Pirelli heeft bewust voorgesorteerd op een lastig weekend qua bandenmanagement. De Italiaanse bandenfabrikant leverde dit weekend voor het eerst de zachtste C5-band, waarmee de banden zachter zijn dan in 2023. Dit levert, in combinatie met de asfaltlaag, graining op, waardoor het bandenmanagement onvoorspelbaarder kan zijn dan anders.
'Het is al langere tijd rustig rondom Pirelli', merkt Michael Schmidt op bij het Duitse Auto Motor und Sport. 'De laatste tijd heeft niemand geklaagd over de banden, maar het lijkt erop dat de Italianen het niet fijn vonden dat ze de headlines niet haalden. Daarom kwamen ze met een ongewoon plan op de proppen voor Australië. 'We hebben bewust ervoor gekozen om zachtere banden dan vorig jaar mee te nemen om de teams een uitdaging te geven', laat Pirelli-engineer Simone Berra weten. De C5-banden maken dit weekend hun 2024-debuut.
Harde band zal bepalend zijn
De coureurs hadden het dan ook logischerwijs lastig met de zachte banden en de mediumbanden, waarbij graining, ofwel korrelvorming van het rubber, een veelvoorkomend fenomeen was, ook bij Max Verstappen. Vaak levert Australië een éénstopper op, maar dat wilde Pirelli ditmaal vermijden. Volgens Berra gaat de mediumband slechts vijftien ronden meer, waardoor een tweestopper noodzakelijk kan zijn als ook de harde band slijtage vertoont. 'Vooral de linkerbanden krijgen het zwaar te verduren. De teams kunnen de afstelling gebruiken om te bepalen of ze liever linksvoor of linksachter graining krijgen', legt Berra uit. 'Onze ervaring is dat het meer rondetijd kost als je graining op de achterband krijgt.
Er zal dus een sleutelrol voor de C3s weggelegd zijn, de harde banden. Deze moeten de coureurs in leven houden als ze competitief willen zijn. Alle teams hebben dan ook twee setjes harde banden achter de hand gehouden, met uitzondering van Aston Martin, McLaren, en Stake, die alleen enkele out laps reden op de harde banden. Pirelli rekent erop dat de meeste coureurs met mediumbanden beginnen, en dan nog twee stints op het harde rubber doen. Het probleem is alleen dat nog niemand op die banden gereden heeft.
Afweging tussen kwalificatie en race
Camber speelt hierbij een belangrijke rol. 'Met minder camber, kan je de belasting beter verdelen over de band', zo duidt Schmidt de beste keuze voor de race aan. 'Maar de banden komen dan minder snel op temperatuur, en dat is lastiger voor de kwalificaties. Teams hebben hierin verschillende keuzes gemaakt.' In veel races is graining een tijdelijk probleem, maar in Melbourne ligt dat vanwege de samenstelling van het asfalt anders. Pirelli-baas Mario Isola hoopt in ieder geval op een spannende race: 'Teams moeten hier ook rekening houden met Safety Cars of onderbrekingen. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig voor een interessante en spectaculaire Grand Prix.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties