Alpine gaat het 2025-seizoen in met een nieuwe coureur en heeft de kans om de chaos in het management definitief achter zich te laten. In mei 2024 voegde Flavio Briatore zich bij het team en besloot hij de teugels wat strakker aan te trekken. Het leidde tot het vertrek van Esteban Ocon, en de aanstelling van Jack Doohan, die de hete adem van Franco Colapinto nu al in zijn nek voelt. Wat gaat de Franse renstal ervan maken?
Het vorige seizoen begon voor Alpine teleurstellend, maar inmiddels waren die teleurstellingen bijna geen verrassingen meer. Pierre Gasly en Ocon konden niets met de bolide, die te langzaam was en niet snel genoeg ontwikkelde in de eerste helft van het seizoen. Ze moesten genoegen nemen met P17 en P18, én een ronde achterstand, in de seizoensopener, en maar hopen op beterschap. Dat duurde lang. Pas in Miami pakte Ocon voor het eerst een puntje.
Onderweg naar de punten maakte Alpine meerdere pijnlijke momenten mee, zoals de aanvaring die Gasly en Ocon hadden in Monaco en andere momenten die voor spanning onderling zorgden. Briatore moest het allemaal in goede banen leiden, terwijl interim-teambaas Bruno Famin erbij leek te staan en het allemaal maar liet gebeuren. Het management van Alpine viel uiteen in 2023, en een jaar later leken ze nog niets onder controle te hebben.
De Franse chaos was pijnlijk zichtbaar, maar de voormalig Renault-teambaas keerde terug, waarna de tweede helft van het seizoen beter ging. Uiteindelijk eindigde Alpine zesde in het WK. Geeft dat hoop voor 2025? 'Alpine wordt achter de schermen wel steeds beter, maar ze leveren met het vertrek van Ocon ook wel wat ervaring op het circuit in', antwoordt redacteur Mike van Weert. 'Dat gaat een groot verschil maken komend seizoen, maar daarmee geeft het team eigenlijk alleen één jaar op.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Alpine moet medewerkers in Viry gemotiveerd houden
De toekomst lijkt er rooskleuriger uit te zien voor de Franse renstal, die in 2026 in zee zal gaan met Mercedes. De Renault-krachtbron zit nog tot eind 2025 in de auto, maar de medewerkers uit Viry-Châtillon hadden liever gezien dat de samenwerking met de Franse krachtbron nooit stopte. 'De focus van Briatore en Oliver Oakes zal met name op de toekomst gericht zijn, als Alpine gaat samenwerken met Mercedes', kaart Van Weert aan.
'De problemen met de Renault-motor zijn dit seizoen gewoon weg nog te groot om echt naar boven te kunnen kijken. Het is nog maar de vraag of de medewerkers in Viry gemotiveerd zullen zijn. Het zal een tussenjaar worden voor Alpine en daar horen gewoon geen geweldige resultaten bij', lijkt hij zeker te weten. Van Weert noemde het al: Alpine levert ervaring in voor vers bloed. Doohan neemt het zitje van Ocon over en mag zich gaan bewijzen.
Volgens de geluiden in de geruchtenmolen staat Colapinto nu al klaar om hem te vervangen. 'Ik heb al eerder gezegd dat ik benieuwd ben om te zien wat Doohan kan, maar ik twijfel of Alpine hem de juiste omgeving kan bieden waarin hij rustig zijn prestaties op kan bouwen', vult hoofdredacteur Shanna Lutgert aan. 'Hij is er een tijdje tussenuit geweest, en ik vond hem in de Formule 2 en de Formule 3 eigenlijk ook niet een ster waarvan ik dacht: dat wordt een hele grote.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Doohan nu al met een ultimatum?
De geruchten zeggen dat Doohan vijf races krijgt om zich te bewijzen. 'Dat vind ik te weinig', luidt het antwoord van Lutgert. 'Vooral met die banen die je aan het begin van het seizoen hebt. Melbourne, China, Japan, Bahrein, Jeddah, het zijn echt buitenbeentjes. Aan de andere kant, als Doohan zich daar kan bewijzen, dan verwacht je dat het ook goed gaat op de Europese banen, waar hij al vaker heeft gereden. Ik denk dat Alpine er goed aan heeft gedaan om Gasly en Ocon uit elkaar te halen, maar of Doohan de juiste keuze was, dat moet hij echt gaan bewijzen.'
Colapinto maakte indruk op veel teams tijdens zijn invalbeurt. Williams maakte echter duidelijk dat ze geen plek voor hem hebben, maar James Vowles gaf ook aan dat hij de meeste kans zou maken bij Alpine. 'De manier waarop Colapinto in die Williams stapte en een paar keer naar de punten reed, is zeker een applausje waard', vervolgt Lutgert. 'Hij lijkt goed om te kunnen gaan met de druk van het hele wereldje en lijkt nu ook goed door een deur te kunnen met Briatore. Dat is een gevaarlijke situatie voor Doohan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De redactie verwacht dan ook niet dat de rookie het gaat winnen van Gasly, die zijn derde jaar bij Alpine ingaat. Van Weert lijkt al zeker te weten dat Gasly binnen een paar races een andere teamgenoot zal krijgen. 'Doohan zal aankomend seizoen snel worden vervangen door Colapinto, maar ik wil dat niet onder de noemer bezwijken onder druk gooien', legt hij uit. Alpine heeft met de komst van de Argentijn al duidelijk gemaakt wat de plannen zijn. Bovendien zijn er wat Zuid-Amerikaanse sponsoren aangetrokken, waardoor de dagen van Doohan nu al geteld zijn.'
Briatore en Oakes lijken bijna op bekend duo
'Alpine maakte gewoon overhaast bekend dat de Australiër volgend jaar bij het team zou rijden (wanneer hebben we dat eerder gezien?), waardoor Alpine nu in een precaire situatie zit. Al pakt Doohan drie overwinningen, Colapinto zit binnen de kortste keren in die auto', zegt Van Weert. Briatore is ook geen man die lang moet nadenken over dergelijke kwesties. Hij is immers nog van de oude stempel en Oakes lijkt met hem mee te gaan in de beslissingen.
Sommigen begonnen Briatore en Oakes al te vergelijken met Helmut Marko en Christian Horner. 'Briatore en Marko zullen het genadeloze aspect wel gemeen hebben, ja', denkt Lutgert. 'Maar voor de rest zie ik niet bijzonder veel overeenkomsten. Oakes en Horner delen wellicht alleen het Britse paspoort. We weten allemaal dat Briatore niet vies is van wat schandalen en headlines, en Oakes lijkt, als we de verhalen mogen geloven, net zo te zijn.'
De invloed van Briatore moet echter niet onderschat worden, vindt Van Weert. 'Al is het nog maar de vraag of dit positief gaat uitpakken. De Italiaan is niet bang om met ijzeren vuist te regeren en dat heeft in het verleden mooie momenten opgeleverd, maar ook een hoop controverse. Ik denk dat het nog wel een jaar wordt waarin Alpine een hoop moet leren en daarom rustig naar 2026 toe zal werken. Alpine biedt gewoon niet de luxe om het roer heel snel om te kunnen gooien.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties