Wie naar het 2024-seizoen van Aston Martin kijkt, zal niet met hoge verwachtingen naar het aankomende jaar kijken. De optredens van het Engelse team waren niet inspirerend en meer dan eens vielen ze tegen. Toch kan het zomaar zijn dat ze aankomend jaar een positieve indruk achter gaan laten. In de weg naar 2026 zijn er serieuze investeringen gedaan, waaronder de aanstelling van Adrian Newey. Gaat het Aston Martin lukken om boven het middenveld uit te steken dit jaar?
Aston Martins officiële Formule 1-termijn duurde vorig millenium slechts vijf Grands Prix. Al enkele jaren zijn ze terug en ze laten er nu geen gras over groeien. Onder de namen Jordan en Racing Point hebben ze recentelijker successen geboekt, met een zege voor Sergio Pérez in Sakhir als een van de hoogtepunten. Racing Point, en daarvoor Force India, stond erom bekend dat het af en toe onverwachts topprestaties leverde. In 2024 hebben we dat niet gezien van de renstal.
Een kleurloos seizoen sloten ze als vijfde af in het constructeurskampioenschap, met het vertrek van technisch directeur Dan Fallows halverwege het seizoen. Fernando Alonso kwam afgelopen jaar niet verder dan zeventig punten, voor Lance Stroll waren het er slechts 24. Een vijfde plek in Saoedi-Arabië was het hoogst haalbare voor het team. Gedurende het jaar werd het duidelijk dat het team snelheid, maar ook zeker consistentie miste. Sporadisch deden ze het erg goed, maar als ze zo'n race hadden, viel de daaropvolgende wedstrijd weer tegen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De afgelopen jaren heeft teameigenaar Lawrence Stroll veel geld geïnvesteerd. Vernieuwing vond plaats binnen het personeelsbestand, maar ook werd er een gloednieuwe fabriek gebouwd in Silverstone. Zoals analist Jan Lammers eerder al aangaf, kan een team in deze opbouwfase hier afleiding door ervaren. De infrastructuur van het team staat nu en daardoor zouden ze in 2025 zomaar een stap kunnen zetten. De operationele fabriek heeft een state-of-the-art ontwerpafdeling waar ze enkel nog een topontwerper voor zochten. Deze vonden ze bij Red Bull Racing, die Adrian Newey in 2024 kwijtraakte aan het team uit Silverstone.
Ervaart Aston Martin in 2025 het Newey-effect al?
Een van de vraagstukken rondom Aston Martin in 2025 is of ze het Newey-effect al ervaren. Dit vraagstuk vergt wel enige toelichting. Newey is namelijk binnengehaald om de strijd van Aston Martin kracht bij te zetten, maar vermoedelijk gaat dat pas vanaf 2026 echt te zien zijn. Per 2026 komt er een nieuw motorreglement, wat betekent dat de rangorde in de sport opgeschud kan, en waarschijnlijk gaat, worden. Dan pas kan het gat tussen het middenveld en de voorhoede voldoende overbrugd worden voor Aston Martin om een serieuze gooi te doen naar het kampioenschap.
Voor nu focust de Britse renstal op 2025, en hoopt het team dat het wat beter gaat dan in 2024. Het was een kleurloos jaar, wat volgens redacteur Wim G. Vandebilt te wijten was aan de balans in de auto. 'Aston Martin zakte in de tweede helft van 2023 weg, maar wist in 2024 op een vijfde plek in het coureurskampioenschap te eindigen. Op zich was dat niet vreemd, omdat het team moeite had om, net als Red Bull, balans te creëren in de auto', geeft hij aan.
Voorlopig geen rooskleurige voorspellingen voor Neweys nieuwe thuisbasis
'De teams die boven Aston Martin eindigden, boekten duidelijk meer progressie dan het team uit Silverstone. Deels was dat zeker te wijten aan de prestaties van de tweede coureur, maar er werd ook niet voldoende progressie geboekt gedurende het seizoen.' Na afloop van veel races wist Alonso ook niet echt wat hij moest zeggen als hem werd gevraagd naar de problemen met de auto. Elk weekend hoopte het team dat het beter zou gaan, maar dat was regelmatig niet het geval.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De redactie van F1Maximaal.nl verwacht dan ook niet dat Aston Martin voorlopig uit dit dal kan klimmen. 'Elk team zal gedurende de winterstop progressie geboekt hebben, en al leek Alpine sterk tegen het eind van vorig jaar, zijn haar prestaties enigszins geflatteerd door de resultaten in één enkele race, namelijk die in São Paulo, waar beide coureurs in de regenrace op het podium eindigden, achter Max Verstappen', vervolgt Vandebilt.
'Op basis van de te verwachten updates voor het 2025-seizoen kunnen we er daarom van uitgaan dat onder normale omstandigheden de verhoudingen tussen de twee belangrijkste rivalen voor plek vijf en zes in het constructeurskampioenschap niet zal wijzigen, temeer daar Alonso in zijn eentje al meer punten verzamelde dan beide Alpine-coureurs tezamen.'
Alonso vs. Stroll
Sinds Alonso en Stroll teamgenoten zijn, is het al wel duidelijk dat een van de twee overwicht heeft in die strijd. We hebben het natuurlijk over tweevoudig wereldkampioen Alonso. De ware raceliefhebbers denken waarschijnlijk nog met regelmaat terug aan de seizoensopener van 2023, waarin Alonso met enkele schitterende inhaalacties liet zien dat hij op het circuit nooit ophoudt met jagen. Al is hij over de veertig, het vuur in hem is nog lang niet opgebrand. Laat dat nou precies de reden zijn dat het gehele F1Maximaal.nl-panel hem als winnaar aanwijst in de onderlinge strijd met Stroll.
Want laten we eerlijk zijn: hoewel Stroll heel af en toe ook niet heel slecht is, is hij meestal gewoon niet heel erg goed. Om hem een volledige paydriver te noemen zou wellicht te ver gaan, maar op eigen kracht had hij het vermoedelijk niet gered. Dat zijn vader eigenaar is van het team is volgens velen dan ook de reden dat hij zijn plekje binnen de sport nog heeft. Of dat waar is, is aan de kijker.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vandebilt weet, net als de rest van de redactie, zeker dat Alonso opnieuw de overhand zal hebben in de onderlinge strijd. 'Alonso zal net als vorig jaar Lance Stroll in het puntenklassement verslaan, of beter gezegd vermorzelen. Alonso draait nog steeds op topniveau mee, al lijkt hij net niet meer zo scherp te zijn als in 2023. Stroll lijkt zijn plezier in racen verloren te hebben, en maakt vaak echt domme fouten, terwijl hij duidelijk ook geen overzicht weet te bewaren over de race op het circuit en wat er allemaal gebeurt', luiden de complimenten aan het adres van de Spanjaard en de kritiek voor Stroll.
'Stroll rijdt vaak rond als een kip zonder kop, wat de vele incidenten, waar hij bij betrokken is, wel duidelijk maken', oordeelt Vandebilt. 'In 2024 is hij door Alonso volkomen afgemaakt, waarbij de laatste driemaal zoveel punten scoorde als de Canadees, en dat zal in 2025 niet anders zijn. Behalve door de vele incidenten die hij zelf veroorzaakte, viel Stroll vorig seizoen niet op, terwijl Alonso zich veel duidelijker profileerde, in positieve zin, en dat zal in 2025 niet opeens anders worden.'
Strijd op het middenveld
Eerder kaartten we al aan dat Aston Martin voor een serieuze uitdaging staat dit jaar. Enerzijds hebben ze het vermogen en de kwaliteit in huis om een stap te zetten in 2025. Anderzijds is de stap naar de andere vier teams groot. Misschien is die stap zelfs wel te groot om te zetten. De andere teams zijn sterk en zitten tijdens de winterstop niet stil. Laten we voor nu dus even aannemen dat de subtop niet haalbaar is.
Dan hebben we nog een redelijk grote hoeveelheid middenveldteams. Alpine, Haas en Visa Cash App Racing Bulls scharen we onder deze teams, samen met Aston Martin. Alpine hebben we een opleving zien maken tegen het einde van vorig jaar. Weten ze die trend door te zetten dan zouden ze in 2025 met regelmaat Aston Martin het vuur aan de schenen kunnen leggen. Van de andere teams mogen we echter verwachten dat ze het vermogen niet hebben om Aston Martin wekelijks uit te dagen. Een grote stap achteruit zit er in 2025 vermoedelijk niet in, dus.
Lees ook
Newey vreest voor nieuw tijdperk, wie wordt dominant? 'Door de krachtbron gedomineerde reglementering'
Newey maakte zich zorgen: 'Zelfs Verstappen vond het moeilijk om in de Red Bull te rijden'
Aanloop naar 2026
Voorlopig lijkt 2025 voor Aston Martin een transitiejaar waarin het kan groeien, of een hele kleine krimp kan doormaken. In Silverstone zullen de pijlen vooral op 2026 gericht zijn, want dan kan Newey zijn kunsten vertonen en samen met de renstal een poging doen om de top van de sport te bereiken. Tot die tijd zullen Alonso en Stroll het moeten doen met het team dat ze nu hebben - een team met heel veel potentie, maar nog niet de resultaten die erbij horen wanneer deze potentie gerealiseerd is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties