Aan boordradio’s geen gebrek tijdens de Grand Prix van Japan. Hoewel de eerste en tweede plaatsen van Max Verstappen en Sergio Pérez al vrijwel direct vast leken te liggen, was er in de rest van het veld genoeg om nog voor te racen, en dus was er ook veel communicatie nodig tussen coureurs en engineers over strategieën, banden en eventuele overtredingen. F1Maximaal zet de leukste boordradio’s van de race op Suzuka op een rijtje.
Na minder dan één ronde kwam de wedstrijd al stil te liggen. Alexander Albon en Daniel Ricciardo raakten elkaar en schoven samen van de baan af. De eerste boordradio’s van de wedstrijd klonken dan ook allemaal vrijwel hetzelfde. ‘Ben je oké?’ vroegen de bezorgde engineer van Albon toen Ricciardo zijn auto al verlaten had maar Albon nog vastzat. Ook de andere coureurs kregen mee wat er zich had afgespeeld en waren benieuwd hoe het met de Thaise coureur ging. Gelukkig kon Albon snel melden dat hij oké was en werd de bandenmuur weer opgebouwd voor een herstart.
Russell heeft moeite met sturen: 'Ik voel heel veel vibraties'
De herstart zelf was niet zonder problemen. Hoewel niemand crashte zoals bij de eerste start, was er wel sprake van schade. ‘Pierre gaf me een tik aan de zijkant’, meldde Ocon aan zijn engineer. ‘Kun je me zeggen of het oké is?’ Gelukkig voor Ocon, kon hij de race vervolgen ondanks de touché met zijn teamgenoot.
‘Ik kan Lando een beetje zien worstelen’, meldde Sainz. Norris was niet de enige Brit die in dit gedeelte van de race al wat moeilijkheden kreeg. Ook Russell liet snel van zich horen op de radio. ‘Het sturen begint een beetje raar aan te voelen’, gaf hij aan. ‘Ik voel heel veel vibraties.’ De vibraties hinderden de Brit niet al te veel te daaropvolgende rondes. Des te meer problemen had zijn teamgenoot. Lewis Hamilton klaagde al vroeg dat hij veel onderstuur had. Hij zag al snel in dat dit een lastige race ging worden en opperde: ‘Zal ik George erlangs laten?’ Niet veel later werd aan George doorgegeven dat Hamilton hem erlangs zou laten en dit gebeurde ook netjes en zonde problemen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding
Als er iemand was die op dat moment nog meer pech had dan de zevenvoudig wereldkampioen, dan was het wel Zhou Guanyu. De Chinees kreeg een ‘box, box’ te horen en ging naar binnen voor een rampzalige pitstop zoals we inmiddels bijna gewoon zijn van Stake. Zhou mocht even terug de baan op, maar werd al snel naar binnen geroepen om er vervolgens niet meer uit te komen. Hij werd de derde uitvaller in Japan.
De saga rondom de banden van Hamilton zette zich ondertussen voort. ‘Mijn banden geven het op, rechtsvoor is dood’, gaf de Brit door aan zijn race engineer Peter Bonnington. Hamilton zat echter op een strategie waar het team aan vast leek te willen houden. Zelf leek hij het daar niet bepaald mee eens. ‘Verander deze strategie’, klonk het niet veel later.
Ocon niet blij met opdracht: 'Waar heb je het over?'
De frustraties liepen bij Ocon inmiddels ook hoog op. De man van Alpine kreeg goedbedoeld advies van zijn race engineer maar was daar niet van gediend. ‘Esteban, je moet nu pushen’, werdt de Fransman verzocht. Ocon kon de tip niet waarderen, gezien de moeite die hij al deed. ‘Ik push al, waar heb je het over?’ riep hij terug naar zijn engineer.
Waar Yuki Tsunoda vaak kritiek krijgt op zijn felle reacties en uitbarstingen, leek de Japanner tijdens zijn thuisrace de kalmte zelf. Toen de coureur van Visa Cash App RB na een snelle bandenwissel de pitstraat weer uitreed, besloot hij zijn team via de boordradio te bedanken voor de soepele pitstop. ‘Goed gedaan, jongens’, prees Tsunoda zijn pit crew. ‘Topwerk.’
Na een korte onderbreking door Ocon en Tsunoda, was het weer Hamiltons beurt voor een boordradio. De man uit Stevenage was nog steeds in een hevig gevecht verwikkeld met zijn eigen banden. Inmiddels had Hamilton een flinke achterstand opgelopen. Hij liet zijn verontwaardiging duidelijk merken. ‘Hoe ben ik zo veel tijd verloren?’ Bono wist zo koel te blijven als altijd en gaf zijn coureur een duidelijk antwoord. ‘Bandenslijtage en degradatie.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding
Charles Leclerc was de enige coureur die op dat moment nog op koers lag een succesvolle eenstopper uit te voeren. Toch maakte de Monegask zich wat zorgen. ‘Wie voor mij hoeft er niet meer te stoppen?’ wilde hij graag weten. Gelukkig kon zijn engineer hem relatief goed nieuws brengen. ‘Iedereen moet nog stoppen.’
Achterin het veld gaf Valtteri Bottas ondertussen dat Kevin Magnussen aan het weaven was. Helemaal vooraan ging het Sainz juist voor de wind en dat wilde hij graag zou houden. ‘Laten we snel een pitstop maken’, stelde hij voor aan zijn engineer, waarna hij specifiek om mediumbanden vroeg. ‘Race ik ergens voor?’ vroeg de Spanjaard niet veel later. Gelukkig kon Riccardo Adami hem vertellen dat het zeker nog ergens om ging. Niet veel later had Sainz zelfs een derde plek in zicht. ‘Nog eentje te gaan voor het podium’, moedigde zijn engineer hem aan.
Een heel nieuw geluid van Hamilton: 'De banden zijn prima'
‘Moeten we verlengen? De banden zijn prima’, zei Hamilton, die voor het eerst tijdens de race iets positiefs te zeggen had over zijn banden. Toch werd hij niet veel later naar binnen gehaald, tot zijn eigen ergernis achteraf. ‘Hoe groot is het gat voor ons? We zijn nog meer tijd kwijtgeraakt’, klaagde de zevenvoudig wereldkampioen bij zijn engineer.
Stroll liet pas aan het einde van de race echt duidelijk van zich horen over de boordradio. De Canadees haalde twee auto’s in en had veel meer grip dan de bolides voor hem, maar toch was hij niet tevreden. Het inhalen moest hij namelijk vooral in de bochten proberen. ‘Het is ongelooflijk hoe slecht onze snelheid is op het rechte stuk, man. Dit is gewoon een hele andere categorie’, riep Stroll zo boos dat zijn stem ervan oversloeg.
Positievere boordradio’s waren er aan het einde van de race voor Verstappen en Pérez. De Red Bull Racing-bolides waren eigenlijk geen moment echt in gevaar en deden dus precies wat er van ze verwacht werd, zo liet Christian Horner ook merken toen hij zijn coureurs vol lof toesprak.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties