Alpine heeft voer tot nadenken: 'Het idee van een Mercedes-motor ligt op tafel' Formule 1
Formule 1

Alpine heeft voer tot nadenken: 'Het idee van een Mercedes-motor ligt op tafel'

Alpine heeft voer tot nadenken: 'Het idee van een Mercedes-motor ligt op tafel'

Alpine wist in 2022 nog de vierde plaats bij de constructeurs binnen te slepen, maar staat nu met een totaal van slechts dertien punten op de achtste plaats. Het team beweerde bij hoog en bij laag niet te willen breken met Renault als motorleverancier, maar de geruchten over een eventuele Mercedes-motor blijven gewoon doorgaan. De CEO van Renault geeft aan dat de beslissing over een gezamenlijke toekomst binnen een paar weken genomen zal worden.

Alpine verwacht vooralsnog binnen een maand zekerheid te hebben wat betreft de motorpartner voor het 2026-seizoen. De Meo erkent dat er gesprekken zijn over een eventuele samenwerking met een andere motorleverancier, wat van Alpine een klantenteam zou maken. Mercedes is, mede omdat Aston Martin vanaf 2026 met Honda gaat werken en ze een klantenteam minder hebben, de meest waarschijnlijke kandidaat. ‘We hebben nog vier of vijf weken om over deze situatie te beslissen’, vertelde de Italiaan aan Motorsport.com.

Voorstel samenwerking ligt op tafel

Het bestuur van Renault is momenteel nog druk aan het discussiëren over 2026, niet enkel vanwege de mogelijke nieuwe motorleverancier, maar vooral over de resultaten die dan verbeterd moeten zijn. ‘We analyseren hoe we de Formule 1 moeten aanpakken in 2026’, aldus de CEO. ‘We willen competitiever worden en we evalueren daarbij elke mogelijkheid’, voegt hij eraan toe. Het veranderen van motorleverancier hoort daarbij, maar is dus zeker niet het enige punt van discussie. ‘Het idee naar een motor van Mercedes te switchen ligt op tafel’, geeft de man van Renault toe. ‘Maar ik kan je verzekeren dat er nog geen keuze is gemaakt’, aldus De Meo.

Het financiële aspect speelt in de discussie zeker mee, want er komt veel kijken bij een overstap naar klantenteam. Ook de negatieve consequenties op het gebied van marketing zijn een factor. ‘Als we een puur financiële analyse maken van hoeveel het kost om in 2026 een eigen power unit te maken en hoeveel je kunt besparen met een klantenmotor, dan is dat verschil enorm’, vertelt de Italiaan. ‘Wie naar de cijfers kijkt, ziet wat voor kansen er liggen door de nieuwe regelgeving in te gaan met een competitiever, maar goedkoper project’, benadrukt hij.

Nog veel financiële overwegingen

De Meo herhaalt dat een samenwerking met Mercedes zeker op tafel ligt. ‘Het voorstel ligt er, maar het bestuur heeft nog niets besloten’, geeft hij nog eens aan. ‘Dit is een van de aspecten dat wordt besproken, net als veel andere belangrijke punten die te maken hebben met onze aanpak wat betreft de Formule 1’, vertelt de CEO. ‘Het financiële plaatje moet kloppen met al het andere. Het is onze ambitie een competitief project voort te brengen en veel factoren moeten heel voorzichtig overwogen worden’, legt hij uit.

De Italiaan stelt de werknemers van de fabriek, die recent nog staakten, gerust door te bevestigen dat de Franse renstal sowieso eigendom blijft van Renault en dat er in de fabriek in Viry ook andere projecten zullen worden gehuisvest. ‘We verkopen niets’, zegt De Meo. ‘Op Viry-Chatillon werken zeer capabele en goed voorbereide mensen, die niet enkel op de Formule 1 focussen’, gaat hij verder. ‘We hebben innovatieve projecten opgestart, niet alleen in de motorsport. We moeten rustig blijven om zo de best mogelijke keuze te maken’, sluit de man van Renault af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws