Aston Martin kende in 2023 een raketstart met podiums voor Fernando Alonso in zes van de acht races in de openingsfase. Na die sterke start ging het minder met de Britse renstal, en veranderde de strijd om de zege in een strijd om in de punten te blijven. Aan het einde krabbelde het team uit Silverstone weer op. Wat staat Aston Martin in 2024 te wachten? We bespreken het met redacteuren Lieke Jacobs en Stephan Koolschijn.
Aston Martin en tweevoudig wereldkampioen Alonso kenden de start van hun dromen in 2023. Direct vanaf de testdagen oogde de AMR23 competitief, en Bahrein bewees dat de Britse renstal er inderdaad goed bijzat. Na een aantal races zat het volgens Aston Martin wel snor: er werden podiums behaald, ze waren het tweede team op de grid, en ze konden zich gaan richten op het gat naar Red Bull Racing en een mogelijke zege. Na de Grand Prix van Canada bevond het team zich echter in een prestatiedip, en naarmate het seizoen vorderde, was er niets meer over van die sterke start. Kan Aston Martin het seizoen dit jaar weer zo openen, en die stijgende lijn weer vastgrijpen? 'Het lijkt me sterk dat ze dat hoogstandje van begin 2023 weer zullen herhalen, dus ik denk dat ze een serieuze aansluiting met Red Bull in de eerste weken in ieder geval wel kunnen vergeten', verwacht Jacobs.
'Ik denk dat ze vorig seizoen uiteindelijk gewoon geluk hadden, mede omdat andere concurrenten zoals Mercedes en Ferrari gewoon slechter aan het seizoen begonnen, maar nu het nieuwe seizoen eraan komt en iedereen nieuwe kansen krijgt, denk ik niet dat ze het een tweede keer kunnen flikken.' De Grand Prix van Bahrein 2024 zal laten zien hoe de teams ervoor staan, maar geen enkel team gaat haar kaarten dan al volledig op tafel leggen. Aston Martin zou gedurende het seizoen het gaspedaal ook in de fabriek ingetrapt moeten houden om het gat te dichten naar Red Bull. 'Ik denk dat er zeker wel wat mogelijkheden zullen zijn voor Aston Martin om het de concurrentie goed lastig te maken, vooral met Fernando Alonso achter het stuur, maar ik denk dat de concurrentie een te grote slag heeft geslagen om het in het WK echt spannend te houden', gaat Jacobs verder. 'De indrukwekkende inhaalslag van McLaren zorgde er in 2023 bijvoorbeeld al voor dat Aston Martin de aansluiting al snel verloor, dus ik denk stiekem dat dat in 2024 niet anders zal zijn.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Koolschijn verwacht zelfs dat Aston Martin de aansluiting naar de top vijf zal verliezen, en dat Alpine de Britse renstal in gaat halen in 2024. 'Alpine had ambitieuze plannen aan het begin van 2023, maar al snel werd duidelijk dat de doelstelling niet gehaald zou worden', zegt Koolschijn. 'De Franse renstal greep daarop in door meerdere kopstukken de laan uit te sturen. Of dit op de lange termijn het gewenste effect heeft, zal nog moeten blijken. Maar het feit is wel dat Alpine in de tweede seizoenshelft de achterstand (op het circuit) op Aston Martin behoorlijk heeft weten te verkleinen. In de ontwikkelingsstrijd heeft Alpine meer indruk op me gemaakt en aangezien er geen noemenswaardige wijzigingen in de reglementen zijn, denk ik dat Alpine een plekje opschuift ten koste van Aston Martin.'
Verschillen tussen Alonso en Stroll gaan alleen maar groter worden
Wat ook bijdroeg aan de matige prestaties van Aston Martin na de openingsfase, waren de grote verschillen tussen Alonso en teamgenoot Lance Stroll. Waar het Alonso nog wel lukte om punten te halen met een mindere auto, bleef Stroll achter. De redacteuren verwachten dan ook niet dat hier in 2024 verandering in komt. 'Kleiner zullen de verschillen sowieso niet worden, want Alonso heeft in 2023 aangetoond dat hij een bijzondere coureur is en Stroll komt daar naar mijn mening niet bij in de buurt', gaat Jacobs verder. 'Ik was wel blij verrast toen de resultaten van Stroll tijdens de laatste raceweekenden van 2023 weer wat beter werden, dus ik denk niet dat de verschillen een stuk groter zullen worden het komende seizoen, maar hij kan simpelweg niet op tegen de drive die Alonso heeft.'
Daar sluit Koolschijn zich bij aan. 'Groter kan bijna niet', zegt hij. 'Het onderlinge verschil was in 2023 wel heel erg groot, al moet gezegd worden dat Stroll in de laatste races van het seizoen een flinke stap voorwaarts heeft gezet. Hij kon Alonso aardig partij geven en bij vlagen was hij zelfs sneller. Als Stroll die lijn kan doortrekken naar 2024 dan zou de Canadees het verschil naar zijn teamgenoot wel eens flink kunnen verkleinen. En dat moet ook wel, want het gat was vorig seizoen echt veel te groot.' En dat terwijl Stroll aan het begin van het seizoen nog imponeerde. De Canadees had twee gebroken polsen en reed in Bahrein naar de zesde plek. Later in het seizoen was er niet veel meer van die knappe prestaties over. Stroll eindigde als tiende in het kampioenschap met 74 punten, Alonso als vierde met 206 punten.
Tekst gaat verder onder de foto.
Zal Alonso dit jaar dan eindelijk zege nummer 33 behalen?
Nadat Alonso zich in 2023 opnieuw heeft bewezen, wachten de fans al een lange tijd op zijn 33ste overwinning. Er waren een aantal gelegenheden tijdens het 2023-seizoen, maar alsnog was Red Bull elke keer beter. Zit die zege er dit jaar dan eindelijk in? 'Nee, ik denk dat de teller op 32 blijft staan voor Alonso', zegt Koolschijn. 'Ik denk niet dat Aston Martin de mensen in huis heeft om Red Bull Racing op technisch en strategisch vlak te kloppen. Dan moet Alonso als coureur al het verschil kunnen maken, maar de Spanjaard heeft de pech dat Red Bull een zekere Max Verstappen onder contract heeft. Maar het is en blijft Formule 1 en zo nu en dan is er wel eens gekke race met een onverwachte uitslag. Daar zal Alonso mijns inziens op moeten hopen.'
Naar het idee van Koolschijn zal Aston Martin dus ook in 2024 niet in staat zijn om Alonso de auto te bieden die hij nodig heeft om te winnen of het tegen de Oostenrijkse renstal op te nemen. Het team uit Silverstone heeft echter wel een heel seizoen kunnen kijken naar de dominante RB19. Zou de RB19 deze winterstop dan op de tekentafel liggen bij Aston Martin? 'Die kans is als je het mij vraagt heel groot', neemt Jacobs weer over. 'Want ik vond het persoonlijk vrij typisch dat Aston Martin als enige team met regelmaat in de buurt kon blijven van Red Bull terwijl het in 2022 vaak nog met horten en stoten ging', zegt ze. 'Toch denk ik wel dat ze, mocht het daadwerkelijk zo zijn dat de bolide een RB19-kopie was, ook meteen aantoonden dat kopiëren inderdaad weinig zin heeft op lange termijn. Ik durf namelijk best te wedden dat de steeds verder bergafwaarts gaande prestaties daar toch wel mee te maken hadden.'
Heb je al een TV-aanbieder voor het Formule 1-seizoen van 2024? Bekijk de opties hier.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties