Michael Schmidt denkt dat het team van Mercedes nog drie tienden kan winnen ten opzichte van Red Bull Racing en Ferrari. De Duitse renstal heeft haar problemen met porpoising weten op te lossen, waardoor het team zich nu volledig kan richten op de performance. Daarbij kan het mogelijk hopen op de technische richtlijnen van de FIA. Ferrari en Red Bull worden mogelijk hard geraakt door het nieuwe vloerreglement, aangezien ze dus drie tienden kunnen verliezen als ze hun concepten moeten aanpassen.
Door de achterstand van Mercedes wordt er getwijfeld aan het concept van de W13. Toch ligt hier niet het probleem van de Duitse renstal. 'Het probleem is ook niet het sidepod-concept van Mercedes, want je kan tijd winnen met wat er onder de auto gebeurt', vertelt Schmidt bij Auto, Motor und Sport. 'Ze hebben hun problemen al een beetje kunnen oplossen, want het stuiteren is nu geen punt meer. Nu kunnen ze zich volledig richten op performance.'
Het stuiteren verhelpen was de prioriteit bij het team van Mercedes. Toen het team een oplossing had gevonden, verloor de renstal in eerste instantie tijd. 'Het klopt dat Mercedes eerst het stuiteren wilde oplossen en daarvoor moet het team enkele compromissen sluiten. Dat heeft wat effect gehad op de rondetijden die de auto kon rijden. Daarnaast wijst het team ook nog naar de vloeren van Red Bull en Ferrari.'
De vloeren van Red Bull en Ferrari
Volgens Mercedes hebben Red Bull en Ferrari allebei een te flexibele vloer. De Duitse renstal beargumenteert dat er lucht zitten tussen de plank en de vloer lucht zit, waardoor de plank bij contact met het asfalt niet te veel slijt. 'Hierdoor is de bodemvrijheid onder de auto's ongeveer zes millimeter. Mercedes denkt dat Red Bull en Ferrari hierdoor ongeveer drie tienden mee winnen.'
De FIA wil vanaf de Grand Prix van België porpoising tegengaan en er zal ook worden gekeken naar de flexibele vloeren. Bovendien stelt het bestuursorgaan voor om de de rijhoogte van de auto's met 25 millimeter te verhogen, maar daar zijn de twee topteams het niet mee eens. 'Red Bull en Ferrari zijn een beetje nerveus wat betreft de technische richtlijnen van de FIA. Die tweeënhalve centimeter willen ze totaal niet slikken. Er wordt momenteel veel gelobbyd bij de FIA-presidenten om tot een compromis te komen', aldus Schmidt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties