Pat Fry is niet verbaast over de tegenslagen die Alpine dit seizoen te verwerken heeft gekregen. De technisch directeur van het team stelt dat zij ervoor hebben gekozen de motor vooral snel te maken, en daarna pas naar de betrouwbaarheid te kijken. Dat Alpine dan weleens het deksel op de neus krijgt, vindt hij dan ook niet vreemd. Esteban Ocon baalt vooral door de uitvalbeurt in Singapore, en ziet ook dat de achterstand op McLaren weer terug is. Er zijn daarom ook een aantal goede weekenden nodig voor de Fransen.
Fry laat aan Motorsport.com weten niet verrast te zijn door de problemen die zijn team kent. 'Je hebt altijd last van opstartproblemen. Natuurlijk hebben we dit jaar veel hooi op de vork genomen door veel te veranderen. We zijn qua snelheid een stuk beter dan wat we de afgelopen jaren hadden, dat is duidelijk. 'Er is geweldig werk geleverd, maar het was altijd de insteek dat we eerst op snelheid zouden focussen en daarna de betrouwbaarheid zouden fixen', aldus de Brit, die er dan ook niet raar van opkijkt dat het team soms met de neus tegen de lamp loopt. 'Ik denk dat het een gedurfde stap was. Zo nu en dan krijg je dan het deksel op de neus, maar dat heeft iedereen.'
Bij Alpine hebben ze de motoren er in ieder geval met hoog tempo doorheen gejaagd, en dus is de vraag of er nog een straf aankomt geen vreemde. 'Het is moeilijk daar een goed antwoord op te geven tot we zeker weten wat het probleem was. Op dit moment weet ik het niet, maar we hoeven hier in ieder geval geen straf te pakken. Esteban heeft nog voldoende ruimte, Fernando moeten we nog zien', aldus Fry, die daarmee geen positief nieuws lijkt te hebben voor de Spanjaard. 'Maar het hangt af van de uitkomst van de analyse. Kunnen we ineens minder kilometers maken? Dan zullen we een beslissing nemen, maar daar is het nu nog te vroeg voor.'
Punten scoren met Alpine mogelijk
Ocon baalde van zijn uitvalbeurt, maar stelt dat zijn probleem niet hetzelfde was als die van Fernando Alonso. 'We hebben ontdekt dat het ging om twee unieke problemen. Het is frustrerend om de race niet te finishen, zeker met alles wat er later in de race gebeurde. Het belangrijkste is dat de auto gewoon goed presteert. We hebben een geweldige auto, de updates die we brachten werken ook. De auto is competitief', aldus de Fransman, die ziet dat zijn Alpine dit jaar naar behoren presteert, wanneer deze het einde van de race haalt.
Het team is verwikkeld in een hevige strijd met McLaren om de vierde plaats in het constructeurskampioenschap. De Fransen lagen voor, maar na de dubbele uitvalbeurt in Singapore en een vierde en vijfde plaats voor de McLarens, kijken ze nu weer tegen een achterstand aan. Consistent puntenfinishes halen, is dan ook gevraagd vanaf nu. 'We moeten gewoon twee normale weekenden hebben, aan beide kanten. Dat we punten scoren met de auto die we nu hebben, dat is mogelijk. We hadden bij de start problemen en later ging het helemaal mis. Dat is niet normaal, de motor loopt verder vrij aardig dit jaar.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties