Het tweede race-weekend van het seizoen in Jeddah, Saoedi-Arabië, begon gelijk al met grote ongerustheid, vanwege een raketaanval op een oliedepot zo’n 11 km van het circuit. Na een lange vergadersessie 's avonds laat van de coureurs, werd besloten toch door te gaan met de kwalificatie en de race. Extra spannend is dat in de lage brandstofruns tijdens VT3 de top vijf allen binnen 0,3 seconde lagen, en de top acht binnen 0,527 seconde. Dit belooft dus een extreem spannende kwalificatie. Zoals gebruikelijk, presenteert F1Maximaal.nl weer een analyse van deze kwalificatie.
In de eerste rondes van Q1 neemt Kevin Magnussen het voortouw, en scoort een zeer goede tijd, die hem op de voorlopige eerste plek zet. Net op het moment dat Charles Leclerc vervolgens bezig is met een snelle ronde, twee sectoren paars, en Max Verstappen gaat beginnen aan de zijne, komt Latifi tot stilstand in de barrière doordat hij de controle over zijn bolide verliest, met een rode vlag tot gevolg. Met nog elf minuten op de klok wordt Q1 al redelijk snel weer hervat. Hamilton, die op dat moment op plaats zestien staat, weet zijn tijd nipt te verbeteren, naar een vijftiende plek, maar Lance Stroll gaat daar net weer over heen. Hamilton haalt de top vijftien niet, voor de eerste keer sinds Brazilië in 2017, en blijft steken in Q1.
Also read
Pérez pakt verrassend poleposition in Saoedi-Arabië, Verstappen komt niet verder dan P4
Pérez verrast na behalen eerste pole: 'Niet verwacht dat we Ferrari zouden evenaren'
De eerste die een tijd beneden de 1:29 zet in Q2, is Leclerc, voor positie één, gevolgd door Pérez, vier honderdsten daarachter, terwijl Verstappen nog een opwarmrondje extra doet. Sainz landt net over de 1:29, en Verstappen op zes honderdsten van Leclerc, na een relatief langzame eerste sector, en het waarschijnlijk onbedoeld zwaar meenemen van een kerb. De top vier zet daarmee tijden neer binnen 0,16 seconde van elkaar, en gaan allen naar binnen.
Met een voorsprong van 0,4 seconde op de eerstvolgende coureur, Fernando Alonso in zijn Alpine, zal de top vier waarschijnlijk niet meer naar buiten komen in deze ronde. Maar dan crasht Mick Schumacher onverwacht met zijn Haas, en maakt een schroothoop van zijn bolide. Dus weer een rode vlag, met nog maar bijna vijf minuten te gaan, en dit terwijl Schumacher op een negende plaats staat. Magnussen, die op dat moment op dertien staat, zal de eer van Haas hoog moeten proberen te houden door die plek van Schumacher over te nemen.
De FIA neemt de tijd om het circuit weer in orde te krijgen. Na in eerste instantie een vrachtwagen, een veger, te gebruiken om het overtollige cementstof te verwijderen, komt er nog een vrachtwagen naar buiten, na inspectie door Niels Wittich, die de baan lijkt schoon te stomen. Blijkbaar wordt dit gedaan om zeker te maken dat er geen gladde stukken baan overblijven waar de bolides over zouden kunnen glijden of slippen. Schumacher, die ogenschijnlijk in orde lijkt, wordt toch voor de zekerheid met een helikopter voor controle naar een ziekenhuis gevlogen.
Magnussen houdt de eer hoog, al moet hij daarvoor nog een tweede keer aanzetten, en haalt de achtste plek. Carlos Sainz verbetert zijn tijd nog, en zit daarmee op de eerste plek. Verstappen en Pérez rijden ook nog een ronde, maar zetten niet door, al zet Verstappen wel een zeer snelle eerste sector neer, in de ordegrootte van de Ferrari’s, en dat met zeven ronden oude banden. De McLaren’s halen beide Q3 niet, Russell haalt het net, als tiende. Pérez en Verstappen rijden deze ronde schijnbaar om weer in hun ritme te komen.
Also read
Marko snapt verschil tussen Pérez en Verstappen: 'Hij kon het ritme niet vinden'
Binotto na geweldige ronde Pérez: 'Ik ben niet verrast over dit resultaat'
Pérez zorgt voor verrassende rondetijden in Q3
Tijd/Coureur | Pérez | Leclerc | Sainz | Verstappen | Ocon |
Sector 1 | 32,299 | 32,134 (-0,165) | 32,289 (-0,010) | 32,314 (+0,015) | 32,566 (+0,267) |
Sector 2 | 28,323 | 28,347 (+0,024) | 28,482 (+0,159) | 28,335 (+0,012) | 28,589 (+0,266) |
Sector 3 | 27,578 | 27,744 (+0,166) | 27,631 (+0,053) | 27,812 (+0,234) | 27,913 (+0,335) |
Rondetijd | 1:28,200 | 1:28,225 (+0,025) | 1:28,402 (+0,202) | 1:28,461 (+0,261) | 1:29,068 (+0,868) |
De tijdsverschillen tussen de Ferrari’s en de Red Bull’s zijn ongelooflijk klein, dus in Q3 gaat het er om spannen. De pit-exit gaat weer open, en Leclerc staat als eerste klaar voor een rondje, meteen gevolgd door Verstappen, dan Sainz, op vijf ronden oude banden, en Gasly. Pérez blijft nog even binnen. Leclerc zet als eerste een tijd neer, Sainz net daarna, en neemt op indrukwekkende wijze voorlopig pole over. Dan volgt Pérez, op drie. Verstappen maakt een fout in sector 1, en eindigt dan op plaats zes, met Ocon en Alonso voor hem. Russell splitst vervolgens Ocon en Alonso, dus Verstappen nu op zeven, die meteen weer naar buiten komt. Bottas plaatst zich net achter Russell, op plaats zes. Dan is iedereen weer buiten, met nog één snelle ronde mogelijk voor allen. Leclerc en Sainz gaan voorop, in die volgorde.
Leclerc zet een enorm snelle ronde neer, Sainz doet het dit keer minder goed, maar dan volgt Pérez en zet hij zowaar de snelste tijd neer, op ongelooflijke en totaal onverwachte wijze. Verstappen verbetert zijn eigen tijd nog wel, maar het is maar genoeg voor de vierde plek. Ocon en Russell verbeteren allebei hun tijd niet, maar blijven op positie vijf en zes staan. Een kwalificatie als deze hebben we nog nooit gezien, waar maar liefst vier coureurs stuivertje wisselen, en met alle incidenten vandien, met uitvallers in de eerste ronde, en de ongelooflijke maar gelukkig goed afgelopen crash van Schumacher.
En laten we vooral niet vergeten dat Hamilton voor het eerst sinds Brazilië in 2017 Q3 niet haalt. Helaas kon Verstappen zijn banden niet aan de praat krijgen zoals hij wilde, anders was het misschien nog weer net wat spannender geworden, op basis van zijn verbeteringen in Q2. Daar kon hij tenslotte zonder problemen de Ferrari’s bijbenen in sector 1. De verschillen zijn echter miniem, zelfs nog kleiner dan in Bahrein.
Leclerc nipt het sterkst met beste sectortijden
Tijd/Coureur | Pérez | Leclerc | Sainz | Verstappen | Ocon |
Sector 1 | 32,299 | 32,134 (-0,165) | 32,289 (-0,010) | 32,314 (+0,015) | 32,566 (+0,267) |
Sector 2 | 28,323 | 28,347 (+0,024) | 28,482 (+0,159) | 28,335 (+0,012) | 28,589 (+0,266) |
Sector 3 | 27,578 | 27,714 (+0,136) | 27,631 (+0,053) | 27,812 (+0,234) | 27,913 (+0,335) |
Rondetijd | 1:28,200 | 1:28,195 (-0,005) | 1:28,402 (+0,202) | 1:28,461 (+0,261) | 1:29,068 (+0,868) |
De vraag is dan ook meteen of de heren in de top vijf het beter hadden kunnen doen als je de snelste sectortijden aan elkaar knoopt. Het blijkt dan dat Ocon en Sainz hun sectortijden uit hun eerste rondje niet naar beneden hebben kunnen brengen. Verstappen wist natuurlijk zijn eerste ronde niet bijster goed te rijden, met name in sector 1, maar ook sector 2 en 3 gingen duidelijk niet naar wens. Zijn laatste rondje was verreweg zijn beste, in alle sectoren, zij het nog steeds niet zo goed als Pérez, met name sector 3.
Wat wel blijkt is dat Leclerc, met zijn sector 3-tijd uit zijn eerste rondje, Pérez net had kunnen verslaan. Leclerc reed daar namelijk drie honderdsten sneller dan in zijn tweede rondje, terwijl Pérez al zijn sectoren perfect aan elkaar knoopte in zijn laatste ronde, en tweeëneenhalf honderdsten sneller was dan Leclerc voor de hele ronde. Met andere woorden, Leclerc zou met zijn beste sectortijden vijf duizendsten van een seconde sneller zijn geweest. Dit belooft wat voor de race op zondag, met zulke kleine verschillen. Het lijkt erop dat we weer een spannende Grand Prix tegemoet mogen zien.
Door: Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties