. 'Dat is de derde tijd, met de snelste tijd in de eerste sector.' Dit zorgde voor enige opluchting bij de Australiër. 'Het is geweldig wat er mogelijk is als je stopt je als een idioot te gedragen in bocht één', is de droge reactie van de altijd nuchtere Piastri.

Verstappen nog altijd zoekende, Hamilton vroeg klaar

Na opnieuw geen vlekkeloze sessie was het voor Verstappen hopen dat er een oplossing werd gevonden voor de kwalificatie, maar die hoop leek al snel verdwenen te zijn. Al aan het begin van Q1 merkte de Nederlander dat er iets niet pluis was. 'Ik heb zo veel onderstuur man, niet normaal', waarna hij even later nog meer slecht nieuws brengt. 'De voorbanden zien er nu al niet geweldig meer uit', meldt hij over de boordradio. 'Ik ben blij dat veel goed nieuws brengt vandaag Max, bedankt daarvoor', reageert Lambiase.

Verstappen weet zich overigens zonder problemen te plaatsen voor Q2, maar datzelfde kon niet gezegd worden van Zhou Guanyu. De Chinees reed rond met een beschadigde bolide, maar daar begreep hij zelf weinig van. 'Waar heb ik deze schade opgelopen?', vraagt hij zijn team. 'We vermoeden bij het uitkomen van bocht tien', koppelt zijn team terug. Goed nieuws was er daarentegen wel voor Alpine. Pierre Gasly werd weliswaar uitgeschakeld, maar Esteban Ocon zorgde er voor het eerst in 2024 voor dat een Alpine-coureur naar Q2 mocht en de Fransman vierde dit als een overwinning, toen hij het positieve bericht ontving. 'Nee echt waar? Dit is een overwinning voor ons', jubelde de enkelvoudig GP-winnaar.

Alle grote namen kwamen verder moeiteloos door Q1 en ze leken ook allemaal richting Q3 te gaan, maar ineens kwam Yuki Tsunoda als een duveltje uit een doosje. Dankzij een achtste plek, die even later een negende werd, was de Japanner medeverantwoordelijk voor de verrassende uitschakeling van Hamilton, die 'Bono' vroeg of hij door mocht naar het laatste kwalificatiedeel. 'Ik ben bang dat we er net uitgedrukt zijn', moest zijn ingenieur hem het slechte nieuws brengen. Het bleef vervolgens angstvallig stil.

Verstappen toch weer de sterkste

In Q2 was het Ferrari dat de boventoon voerde en dus leek het inderdaad wel eens een moeilijk verhaal te kunnen worden voor Verstappen. Maar in Q3 viel alles toch weer op zijn plek voor Verstappen. Waar Fernando Alonso in zijn eerste ronde van de baan schoot in bocht zes, daar knalde Verstappen er een dijk van een ronde uit. Zijn 1:16,048 was een tijd waar iedereen, inclusief de Ferrari-coureurs zich op stuk zouden bijten.

Deze ronde zou genoeg geweest zijn voor poleposition, maar in zijn laatste poging deed de Red Bull-coureur er nog een schepje bovenop. Verstappen zette de klok stil op 1:15,915 en behaalde zo opnieuw een overtuigende poleposition. 'Dat was een goede ronde', zei hij, maar hij werd meteen gecorrigeerd door teambaas Christian Horner. 'Dat waren twee hele goede ronden', aldus de Brit.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws