Analyse | Waarom de geluiden over een opzettelijke crash van Pérez aannemelijk zijn Formule 1
Formule 1

Analyse | Waarom de geluiden over een opzettelijke crash van Pérez aannemelijk zijn

Analyse | Waarom de geluiden over een opzettelijke crash van Pérez aannemelijk zijn

De relatie tussen Max Verstappen en Sergio Pérez lijkt tijdens de Grand Prix van Brazilië het kookpunt te hebben bereikt. Red Bull Racing wil dit seizoen als eerste en tweede eindigen in het kampioenschap en Verstappen had daarbij zijn teamgenoot een dienst kunnen bewijzen. Dat besloot de regerend wereldkampioen niet te doen, waardoor Pérez woedend was. De reden van Verstappen zou liggen bij de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco, waar zijn teamgenoot expres crashte. F1Maximaal analyseert of hier enige vorm van waarheid in zit.

Na een tweede safety car-situatie tegen het einde van de race stond Pérez op de mediums en Verstappen op de softs. Met nog een aantal ronden voor de boeg reed de Nederlander achter zijn teamgenoot en mocht hij voorbij aan Pérez. Verstappen moest Fernando Alonso en Charles Leclerc zien aan te vallen, maar dat lukte de Red Bull-coureur niet, waardoor Pérez had verwacht dat hij er weer voorbij gelaten zou worden, maar dat liet de tweevoudig wereldkampioen na.

Pérez is natuurlijk in gevecht met Leclerc om de tweede plek in het kampioenschap. De Mexicaan haalde na afloop van de race bijvoorbeeld zijn bewezen diensten in Abu Dhabi aan en hij was fel aan het adres van Verstappen. 'Dit laat zien wat voor persoon hij werkelijk is', zei de viervoudig racewinnaar over de boordradio. De Nederlander was op zijn beurt ook luid en duidelijk richting Gianpiero Lambiase. 'Ik heb al aangegeven dat je dit niet aan me moet vragen. Ik heb mijn redenen en daar sta ik volledig achter', was de reactie van Verstappen op de vraag wat er was gebeurd.

Is de crash van Pérez de boosdoener?

De redenen van Verstappen wijzen naar de crash van Pérez tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco. Dat zeiden Tom Coronel en Erik van Haren tenminste na afloop van de race op Interlagos. De Mexicaan stond tijdens de kwalificatie op het stratencircuit boven zijn teamgenoot en dat wilde hij natuurlijk ook zo houden, aangezien het lastig is om in te halen in de stadstaat. In zijn tweede run in Q3 was Pérez marginaal langzamer in de eerste sector en na bocht 8 was de kwalificatie voor de Red Bull-coureur, net als de rest van het veld, voorbij.

Verstappen was zich aan het verbeteren in de eerste sector. De regerend wereldkampioen kende een lastig weekend in Monaco, maar leek dus onderweg om in ieder geval zijn teamgenoot te verslaan. De Ferrari's leken dat weekend onverslaanbaar, terwijl ook Pérez sneller was in de overige sessies. 'Nee, dit meen je niet! Dit is typisch Monaco, godverdomme!', was de reactie van Verstappen over de boordradio. Later kwam het dus naar buiten dat Pérez expres zou zijn gecrasht in Portier. Daarmee weerhield hij Verstappen niet per se van een poleposition, maar een chique actie is het natuurlijk niet.

Is de crash van Pérez daadwerkelijk opzettelijk?

Pérez zou zelf aangegeven hebben dat het een opzettelijke crash was, maar dat kan nog wel eens loze speculatie zijn. De onboard-beelden van de Mexicaanse coureur verraden echter een hoop. Als we de eerste en de tweede run van de coureur in Q3 naast elkaar leggen dan is er vooral iets opmerkelijks te horen. In zijn eerste run komt Pérez zonder enige moeite door Portier. De Red Bull-coureur accelereert pas na de apex en lijnt zichzelf daardoor goed op voor de tunnelsectie van de baan. Op de beelden is ook duidelijk te horen wanneer Pérez zijn gaspedaal weer indrukt.

In de tweede run gaat het dus mis voor de man uit Guadalajara. Het is al redelijk ongebruikelijk om te crashen in bocht 8, maar de manier waarop had al eerder de wenkbrauwen kunnen doen fronsen in de Formule 1-wereld. Pérez doet iets eigenaardigs als hij bij Portier aankomt. De Red Bull-coureur probeert namelijk al te accelereren voordat hij de apex van de bocht überhaupt heeft geraakt. Het is duidelijk te horen dat de throttle input van Pérez heel erg anders is. Hierdoor gaan de achterbanden als een malle draaien, verliest de coureur tractie en spint hij de muur in. Bovendien laat Pérez niet zien dat hij de spin op een één of andere manier wil corrigeren.

Toch is het riskant voor Pérez riskant om expres zijn bolide in de muur te krijgen en het dan ook nog toe te geven. In 2008 deed Nelson Piquet Jr. het tijdens de race om zo teamgenoot Fernando Alonso een kans te geven om de race te winnen. Een jaar later werd alles naar buiten gebracht en het team van Renault werd schuldig geacht. Het leverde de Franse renstal een fikse boete op en Flavio Briatore, de teambaas van Renault destijds, werd verbannen uit de paddock. Red Bull heeft niets te maken met deze actie, maar het is dus niet goed voor het imago van het team en al helemaal niet voor het imago van Pérez.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws