Sauber in 2025 | Hülkenberg wordt gewaarschuwd: 'Bortoleto heeft bewezen erg consistent te zijn' Formule 1
Formule 1

Sauber in 2025 | Hülkenberg wordt gewaarschuwd: 'Bortoleto heeft bewezen erg consistent te zijn'

Sauber in 2025 | Hülkenberg wordt gewaarschuwd: 'Bortoleto heeft bewezen erg consistent te zijn'

Stake F1 Team Kick Sauber, in de volksmond ook wel afgekort tot alleen Sauber, moet in 2025 de titel 'hekkensluiter' van zich af zien te werpen. De renstal uit Zwitserland heeft het al jaren erg zwaar en heeft in de afgelopen seizoenen nauwelijks punten binnengesleept. Met vers bloed en een toenemende betrokkenheid van Audi, dat het team overgenomen heeft en in 2026 ook haar naam zal gebruiken op de bolides, hoopt Sauber een troosteloos tijdperk toch nog op goede voet af te sluiten. Gaat het ze lukken? We bespreken het met redacteur Naomi Pinkster.

Sauber heeft een zeer rijke historie in de sport en mag zeker gezien worden als een klassiek team binnen de Formule 1. Oprichter Peter Sauber wist in 1993 toe te treden tot de sport en heeft onder meer coureurs als Michael Schumacher, Heinz-Harald Frentzen en Charles Leclerc onder zijn vleugels gehad - toch niet de minste namen. Recentelijker droeg het team de naam van Alfa Romeo. Zoals eerder aangegeven zal dat in 2026 Audi worden, dus voor nu blijft het nog even bij Sauber.

Sauber kende een matige 2024-seizoen. De C44 was het overgrote merendeel van het seizoen bijzonder traag, maar niet alleen een gebrek aan snelheid teisterde de equipe. Ook was het pitstopteam niet in optimale vorm en wisten ze zelden een vuist te maken tegen teams als Haas en Williams, die in dezelfde categorie vallen, namelijk achterhoedeteams.

Toen ze eenmaal de pitstopproblemen weg hadden gewerkt en toch nog iets van snelheid wisten te ontgrendelen, was het Zhou Guanyu die in zijn op één na laatste Formule 1-race een puntenfinish wist te behalen voor het worstelende team. De P8 in Qatar was ook meteen de enige puntenfinish van het jaar voor het team dat in de toekomst kan rekenen op de steun van Mattia Binotto, de voormalige Ferrari-teambaas. Ook van Valtteri Bottas werd in 2024 afscheid genomen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

binotto
Voormalige Ferrari-teambaas Mattia Binotto heeft zich aangesloten bij Sauber.

Vers bloed bij Sauber

Vele teams hebben besloten om voor 2025 een coureur te wisselen, zoals Red Bull Racing, Ferrari, Mercedes en Williams. Er zijn er op Sauber na echter geen die besloten hebben om beide coureurs te vervangen. Guanyu was in de Formule 1 wat hij in de Formule 2 eigenlijk ook al was: consistent en zeker niet slecht, maar geen uitblinker. Van Bottas kan datzelfde gezegd worden. Sauber moest er aan toegeven dat ze met het huidige coureursduo geen successen zouden boeken, en besloten om het over een andere boeg te gooien.

Snel nadat duidelijk werd dat beide coureurs na 2024 zouden vertrekken werd ook meteen de eerste rijder aangekondigd. Nico Hülkenberg geloofde niet meer in een toekomst bij Haas en besloot in de herfst van zijn carrière om een ander team uit te proberen. Een Duitser naar een toekomstig Duits team halen (Audi) is beslist geen onbegrijpelijke stap. We hebben een Frans equivalent hiervan al bij Alpine gezien met Esteban Ocon en Pierre Gasly. Hülkenberg heeft zich bij het team aangesloten, nog voor de naamsverandering die het eigenaarschap van Audi met zich meebrengt. Routinier Bottas werd vervangen met een andere routinier.

Qua samenstelling van coureurs houdt Sauber in 2025 één ding wel hetzelfde. Ze gaan namelijk voor een combinatie van ervaring en talent, net zoals ze dat de afgelopen jaren deden. Waar Guanyu verdween, verscheen Gabriel Bortoleto. De kersverse Formule 2-kampioen maakt al jaren indruk in de juniorenklassen en een stap naar de koningsklasse was slechts een kwestie van tijd. Sauber was simpelweg het eerste team dat de trekker overhaalde. Het is een duidelijk teken dat Sauber wil investeren in de toekomst.

Hülkenberg vs. Bortoleto

Dat Bortoleto een goede toevoeging is aan het team, lijkt volgens redacteur Naomi Pinkster duidelijk. 'Bortoleto won de Formule 2 en 3 back-to-back', kaart ze aan. 'Dat lukte coureurs als Leclerc, Russell en Piastri ook, en zij zijn niet de minsten. Het was bovendien ook niet zo dat Hülkenberg Bearman helemaal naar huis reed in die twee wedstrijden waarin ze naast elkaar reden. In tegendeel zelfs', vervolgt Pinkster. Bearman verving Kevin Magnussen twee keer, in Bakoe en in Brazilië. De jonge Brit kon aardig overweg met zijn F1-bolide, en ze verwacht dat Bortoleto ook goed uit de startblokken zal vertrekken.

De Braziliaan wordt gecoacht door Fernando Alonso en stelt zich leergierig op. 'Daarnaast heeft Bortoleto ook nog eens bewezen erg constant te zijn. Ik acht het dus zeker mogelijk dat hij Hülkenberg kan verslaan over een heel seizoen', besluit ze. Hülkenberg was in 2024 nog duidelijk de betere rijder van het rijdersduo. Hij heeft een lange tijd de ervaren Deen naast zich gehad, maar zal het in 2025 opnemen tegen een rookie. Voor Bortoleto betekent het vanzelfsprekend veel als hij Hülkenberg kan verslaan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Sauber in 2025 | Bortoleto's waarde wordt hoog ingeschat: 'Dat lukte coureurs als Leclerc en Russell ook'
De redactie geeft een fifty-fifty-verdeling aan bij de vraag welke coureur de meeste punten zal gaan scoren in 2025.

Het laatste jaar vóór Audi

Wat we dit jaar van het team mogen verwachten is nog onduidelijk. Hoewel ze 2024 afsloten met een positieve noot, maakt Sauber eigenlijk al jaren een zwakke indruk. Daarnaast is dit het laatste jaar voordat de renstal de naam van Audi draagt en met een nieuwe motor gaat rijden. Er gaat veel veranderen en het zou zomaar kunnen dat Sauber 2025 laat schieten om in 2026 sterker uit de startblokken te komen. Weten doe je 't nooit, maar dit is zeker een van de teams die baat zou hebben bij een dergelijke tactiek. Veel punten gaan ze namelijk sowieso niet scoren.

Nog een argument om voor deze optie te kiezen, is dat het uiterst lastig is om vanuit stilstand meteen mee te draaien op het hoogste niveau binnen de Formule 1. Enkelvoudig wereldkampioen Jacques Villeneuve liet zich hier enige tijd geleden al over uit. 'Wil Audi echt winnen, of treden ze enkel toe voor de marketing? Het is een grote uitdaging om een nieuw team op te bouwen en meteen succesvol te zijn', stelde de Canadees. Dat het huidige Sauber zo onderpresteert, maakt deze uitdaging alleen nog maar moeilijker.

Binnen Sauber heerst er optimisme. CEO Andreas Seidl heeft aangegeven dat Audi's er volledig aan toegewijd is om succesvol te zijn in de sport. 'We hebben een plan en de middelen om dat plan uit te voeren', meldde de Duitser stellig. 'Het zal tijd kosten, maar we zijn hier om te winnen.' Niemand gaat er vanuit dat Audi in haar eerste jaar in de sport al zal zegevieren, maar zo'n groot merk moet op zijn minst punten binnen kunnen slepen in die startfase. In dat opzicht is dit het laatste jaar waarin Sauber nog kan en mag presteren op het niveau dat ze momenteel halen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sauber preview team f1maximaal
Ondanks de komst van Wheatley is de redactie niet overtuigd dat Sauber zich los kan weken van de laatste plek in het WK.

Stilstand voor Sauber

Ondanks de positieve en optimistische sferen bij Sauber én Audi twijfelt de redactie of het daadwerkelijk beter gaat dit jaar. Het is een beetje een kwestie van eerst zien, dan geloven. 'Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er heel veel gaat veranderen ten opzichte van vorig jaar. Ik ga ervan uit dat het veld wat dichter bij elkaar komt te liggen, en dat ze dus dit jaar wel meer dan één keer in de punten zullen rijden', verklaart Pinkster. 'Met het oog op de nieuwe regelgeving en de overgang naar Audi denk ik echter dat ze vooral daarop zullen inzetten en dat 2025 meer een kwestie van overleven wordt', sluit ze af.

Nog een jaar strijden?

Het 2025 markeert in vele opzichten het begin van een nieuw hoofdstuk voor Sauber. Met de invloed van Audi en twee nieuwe coureurs gaat er veel veranderen en dat kan zomaar positief uitpakken. Anderzijds hebben ze wel een negatieve trend te doorbreken voordat Hülkenberg en Bortoleto écht mogen rekenen op een bolide die regelmatig voor punten kan strijden. Er is licht te zien aan het einde van de tunnel, maar naar alle waarschijnlijkheid blijven ze in 2025 nog wel in die tunnel rijden.

Poll

Gaat Sauber in 2025 wederom de rol van hekkensluiter vertolken?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws