Boordradio's GP Nederland | Het had zo mis kunnen gaan: 'Dat is gevaarlijk, maar echt heel gevaarlijk' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Nederland | Het had zo mis kunnen gaan: 'Dat is gevaarlijk, maar echt heel gevaarlijk'

Boordradio's GP Nederland | Het had zo mis kunnen gaan: 'Dat is gevaarlijk, maar echt heel gevaarlijk'

De Grand Prix van Nederland kende ondanks de grote voorsprong van Lando Norris aan het einde, toch ook wel wat spannende momenten. Veel coureurs leken problemen te hebben met hun auto's of juist met elkaar en meldden dat over de boordradio. Zoals altijd zet F1Maximaal.nl de boordradio's voor je op een rijtje, met in deze editie veel aandacht voor verschillende plannen A.

Max Verstappen was de eerste van wie de boordradio in huishoudens wereldwijd te horen was. 'Goed zo, Max. Ga zo door', moedigde Gianpiero Lambiase hem aan in de beginfase van de wedstrijd, toen de Nederlander nog aan de leiding lag. Ook waarschuwde hij zijn coureur voor het glijden van de band linksachter.

Norris werd bij de start meteen ingehaald maar bleef rustig. 'Tegen wie racen we? Denk je dat het alleen Max is?' informeerde zijn engineer bij hem. 'Ik denk dat we racen tegen wie dan ook er voor ons rijdt', luidde het antwoord van Norris. Het eerste geklaag kwam van zijn landgenoot Lewis Hamilton. 'Ik ben te langzaam op het rechte stuk', meldde hij bij Peter Bonnington.

Veel plannen, en vooral plan A

Er bleken veel coureurs te zijn met veel plannen die over de boordradio besproken moesten worden. 'We zitten op plan A', werd aan Charles Leclerc doorgegeven. 'Wat denk je van plan A versus plan B?', vroeg de engineer van Piastri hem een ronde later. 'Ik denk plan A', reageerde de Australiër. Weer een ronde later was zijn teamgenoot aan de beurt. 'Waarschijnlijk plan A. Plan B kan de manier zijn om Max te verslaan', kreeg Norris van de pitmuur te horen. 'Ja, de pace lijkt sterk', klonk zijn reactie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris mclaren max verstappen red bull racing gp nederland zondag 2024
Plan A pakte voor Norris goed uit. (Foto: McLaren F1 Media)

Verstappen kwam niet veel later in de problemen. 'De auto wil totaal niet meedraaien in bocht 10', klaagde de Limburger. 'Mijn banden zijn verdoofd, ze hebben geen grip', kwam er een paar rondes later achteraan. Zijn rivaal Norris haalde hem, dus het was tijd voor een nieuw plan. 'Lando, hoe zijn de banden', werd de Brit gevraagd. 'Ze zijn wel prima. Ze voelen redelijk goed aan. Ik rijdt consistent', antwoordde de McLaren-coureur. 'Lando, we denken aan plan A. Hij kan een undercut proberen te plaatsen, maar dat is oké', meldde de engineer van de leider van de wedstrijd.

Zijn het de remmen of toch de wind?

Even later leek het bij Norris heel even mis te gaan. 'Mijn remmen voelen heel lang', gaf hij door. 'Maar het voelt alsof er ineens veel meer wind is', voegde hij eraan toe. McLaren ging meteen aan de slag. 'Qua remmen lijkt alles vanaf hier oké', werd de Brit gerustgesteld. 'Ja, het is oké. Ik denk dat het gewoon wind is', had ook de coureur zelf inmiddels vastgesteld.

Verstappen zag de afstand tot Norris steeds groter worden. 'Ik kan niet sneller. De auto reageert niet op mijn input', kreeg Lambiase te horen. In het midden van het veld ging ook niet alles van een leien dakje, Kevin Magnussen werd door vier auto's tegelijk ingehaald maar maakte daarbij een beweging waar Alexander Albon niet van gediend was. 'Dat is gewoon gevaarlijk. Maar echt heel gevaarlijk', was zijn duidelijke mening.

Een groot gat betekent tijd voor noodscenario's

Norris wist een groot gat te slaan met Verstappen, wat hem en McLaren wat ruimte gaf. 'Het gat met Verstappen is 10 seconden. Onder de safetycar zouden we voor mediums kunnen gaan. Dan komen we hem achter hem de baan weer op en kun je bij hem langs. Blij?' besprak de engineer van Norris alvast de noodscenario's. 'Ja, je klinkt wel heel zeker', reageerde de coureur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri mclaren gp nederland zondag 2024
Piastri moest zijn bolide naar de finish slepen. (Foto: McLaren F1 Media)

Hamilton merkte dat er wat veranderd was aan het weer. 'De wind is toegenomen', zei hij, al werd er verder door niemand melding van gemaakt. Piastri was ondertussen bezig met het managen van zijn banden om zo zijn vierde plek vast te houden. 'Hoe is de band nu?', wilde zijn engineer weten. 'Niet geweldig, maar het haalt het einde wel', verzekerde Piastri hem.

Norris grijpt naar quote van Verstappen

Norris kwam op Circuit Zandvoort als eerste over de finishlijn en was merkbaar minder enthousiast dan in Miami, waar hij zijn eerste zege pakte. 'Goed gedaan', prees zijn engineer hem. 'Aha. Simply lovely, hè?', citeerde de Brit een bekende uitspraak van Verstappen. 'Enorm bedankt. Jullie hebben het geweldig gedaan', bedankte Norris zijn team. 'Het was toch een lastige race, maar we blijven pushen', aldus de McLaren-coureur. 'Dat was een hele sterke race, goed gedaan', klonk het nogmaals vanaf de pitmuur.

Verstappen was teleurgesteld, maar bleef na de race meteen realistisch. 'Goed gedaan. We hebben gehaald wat we verwacht hadden te halen vandaag', benadrukte engineer Lambiase. 'Het was een moeilijke race, maar toch P2, dus het is oké', vond de Nederlander. 'Goed gereden. We waren niet snel genoeg vandaag, maar je hebt alles wat erin zat eruit gehaald. Je hebt de schade goed beperkt', vertelde Christian Horner de drievoudig wereldkampioen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws