Analyse laatste stint: Verstappen snauwde naar engineer: 'Hoef je mij echt niet te vertellen' Formule 1
Formule 1

Analyse laatste stint: Verstappen snauwde naar engineer: 'Hoef je mij echt niet te vertellen'

Analyse laatste stint: Verstappen snauwde naar engineer: 'Hoef je mij echt niet te vertellen'

Max Verstappen leek het eerste gedeelte van de race op het Circuit of The Americas onderweg naar zijn dertiende overwinning van dit seizoen. Toch maakte Red Bull Racing het spannend, nadat de tweede pitstop van de Nederlander meer dan elf seconden duurde. Wat volgde was eerst een kort gevecht met Charles Leclerc en vervolgens was de coureur verweven in een strijd met Lewis Hamilton. F1Maximaal vergelijkt deze rondes door middel van de boordradio's van de twee meervoudig wereldkampioenen.

De laatste stint van Verstappen begon natuurlijk met een dramatische pitstop. De coureur van Red Bull stond ruim elf seconden stil, waardoor hij de leiding van de race verloor. 'Prachtig, f***ing prachtig', was de cynische reactie van Verstappen op zijn tijd in de pitstraat. Vanaf dat moment moest de regerend wereldkampioen de jacht openen op Hamilton, maar eerst was de Ferrari-coureur natuurlijk aan de beurt. Toch krijgt de Brit ook te horen van de situatie. 'Leclerc ligt voor Verstappen en ze rijden zes seconden achter ons', krijgt Hamilton van zijn engineer, Peter Bonnington, te horen.

'We hebben nog een lange weg te gaan', was de aanmoediging vanuit Gianpiero Lambiase. Daar wilde Verstappen echter niet al te veel van weten, en hij snauwde terug: 'Dat hoef je mij echt niet te vertellen.' Het duurde niet lang voordat de coureur van de Oostenrijkse renstal aan de staart van Leclerc reed. De Monegask wist de eerst aanval van zijn concurrent nog goed te counteren, maar bij de tweede aanval was hij kansloos. 'Goed gedaan, Max', waren de bemoedigende woorden aan het adres van Verstappen.

De Red Bull-coureur kon zich na de inhaalactie echter nog niet focussen op Hamilton. De Nederlander was de gehele tijd bezig met het gat naar Leclerc. De Ferrari-coureur wist eerst nog knap bij te blijven, maar doordat de banden oververhit raakten, kon Verstappen uiteindelijk een gat trekken. Voor de coureur zat er dan ook nog maar één taak op. 'Je hebt al de hele race een voordeel van ongeveer drie tienden. Dit moet gewoon natuurlijk komen, dus je moet ook letten op het bandenmanagement. Dan kijken we wel waar we zijn aan het einde.'

Hamilton: 'Red Bull is zo snel op de rechte stukken'

Terwijl Verstappen richting Hamilton rijdt is het ook op de boordradio van de Brit druk. 'Verstappen is er nu voorbij en is 4,7 seconden achter ons', hoort de Brit van Bonnington. Even later vraagt Hamilton zich af wie er voor hem rijdt. 'Jij racet tegen (Sebastian, red.) Vettel, hij moet nog een pitstop maken', laat zijn engineer weten. Even later komt ook Verstappen de Duitser tegen. 'Voor je rijdt Vettel. Je moet tegen hem racen, hij rijdt namelijk op banden van 23 ronden oud', vertelt Lambiase hem.

De twee coureurs krijgen vaak te horen wat het verschil met elkaar is. 'Het gat is nu 3,3 seconden. Hij had volgens mij echt een mindere tweede sector', is een bericht aan het adres van de Nederlander. 'Het gat naar Verstappen is 1,1 seconde', hoort Hamilton even later. De spanning stijgt wanneer de Red Bull-coureur in de DRS van zijn voorligger komt. 'Ze zijn zo snel op de rechte stukken, man', roept Hamilton, terwijl hij toch erg nerveus wordt van de RB18 in zijn nek.

'Zorg ervoor dat je de laatste kilometers doorkomt'

Ook bij Verstappen gaat het niet van een leien dakje. De coureur geeft aan last te hebben van clipping in de elfde bocht. 'Wat de f*** is er aan de hand?', vraagt hij zich af. De twee mannen rijden nu echt dicht bij elkaar in de buurt en ze zijn bijna bij een DRS-zone. 'Je kan overtake gebruiken als je wilt, anders kan je ook terug naar mode 10', vertelt Lambiase. 'Ja ja', antwoordt Verstappen. 'Oké, doe wat je zelf wilt, Max', is het antwoord. Ook al kan de coureur met, toen nog, 32 overwinningen op zijn naam niet gelijk voorbij aan de Brit, is het even later wel raak. De Nederlander passeert de coureur aan het einde van het DRS-gedeelte in de tweede sector.

De coureurs zitten vervolgens dicht achter elkaar en het belooft nog een aantal spannende rondes te worden. Zeker wanneer er een extra factor in het spel komt meespelen. 'Je hebt alle jokers gebruikt wat betreft de baanlimieten. Zorg ervoor dat je goed de laatste kilometers doorkomt', krijgt Verstappen van Lambiase te horen. Iets dat de engineer van Hamilton zijn coureur ook gelijk laat weten. De Brit wil koste wat het kost winnen en hoopt op een tijdstraf voor zijn rivaal. 'Hij ging van de baan af in bocht twintig', roept hij. En niet lang daarna: 'Hij ging over de lijn in bocht negen.'

Verstappen en zijn engineer Lambiase.
Verstappen en zijn engineer Lambiase.

Nog geen ronde later moet toch ook Hamilton geloven aan zijn derde waarschuwing voor track limits. 'We hadden onze derde overschrijding, dus zwart-witte vlag', is het bericht van Bonnington. Verstappen krijgt kort daarna te horen dat het gat met de man achter hem 1,1 seconde is en dus geen DRS heeft. 'Hamilton heeft ook al zijn jokers gebruikt wat betreft track limits', volgt de mededeling daarna. Ook de Brit moet rustiger gaan rijden en het gat tussen de coureurs wordt groter. Uiteindelijk is het Verstappen die als eerste de finishvlag te zien krijgt. 'Max Verstappen, jij bent wereldkampioen, wij zijn wereldkampioenen. Heel erg bedankt!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws