Voormalig McLaren-monteur en huidig BBC-commentator Marc Priestley is van mening dat Max Verstappen momenteel de enige stabiele factor vormt binnen Red Bull Racing. Het gevolg is dan ook dat als de Nederlander binnen zijn team om zich heen kijkt, hij vooral veel instabiele factoren ziet. Priestley blikte op zijn YouTube-kanaal terug op de meest recente Grand Prix en analyseerde de situatie van de wereldkampioen.
In België streden maar liefst vier teams om de hoofdprijzen. 'Het was een geweldige Grand Prix', concludeert Priestley dan ook: 'Ik had de eer om commentaar te mogen geven van deze race voor de BBC, iets wat ik nooit voor lief neem.' Priestley bespreekt vervolgens eerst de race van Mercedes, waarbij hij beide coureurs prijst voor hun sterke optreden in België, en aangeeft dat hij de frustraties van Lewis Hamilton na de race goed kan begrijpen.
Mercedes ziet dubbelzege in rook opgaan
'Hoe dan ook, Mercedes had een topdag, tot één van de twee auto's uit de uitslag gehaald werd, omdat de auto te licht was. Daar zijn geen excuses voor, maar alle respect voor Mercedes, dat die excuses ook niet probeerde te verzinnen', vertelt de voormalige McLaren-monteur, die in zijn tijd met een jonge Hamilton samenwerkte.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Priestley probeert vervolgens uit te leggen waar het misging. 'De coureurs hadden inderdaad geen uitloopronde om rubber op te pikken', zo wijst de Brit op de uitzonderingsregel in België. 'Russell verloor ook wat gewicht omdat hij op zeer versleten banden reed, maar het team moet met deze factoren rekening houden. Het team weet dat er geen uitloopronde in België is, en kan ook niet op dat beetje rubber vertrouwen. Dat oppikken van extra rubber doen de teams vooral voor de zekerheid, voor het geval dat je op het randje zit.'
Verstappen houdt Red Bull overeind
'Laten we het over Red Bull hebben, want bij Red Bull is het een beetje een puinhoop', zo gaat Priestley verder. 'Als we eerst naar Max Verstappen kijken: hij zit niet in de problemen, en hij heeft natuurlijk een comfortabele voorsprong in het kampioenschap. Ik verwacht dat hij in de tweede seizoenshelft vrij eenvoudig een aantal sterke races kan neerzetten, en zo de leiding behoudt en dus uiteindelijk wereldkampioen wordt. Dat is dus ook niet zo'n puinhoop', beseft Priestley.
Op het coureurskampioenschap na is Priestley echter minder positief. 'Als we nadenken over the bigger picture van Red Bull en de carrière van Max, rijdt hij nu in een Red Bull die langzamer is dan sommige auto's om hem heen. Dan heb ik het sowieso over de McLaren, en soms ook de Mercedes. Mercedes heeft nu een stijgende lijn gevonden, en vermoedelijk worden ze dan ook alleen maar sterker. Ze lijken meer potentieel te hebben. Red Bull heeft niet hetzelfde potentieel', is de harde conclusie van Priestley, die dan ook vreest voor de kansen van Verstappen in de komende seizoenen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mercedes blijft aanlokkelijk
'Als je nadenkt over hoe Red Bull nu opereert, dan is dat niet bepaald perfect, en dat kunnen we nu al een paar jaar zeggen', zo wijst Priestley onder meer naar de teamleiding en de coureursindeling. 'Ze hebben nu niet meer de snelste auto, en ze hebben een tweede coureur met Sergio Pérez, die niet in de buurt komt van hoe hij zou moeten presteren. Op de achtergrond hebben ze een organisatie, die in crisis is. Vergis je daar niet in, het is een zooitje bij Red Bull, en hoe meer ik erover nadenk en naar Mercedes kijk... Als je Verstappen bent, lijkt een vroege overstap in 2025 naar Mercedes om het stoeltje van Lewis Hamilton over te nemen steeds waarschijnlijker, of in ieder geval verleidelijker', meent de Britse analist.
'Kan Red Bull concurreren met Mercedes?' zo stelt Priestley zijn eigen vraag. 'Misschien volgend jaar wel, misschien ook niet, maar ik denk niet dat er iemand is die veel vertrouwen heeft in de nieuwe Red Bull-motor voor 2026, en mensen hebben volgens mij wel vertrouwen in de Mercedes-motor. Of dat klopt, zien we pas in 2026, maar ze hebben wel ervaring met het leveren van sterke prestaties met de motor, en Red Bull heeft dat niet. Red Bull heeft op de achtergrond een machtsstrijd, en het lijkt nu niet de fijnste omgeving om te zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties