Na een chaotische eerste training in Las Vegas leek dezelfde vloek ook in Abu Dhabi terug te keren, want ook deze keer wapperden de rode vlaggen net iets té lang. Tijdens de eerste vrije trainingen kregen maar liefst tien rookies de kans van hun leven achter het stuur van een Formule 1-auto, terwijl de tweede training voortdurend onderbroken werd dankzij incidenten van Carlos Sainz en Nico Hülkenberg. Er was voor de coureurs dus genoeg om te melden over de boordradio, en F1Maximaal vat de belangrijkste berichten samen.
De seizoensfinale in Abu Dhabi is inmiddels aangebroken, en dus krijgen de coureurs nog een laatste kans om alles op alles te zetten om 2023 zo goed mogelijk af te sluiten. Toch moesten tien van hen net iets langer wachten, want als onderdeel van de reglementen zijn de teams verplicht om een paar keer per jaar rookies achter het stuur van de bolides plaats te laten nemen. Zo moesten Max Verstappen en Sergio Pérez plaatsmaken voor Formule 2-talent Isack Hadjar en Formule E-kampioen Jake Dennis, en ook Théo Pourchaire, Frederik Vesti en Oliver Bearman voor de tweede keer dit seizoen in een Formule 1-auto.
Logischerwijs konden de rookies hun draai niet meteen vinden, al had dat niet alleen te maken met de auto. Zo liet Dennis na vijf minuten al aan zijn ingenieur weten dat zijn helm niet helemaal lekker zat. 'Ik moet even naar de pitstraat, mijn helm zit niet strak genoeg.' Dat probleem werd uiteraard binnen een mum van tijd opgelost, maar daarna barstte de paniek op de baan wél los. Zo kreeg Pourchaire de schrik van zijn leven toen hij onverwachts voelde dat de vloer van zijn auto de baan raakte. 'Hebben jullie bochten twee en drie gezien? Ik had echt verschrikkelijk veel bottoming! Ik raakte de controle bijna kwijt!'
Ook Ferrari-rookie Robert Shwartzman meldde een soortgelijke situatie vlak voor het einde van de eerste training. 'Oh jeetje, ik verloor alles bijna in bocht drie! Ik weet niet waarom, maar de vloer raakte de baan echt heel hard. Dat was echt heel eng!' Toch bleek dat het nog een stap erger kon, want Jack Doohan reed na ongeveer dertig minuten bijna tegen Logan Sargeant aan. De Amerikaan had Doohan te laat gezien en stuurde dus naar binnen, maar kwam daardoor recht voor de neus van de Australische rookie terecht. 'Ik kwam net bijna in het ergste incident van mijn leven terecht!'
Tweede training leverde nog meer chaos
Alsof het nog niet erger kon was het tijdens de tweede training tijd voor de gevestigde orde om de baan in Abu Dhabi onveilig te maken. Zo gezegd zo gedaan bleek al snel, want Sainz belandde geheel onverwachts in de muur. Het was al de tweede keer dat de Spanjaard de controle over zijn Ferrari-bolide kwijtraakte, want in Las Vegas gebeurde het ook al. Toch zat er deze keer een andere reden achter, aldus Sainz. 'Ik ben gecrasht, jongens. Ik had last van vuile lucht en daardoor verloor ik alle controle. Door die vieze lucht en die hobbel, denk ik. Maar ik ben oké.' De auto viel niet meer te redden en dus kon de Ferrari-coureur terug naar de pitstraat.
De raceleiding besloot echter dat er een rode vlag nodig was om de schade te repareren, terwijl de klok alsmaar door bleef tikken. Met nog een ruime twintig minuten te gaan werd de baan weer vrijgegeven, maar de coureurs kregen maar een paar minuten om er gebruik van te maken totdat de volgende coureur de muur opzocht. Deze keer was het Hülkenberg die de controle volledig verloor in een bocht waar de coureurs met de maximale snelheid doorheen kunnen. 'Ik raakte het kwijt bij het uitkomen van bocht één,' klonk het over de boordradio van de Duitser. Ook dit leverde weer een rode vlag op, maar Hülkenberg was zelf gelukkig oké.
Verstappen helpt FIA een handje
Tussen alle chaos door laat Max Verstappen uiteraard ook nog van zich horen, en deze keer ging het vooral om de Williams-coureurs die hem in de weg reden. Bij het vrijgeven van de baan na de eerste rode vlag sloten alle coureurs namelijk keurig achteraan in de rij om een plekje te vinden om de baan terug op te rijden, maar bij Williams dacht men daar heel anders over. Terwijl vrijwel het hele veld in de fast lane stond, stonden Sargeant en Alexander Albon nog voor de eigen pitbox te wachten. Verstappen was het hier echter niet mee eens, en besloot het over de boordradio te melden. 'Die Williams komt uit de garage, maar hij mag toch niet voor?'
Zijn ingenieur benadrukte echter dat het volledig afhankelijk zou zijn van de situatie bij Williams, want als de beide heren al langer stonden te wachten zou het geen probleem mogen zijn. Toch moest de Nederlander de beide heren uiteindelijk voor laten gaan, al was hij het daar zelf niet mee eens. 'Ah ja, fantastisch, lekker bezig. Kan je dat alsjeblieft even melden?' Zijn ingenieur bevestigde dat hij er melding van zou maken bij de FIA, maar er werd verder niet echt naar gekeken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties