Binotto blikt terug op 2019: 'Wat we toen aan het doen waren, was in feite niet illegaal' Formule 1
Formule 1

Binotto blikt terug op 2019: 'Wat we toen aan het doen waren, was in feite niet illegaal'

Binotto blikt terug op 2019: 'Wat we toen aan het doen waren, was in feite niet illegaal'

In een interview met de BBC vertelt Ferrari-teambaas Mattia Binotto hoe Ferrari weer terug naar de top is gekomen, en de onduidelijkheid rondom de 2019-motor. Het was een lange heftige reis voor het Italiaanse team, met het laten gaan van een viervoudig kampioen, de strijd met de reglementen, en een regelwijziging. Het heeft een half decennium, en een pandemie geduurd voordat het gebeurde, maar Ferrari staat eindelijk weer aan de top van de Formule 1.

Hoe het Ferrari gelukt is? Teambaas Mattia Binotto antwoordt: 'Dat is een interessante vraag, maar ook een moeilijke. De juiste redenen komen niet neer op het technische aspect, dat we de verbranding van de motor hebben veranderd, en dat we onze aerodynamica hebben verbeterd. Dat is slechts een gevolg. Het gaat om het bouwen van een team. De inspanning die sinds 2017 is geleverd, is stap voor stap geweest om het juiste team te bouwen. Met het juiste team kun je de doelen en targets behalen. Het draait allemaal om het team', aldus Binotto.

Het lastige jaar van Ferrari

Terwijl Ferrari zijn faciliteiten in Maranello begon te verbeteren, werd een ander puzzelstukje aangepakt: de coureurs. Eind 2018 werd veteraan Kimi Räikkönen na vijf niet-overtuigende seizoenen vervangen door Charles Leclerc, die slechts één seizoen bij Sauber op zak had. Het was een plan van Ferrari's voormalige voorzitter en CEO Sergio Marchionne. Hij had zijn twijfels over Sebastian Vettel, en wilde hem vergelijken met een coureur die, hoewel onbewezen, vertoonde dat hij een toekomstige superster zou zijn.

Leclerc bleek meteen een schot in de roos: hij pakte in Bahrein, pas in zijn tweede race voor Ferrari, pole, en verloor de overwinning alleen toen zijn motor een probleem kreeg in de slotfase. In 2019, Binotto's eerste jaar als teambaas, was het chassis van Ferrari niet zo goed als in de voorgaande twee seizoenen, maar dankzij een motor met een enorm vermogen kon Leclerc zeven polepositions innemen.

Ferrari's motorschandaal

De rivalen van Ferrari waren achterdochtig. Ze vonden dat de motor van Ferrari te goed was, en nadat Red Bull Racing opheldering had gekregen van het bestuursorgaan van de FIA ​​over technische details die te maken hadden met de brandstofstroom voor de Grand Prix van de VS in november, droogde Ferrari's reeks op.

In de winter van 2019-20 kondigde de FIA ​​aan dat het een privé-schikking had getroffen met het team. Het had vermoedens dat de Ferrari-motor niet ten alle tijde binnen de grenzen van de FIA-voorschriften werkte. Ferrari heeft deze conclusie altijd verworpen. Binotto zegt nu: 'Dat is het verleden, ik praat er liever niet meer over. Wat we toen aan het doen waren, was in feite niet illegaal, of we zouden zijn gediskwalificeerd."

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws