Mercedes heeft met de updates die zijn gebracht voor de Britse Grand Prix meer snelheid in een rechte lijn gevonden, analyseert Gary Anderson. De aerodynamische ontwikkelingen zorgen ervoor dat men de W12 met een minder agressieve achtervleugel kan laten rijden. Op vergelijkbare wijze heeft Red Bull Racing eerder al snelheid gevonden.
De upgrade voor Silverstone bestond uit ontwikkelingen rond de bargeboards en de voorste hoek van de vloer. Volgens Anderson laten deze ontwikkelingen 'dit gebied efficiënter werken'. 'Dit verbeterde de algehele prestatie van de ondervloer', vertelt de expert bij The Race. 'Maar de realiteit is dat die ontwikkelingen ervoor zorgden dat Mercedes op een ander gebied echt zijn prestaties kon verbeteren. Het team kon namelijk met een minder agressieve achtervleugel rijden.'
Doordat de vloer beter presteerde, genereerde het meer downforce. Hierdoor kon Mercedes met een kleinere achtervleugel de luchtweerstand van de auto aanzienlijk verlagen. 'Elke verbetering in neerwaartse druk van de bargeboards of ondervloer zal een verhouding hebben van ongeveer 10:1 downforce tot luchtweerstand. Voor de achtervleugel is die verhouding 3:1.'
'Dus als je het geluk zou hebben om 30 kilogram neerwaartse kracht met de vloer te vinden, zou dat slechts een toename van drie kilogram aan luchtweerstand betekenen. Als je het niveau van de achtervleugel zou verlagen om dezelfde neerwaartse druk te krijgen, zou dat gelijk zijn aan een luchtweerstandsvermindering van tien kilogram. Dat is een netto vermindering van zeven kilogram luchtweerstand en dat betekent een toename van drie kilometer per uur op de rechte stukken.'
Red Bull nog steeds in het voordeel
Bij het vergelijken van de Mercedes-achtervleugel en het exemplaar van Red Bull Racing, ligt het voordeel echter nog steeds bij het laatstgenoemde team. Volgens Anderson hebben de zilverpijlen 'nog een lange weg te gaan' voordat ze op hetzelfde niveau als Red Bull zitten. 'De Red Bull-versie is iets avontuurlijker, omdat die meer cambervermindering heeft aan de buitenzijden. Dit is het gebied dat minder efficiënt is dan het middengedeelte.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties