Ben Sulayem met kritiek op de kalender: 'Toen ik dat zei vielen de media me aan' Formule 1
Formule 1

Ben Sulayem met kritiek op de kalender: 'Toen ik dat zei vielen de media me aan'

Ben Sulayem met kritiek op de kalender: 'Toen ik dat zei vielen de media me aan'

De Formule 1-kalender is inmiddels uitgebreid naar 24 races, waar ook zes sprintweekenden bijzitten. De coureurs en de teams hebben al vaker aangegeven dat het seizoen zo wel aardig lang wordt, maar de Formule 1 is vooral geïnteresseerd in het toevoegen van meer locaties. FIA-president Mohammed ben Sulayem is het daar niet mee eens, maar zijn commentaar werd hem naar eigen zeggen niet in dank afgenomen.

Vorig jaar had de kalender ook 24 races, maar velen vonden het behoorlijk intensief worden. De Formule 1 is aan het kijken of de planning in de toekomst wat efficiënter gemaakt kan worden, aangezien de teams soms alsnog van hot naar her moeten vliegen. De openingsfase van het seizoen is daarom al iets aangepast, aangezien de eerste race weer in Australië plaatsvindt, waarna de coureurs eerst naar Azië gaan voordat een Midden-Oosters tweeluik begint.

Hoewel de teams aangeven dat 24 races het maximum is, blijven er achter de schermen mensen kijken of het mogelijk is of de kalender nog verder uitgebreid kan worden. 'Ik denk dat het een beetje te veel is', zegt Ben Sulayem in gesprek met Le Figaro. 'Ik heb dit eerder gezegd en werd toen aan gevallen door de media', vervolgt hij. 'Twintig races waren voldoende. Vanaf het begin vond ik dat we minder Grands Prix nodig hadden, maar meer teams.'

Erfgoed van F1 komt uit Europa

De Emirati was daarom ook een voorstander van het toelaten van Cadillac, zegt hij. Eerder in 2024 weigerde de FIA Andretti echter toe te laten. Ben Sulayem raadde de Amerikaanse renstal aan om 'een bestaand team te kopen'. De FIA-president is nu enthousiast dat een Amerikaanse fabrikant erbij komt. 'Daarom hebben we General Motors met Cadillac toegelaten. Velen waren daar tegen, maar ik denk dat het een goede beslissing is voor de sport', legt hij uit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

skyline las vegas 2024 8318
Cadillac zal straks maar liefst drie thuisraces hebben.

Het lijkt erop dat zijn ideeën niet helemaal overeenkomen met die van Stefano Domenicali, die overal en nergens gesprekken voert om nieuwe exotische bestemmingen toe te voegen aan de F1-kalender. Le Figaro stelt voor dat het erfgoed van de Formule 1 wellicht beter kan worden gevierd door historische F1-races te organiseren als onderdeel van een aantal Grands Prix. 'Dat is een goed idee', zegt Ben Sulayem. 'We hebben al evenementen zoals de Monaco Historique, bijvoorbeeld.'

De historische Grand Prix in Monaco vindt echter niet plaats tijdens het Formule 1-weekend. 'Als u doelt op races voorafgaand aan een F1-wedstrijd, dan moeten we extra letten op de veiligheid op het circuit', benadrukt Ben Sulayem. 'Ik denk dat dit eerst in Europa moet gebeuren, omdat de sport hier is ontstaan. Maar daarvoor moeten we verschillende partijen overtuigen: de promotor, de eigenaren van de historische auto's, en oud-coureurs, zoals Jenson Button of Alain Prost.'

Chinese fabrikant de volgende stap?

Terwijl de Emirati het heeft over het erfgoed van de Formule 1 en de historische wagens, kijkt hij ook vooruit naar de toekomst. Zoals hij al zei, is hij blij met de komst van Cadillac, en hoopt hij in de toekomst dat nog een fabrikant zich meldt om toe te treden tot de grid. 'De volgende stap is het verwelkomen van een Chinese fabrikant. We hebben al een Chinese coureur', zegt hij, verwijzend naar Guanyu Zhou, die dit jaar echter een reserverol heeft bij Ferrari.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ben Sulayem met kritiek op de kalender: 'Toen ik dat zei vielen de media me aan'
Ben Sulayem kan niet wachten tot een Chinese fabrikant zich meldt.

'Moeten we kijken naar kwantiteit of kwaliteit? We hebben kwalititatief hoogstaande teams nodig. Het is al twee jaar mijn droom (om een Chinese fabrikant toe te laten, red.). Grote landen moeten aanwezig zijn in de Formule 1. De VS zullen vertegenwoordigd zijn met General Motors. De volgende stap is een Chinese fabrikant', herhaalt hij.

In 2023 en 2024 gingen er geruchten rond dat twee Aziatische teams, Panthera en LKY Sunz, interesse hadden om deel te nemen. Dat bleef dan ook bij geruchten, concrete plannen werden nooit aan de FIA gepresenteerd. Het lijkt erop dat Ben Sulayem nog even moet wachten tot een Chinese fabrikant toetreedt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws