Adrian Newey deed wat wenkbrauwen fronsen met zijn uitspraak dat de Formule 1 niet meer de lucratiefste branche was om in te werken voor ingenieurs. Onder anderen James Vowles verbaast zich over die uitspraken, want naar zijn ervaring willen jonge ingenieurs nog steeds dolgraag in de Formule 1 werken. De teambaas van Williams geeft aan dat de knapste koppen ook onder het budgetplafond nog regelmatig een baan in de top van het formuleracen najagen.
Newey vertelde in een interview met het Duitse Auto, Motor und Sport dat andere branches, zowel binnen als buiten de autosport, steeds meer jonge ingenieurs trekken. Vooral technologiebedrijven en het World Endurance Championship zouden populair zijn onder de nieuwe lichting ingenieurs, omdat ze hier interessantere werkplekken weten te bieden. Volgens de topontwerper is dit een gevolg van de budget cap in de Formule 1, waardoor de teams niet meer zoveel mogen uitgeven als ze willen. Er zijn daarbij wel uitzonderingen voor de topsalarissen.
Elk team maakt eigen keuzes wat betreft grote bedragen
De uitspraken van Newey van de Formule 1 stuitten op verbazing binnen de sport, zo ook bij Vowles, de teambaas van Williams. De Brit is het niet eens met de woorden van Newey, zo gaf hij aan bij de presentatie van de Formule 1-bolides voor het 2025-seizoen. ‘Het is een kwestie van hoe efficiënt de Formule 1-teams het budgetplafond gebruiken’, wordt Vowles geciteerd door Motorsport-Total.com. Hij ontkent niet dat teams soms de hoofdprijs moeten betalen voor nieuwe werknemers. ‘Je betaalt de mensen die je aan de zijde wilt hebben enorme bedragen, maar daar gaat elk team anders mee om’, aldus de Brit.
Williams is volgens de teambaas een van de teams die bereid is veel te investeren in het vinden van de ingenieurs van de toekomst. Dat doel is ook terug te herkennen in de technische projecten en opleidingstrajecten van de Engelse renstal, stelt Vowles. Hij merkt zelf niet dat er minder interesse zou zijn in banen binnen de Formule 1. ‘Op mijn bureau liggen zoals altijd de beste CV’s. Daarom zie ik niet, dat wij de knapste koppen niet meer te zien krijgen’, aldus de Brit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vowles verklapt dat hij tijdens de winterstop van de Formule 1 de kans kreeg om gesprekken te voeren met vertegenwoordigers van andere branches van de autosport. Over welke branches dit zijn, doet hij geen uitspraken. De Brit merkte echter dat er in andere takken van de sport meer problemen zijn vaklui te vinden dan in de koningsklasse. ‘Daar sta je echt voor het probleem dat de mensen de andere kant opgaan met hun loopbaan’, vertelt Vowles.
Budgetplafond zelf vertalen in passende werkwijze
De budgetplafondregels zijn al een aantal jaren van kracht in de Formule 1. Ook liep alles niet direct op rolletjes, want zowel Newey’s oude team Red Bull Racing en zijn huidige team Aston Martin gingen de mist in. Vowles meent dat het werken met een budgetplafond vooral een kwestie is van aanpassen aan de regels. ‘Bij ons is dat niet het geval’, verwijst hij nogmaals naar de uitspraken van Newey over de leegloop wat betreft ingenieurs. ‘Het gaat er momenteel om de beperkingen van het budgetplafond echt op de juiste manier te vertalen naar je werkwijze’, sluit de Brit af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties