De race in Monaco begon onstuimig met een enorme crash tussen Sergio 'Checo' Pérez, Kevin Magnussen, en Niko Hülkenberg die voor een rode vlag zorgde. Na de herstart van de race was er veel minder actie te beleven op het smalle stratencircuit. Over de boordradio bleef het dan ook relatief rustig. Gelukkig zorgde de rust op het circuit wel voor een paar spraakmakende interacties. F1Maximaal.nl zet de leukste boordradio's van de zaterdag in Monaco op een rijtje.
De crash tussen Pérez en de twee Haas-auto's werd veroorzaakt door contact tussen de auto van Magnussen en de Red Bull van Pérez. Hülkenberg, die voor Pérez reed, werd vervolgens geraakt door de auto van de Mexicaan waardoor ook hij spinde en de muur raakte. Helaas betekende dat voor de Duitser ook het einde van zijn race. 'Verdomd, dat was onnodig', reageerde Hülkenberg laconiek.
Ergernissen tijdens de eerste ronde
De enorme crash tussen de drie auto's was niet het enige wat er gebeurde tijdens de eerste ronde van de race. Ook de twee Alpine-auto's kwamen met elkaar in botsing. Esteban Ocon probeerde zijn teamgenoot Pierre Gasly in te halen, maar stak daarbij de bocht te breed in. Gasly reed aan de buitenkant en kon vanwege de muur naast hem niet verder aan de kant gaan. Tot Gasly's grote schok lanceerde Ocon zich vervolgens over de voorkant van zijn auto.
Gasly was niet te spreken over de actie van zijn teamgenoot. 'Wat deed hij?! Wat deed hij?! Waarom probeerde hij mij aan te vallen?! Oh mijn god. De hele auto is nu beschadigd', klonk over de radio. Ocon kwam wonder boven wonder redelijk terecht, maar moest zijn actie wel bekopen met een DNF en een gridstraf.
De rode vlag zorgde ervoor dat de coureurs van banden konden wisselen. Hamilton liet over de boordradio weten niet blij te zijn hiermee. De Brit was gestart op de harde band en zou nu naar de mediumband moeten wisselen. Die wissel zou zijn racestrategie flink beïnvloeden aangezien de mediumband veel meer gespaard moest worden om de race in een keer uit te kunnen rijden. 'Ik heb het jullie gezegd, mannen. Ik heb het jullie gezegd, mannen', verzuchtte Hamilton over de boordradio.
Ergernissen, strategieën en blijdschap
De overgebleven zestien auto's bleven na de herstart van de race eigenlijk constant in dezelfde opstelling rijden. George Russell had doorat hij op de mediumband reed een heel groot gat gecreëerd tussen hemzelf en Lando Norris die voor hem reed. Verstappen reed achter Russell en wist hem op het smalle stratencircuit niet voorbij te gaan. Dit tot grote ergernis én verveling van de Nederlander. 'Verdomme, wat is dit saai', klaagde Verstappen. 'Ik had een kussen moeten meenemen.'
Na de race werd Ferrari-coureur Carlos Sainz geprezen door teambaas Frédéric Vasseur voor hoe hij McLaren-coureur Lando Norris dicht bij zich had weten te houden. Sainz leek sowieso hartstikke scherp tijdens de race. Op bepaalde momenten nam hij zelfs bijna de plaats van de race-ingenieur over. '(Ik neem aan, red.) dat er een risico bestaat dat Norris overstapt op de zachte band als wij (een gat, red.) van twintig seconden laten vallen? Ik denk dat Norris op zachte banden gevaarlijk kan zijn.'
Iemand die het een stuk minder goed met zijn race-ingenieur kon vinden was Hamilton. Nadat de Brit toch naar binnen was gehaald voor een bandenwissel, had het hem blijkbaar luid en duidelijk gemaakt moeten worden dat het belangrijk was een goede outlap te rijden om zijn plek op het veld te kunnen behouden. 'Waarom heb je me niet gezegd dat die outlap belangrijk was?', snauwde de Brit over de boordradio toen hij in ronde 54 niet voorbij Verstappen had weten te komen. In ronde 60 deed ook Verstappen zijn beklag bij zijn team. 'Vriend, die accu, weer niemand let daar op.'
Tegen het einde van de race werd het heel duidelijk dat Leclerc er met de overwinning in zijn thuisland vandoor zal gaan. Vier rondes voor het einde van de race durfde Leclerc ook zelf daadwerkelijk in die afloop te gaan geloven. 'Ik ga hem binnenhalen', liet hij over de boordradio weten. Een paar minuten later kwam de droom van de Monegask inderdaad uit. 'Ja, ja, ja, ja!', klonk het over de radio. Bij het parkeren van de auto liet hij weten zelf ook een beetje te moeten afkoelen. 'Vanavond wordt een grote avond. Jullie kunnen beter hier (in Monaco, red.) blijven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties