FIA-president Mohammed ben Sulayem is van mening dat de FIA, en niet Liberty Media, verantwoordelijk is voor de budgetstraffen. De Emirati vindt dat Formule 1-CEO Stefano Domenicali zich dan ook niet mag bemoeien met de discussies over sportieve sancties en geldboetes betreffende het overschrijden van de budgetcap. In juli kaartte Domenicali aan dat hij niet alleen een geldboete wilde zien voor een budgetcapoverschrijding.
Het is ongeveer een jaar geleden dat Red Bull werd bestraft door de FIA vanwege een overschrijding van het budgetplafond in het seizoen 2021. De straf omvatte een boete van zeven miljoen dollar, plus een vermindering van de windtunnel- en CFD-middelen met tien procent. Voor minder significante overtredingen werden ook Aston Martin (450.000 dollar) en Williams (25.000 dollar) beboet. En al wekenlang gaan er geruchten in het Formule 1-paddock dat er in 2022 mogelijk teams waren die onder toezicht stonden van de FIA-accountants. Er zijn echter nog geen officiële berichten hierover.
In juli had Formule 1-CEO Domenicali zich al gemengd en geëist dat bij een daadwerkelijke overtreding van het budgetplafond niet alleen boetes zouden worden opgelegd, maar ook sportieve sancties. 'Dat hebben we heel duidelijk geëist', zei hij destijds. Hoe dan ook ligt de verantwoordelijkheid met betrekking tot dat soort kwesties bij de FIA, en niet bij de rechtenhouder Liberty Media, voor wie Domenicali werkt. Bovendien biedt het straffenreglement van de FIA sowieso ruimte voor sportieve straffen. 'Stefano heeft dat in goede bedoelingen gezegd, maar dat blijft de taak van de FIA', begint Ben Sulayem in gesprek met Motorsport-Total.com.
'We bemoeien ons ook niet met de regels van andere mensen, en ik dicteer Liberty niet hoe ze hun zaken moeten doen', vervolgt de FIA-president. Het is ironisch genoeg dat de FIA het budgetplafond voor het seizoen 2021 heeft ingevoerd, ook al hebben veel teams er jarenlang tegen gevochten. Nu blijkt dat door de beperkte uitgaven de meeste Formule 1-teams zeer winstgevend zijn geworden. En hun waarderingen zijn sindsdien enorm gestegen. Het vakblad Sportico heeft onlangs de waarde van Formule 1-teams geschat. Volgens hen zou Ferrari ongeveer 3,1 miljard dollar waard zijn, Mercedes 2,7 miljard, Red Bull 2,4 miljard en zelfs het slechtst gewaardeerde team, Haas, nog steeds meer dan zeven honderd miljoen dollar waard zijn. Waarderingen die door sommige insiders als veel te hoog worden beschouwd.
Budgetplafond moest eigenlijk in 2010 al van kracht zijn: 'Proces ging destijds te snel'
De eerste keer dat een budgetplafond zou worden ingevoerd, was al in 2009. Destijds stemde de FIA Motorsport Wereldraad onder voorzitterschap van Max Mosley voor een budgetplafond dat in 2010 zou worden ingevoerd. Op vrijwillige basis en voor slechts veertig miljoen Britse ponden (destijds bijna 65 miljoen dollar). Teams die bereid waren onder het budgetplafond te opereren, zouden daarvoor sportieve voordelen krijgen, zoals motoren zonder toerentalbegrenzing, beweegbare voor- en achtervleugels om de aerodynamica te optimaliseren, of onbeperkte testritten en windtunneltests.
Het oorspronkelijke idee was om de drie nieuwe teams die in 2010 in de Formule 1 kwamen, te helpen bij hun intrede; uiteindelijk werden de maatregelen echter niet in de praktijk gebracht. In plaats daarvan kwam het pas in 2021. 'Ik was aanwezig bij de vergadering van de Wereldraad destijds. Dat was in 2009. Het was een idee van Max', licht Ben Sulayem toe. 'Toen hij dat wilde doorvoeren, gaven sommige teams 650, 700 miljoen dollar per jaar uit, en andere slechts 100 miljoen dollar. Het proces ging destijds een beetje te snel en daarom was het niet goed. Maar ik vind het idee op zich juist voor de sport', denkt de Emirati.
'Wat misschien destijds niet goed was, was om de teams in één keer te dwingen om van 700 miljoen dollar zo abrupt omlaag te gaan. Je kunt niet tegen iemand zeggen dat hij morgen 70 kilo moet afvallen. Daarvoor zou je al met het slagersmes moeten komen, en dat kan niet goed gaan. Je doet zoiets beter stap voor stap. Als het te snel gaat, verlies je technologie en banen. Maar het idee van de FIA is om de sport evenwichtiger en rechtvaardiger te maken. En dat werkt. Vorig jaar hebben we veel geleerd, zowel de teams als wij bij de FIA. Omdat het voor ons allemaal nieuw was', concludeert Ben Sulayem.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties