De overstap van de F1 naar grondeffect-ontwerpen leidde dit seizoen tot hoofdpijn tijdens de eerste tests, waarbij de meeste teams last hadden van stuiterende auto's op de rechte stukken. Verschillende teams ontdekten dat de problemen bij hoge snelheid verergerden doordat hun vloeren aan de randen doorbogen, wat de luchtstroom onder de auto beter afsloot.
Dat leidde echter wel tot een plotselinge toename van de downforce. Een aantal teams, waaronder Mercedes, hebben tijdens de tests stutten aangebracht om de randen van de vloer te verstevigen om deze beweging te stoppen, terwijl een regelwijziging werd overeengekomen die het gebruik ervan ook tijdens Grands Prix-weekenden toestond.
Regelwijziging nadelig voor Alpine
Alpine zegt dat de concessie om verbindingsstrips toe te staan zijn eigen zaak niet heeft geholpen, omdat het met opzet een vloer had gemaakt die sterk genoeg was om niet te verbuigen. Alpine deed dit ook, al betekende dit dat het accepteerde dat haar auto zwaarder zou zijn dan teams die voor een minder stevige flexibele oplossing kozen. Pat Fry, Alpine's chief technical officer, zegt dat de toevoeging van de stutten betekende dat andere teams die voor de lichtgewichtvloeren hadden gekozen meer voordeel hadden toen ze de stutten mochten gebruiken.
Op de vraag van Motorsport.com hoe goed Alpine op de hoogte was van porpoising en vloerdoorbuiging, antwoordde Fry: 'Ik zou niet zeggen dat we slim zijn geweest en hebben ontworpen rond porpoising of wat dan ook. We hebben onze auto ontworpen voor maximale prestaties, maar accepteerden dat hij iets te zwaar zou worden.' Op de vraag waarom Alpine gekozen heeft voor deze aanpak zei Fry: 'We hebben veel stijfheid in de vloer gestopt en onze brede top body zorgt ook voor een stijvere installatie. Dus dat heeft ons eerlijk gezegd wel geholpen. Maar het was een beetje frustrerend toen de regels werden aangepast.'
Upgrades gepland voor auto van Alpine
Ondanks dat de regelwijziging nadelig uitpakte voor Alpine, blijft de topman wel strijdbaar: 'Dat hoort allemaal bij het spel. We moeten het gewoon op de koop toe nemen en er bij de volgende upgrade omheen ontwerpen. Je kunt een lichtere auto maken, maar we hebben het gewicht al uitgegeven.' Verwacht wordt dat Alpine later deze maand met een groot aantal updates zal komen na de Grand Prix van Emilia Romagna, waarbij Fry suggereerde dat de situatie rond de vloersteun betekende dat er nu zowel naar gewichtsbesparing als naar pure prestatiewinst zou moeten worden gekeken.
Wel waakt Fry voor concessies rondom de betrouwbaarheid wanneer het gewicht van de auto en de vloer afnemen: 'We hebben een aantal upgrades voor de boeg voor de komende twee of drie races. Die zijn allemaal gebaseerd op onze kennis voordat we iedereen hebben zien rijden. We willen proberen om zoveel mogelijk gewicht terug te winnen. Het is een hele uitdaging', zei hij. 'Als we over kerbs rijden, maken we dingen natuurlijk stijver en zwaarder om te proberen te overleven. Wanneer we teveel stijfheid en gewicht verliezen, worden we wel kwetsbaar op de kerbs', zo sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties