Aston Martin was de grote verrassing aan het begin van het seizoen met vijf podiumplekken voor Fernando Alonso in de eerste zes Grands Prix. De afgelopen weken weet de Spanjaard echter niet meer in de buurt van het podium te komen en ook het weekend in Hongarije lijkt het eremetaal buiten bereik te blijven. Alonso denkt ondanks zijn achtste plek dat hij zelf goed heeft gepresteerd.
Red Bull Racing is het hele seizoen al sneller dan Aston Martin, maar in Hongarije moest Alonso niet alleen Max Verstappen, Mercedes-coureur Lewis Hamilton en Ferrari-coureur Charles Leclerc voor zich dulden, ook de beide coureurs van McLaren en Alfa Romeo nemen morgen voor de ervaren Spanjaard plaats. 'Ja, ik denk het wel', antwoordt Alonso op de vraag of hij het maximale uit de auto heeft weten te halen. 'Ik ben best blij, en best tevreden met de auto', zegt Alonso tegen Formula1.com. ' We hadden het in de trainingen nog wel wat lastig, maar we hebben wat aanpassingen aan de afstelling toegepast en in de kwalificatie voelde de auto goed aan. De auto voelde snel aan.'
'Er zit zo weinig verschil tussen de tijden onderling', voegt Alonso toe. Dat klopt, aangezien hij slechts één duizendste van een seconde langzamer was dan Valtteri Bottas, en ook Leclerc en Zhou Guanyu eindigden maar een halve tiende voor Alonso, die op zijn beurt weer één honderdste van een seconde sneller was dan Sergio Pérez. 'We staan maar vier tienden achter poleposition. Dat is een vrij gemiddeld gat dit jaar, alleen staan we nu niet derde of vierde, maar achtste, omdat de verschillen zo klein zijn. Dit is hoe het is, we gaan morgen proberen om wat plekken goed te maken.'
Nieuw format mag snel de prullenbak in
In 2016 probeerde de Formule 1 een nieuw kwalificatieformat uit, dat bepaald geen succes mocht worden genoemd, en dus stapte de Formule 1 snel weer terug op het normale format. Het lijkt er steeds meer dat het nieuwe format, dat in Hongarije wordt uitgeprobeerd, een soortgelijk lot zal krijgen. Alonso is er net als veel collega's niet over te spreken. 'Het was heel stressvol in Q1, meer dan normaal, omdat we de harde banden voor Q1 niet hebben uitgeprobeerd. Het format was dit weekend heel slecht. De feedback was vrij negatief', zo wijst Alonso naar de gedeelde onvrede onder de coureurs. 'We zijn al het hele weekend banden aan het sparen in de vrije trainingen om ervoor te zorgen dat we nieuwe banden hebben in Q1 en in Q2. Aangezien je de banden niet voor Q1 uitprobeert, weet je dan niet echt waar je aan toe bent. In de vrije trainingen reden we niet genoeg, omdat we daar de banden niet voor hadden. Als je op de tribunes zit als toeschouwer, wil je juist de auto's in actie zien.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties