James Allison, technische baas bij Mercedes, vindt de straf die Lewis Hamilton kreeg niet terecht, zo vertelt hij in de Race Debrief van het team. Volgens hem was de inhaalactie volledig volgens de richtlijnen van de FIA. De zevenvoudig wereldkampioen kreeg afgelopen zondag een straf van tien seconden, na een crash met Max Verstappen.
Hamilton zou volledig volgens het boekje hebben gehandeld en daarmee geen straf hebben verdiend. 'Er was geen enkele noodzaak voor Hamilton om aan de kant te gaan. Hij zat er substantieel naast: zijn vooras was voorbij het middelpunt van de bolide van Verstappen.' Volgens de richtlijnen van de FIA betekent dit dat de bocht in principe voor Hamilton was, zo interpreteert het team in ieder geval. 'Daarnaast moet je de bocht kunnen halen. Dat betekent dat je de baan niet mag verlaten of controle over de auto mag verliezen. Als je dus de bocht kunt halen, er substantieel naast zit, is de bocht voor jou.'
'Dit betekent echter niet dat je de ander moet hebben ingehaald, maar dat je niet terug hoeft te deinzen. Het is aan de andere auto om gas terug te nemen in dat geval', zo legt Allison de schuld van het ongeval bij Verstappen. 'Dus als je kijkt naar de aantekeningen van de FIA, kun je concluderen dat Hamilton correct gehandeld heeft.' De race-stewards oordeelden echter anders en stelden dat Hamilton 'voornamelijk schuldig' was aan het incident, vandaar de 10 seconden tijdstraf. Vele anderen zagen ook Hamilton als verantwoordelijke voor het incident, vooral gezien de impact van het ongeluk. Volgens Allison mag dit echter geen rol spelen in de beoordeling. 'Dit maakt geen verschil. Overigens heeft Lewis (Hamilton, red.) nog twee andere inhaalacties gemaakt in die bocht.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties