Inmiddels is Alexander Albon een vaste waarde in de Formule 1, maar voor zijn debuut leek het er lang op dat hij een plekje in de Formule 1 mis zou lopen. Albon werd al in de opstapklassen uit het Red Bull-juniorprogramma gegooid, en zag alle deuren voor zich dichtgaan. Hij zocht zijn heil in de Formule 2, totdat Helmut Marko opeens opbelde.
In 2018 reed Albon nog in de Formule 2, waarbij zijn toekomst zeer onzeker was. 'Ik deed toen alles zelf, want ik had geen reden om een manager te nemen. Ik bekeek het van race tot race. Ik hoorde elke week op dinsdag van mijn Formule 2-teambaas of ik dat weekend zou rijden, omdat ik in afwachting was of ze iemand anders zouden vinden die geld kon meenemen', geeft de Williams-coureur aan bij de High Performance-podcast.
Formule 1-droom leek in duigen te vallen
'Ik had een erg goede start van het seizoen en vocht voor het kampioenschap, en toen besloten ze me maar te houden', vertelt de 27-jarige, die dat seizoen uiteindelijk derde werd, achter George Russell en Lando Norris, maar voor Nyck de Vries. Halverwege het seizoen begon Albon plannen te maken voor 2019. 'Ik belde Helmut Marko, de baas van het Red Bull-talentenprogramma, en vroeg: is er enige kans op een vrij stoeltje in de Formule 1, voordat ik dit Formule E-contract teken? Hij zei dat er geen kans was en dat de stoeltjes bezet waren.'
Albon ging dus in op een contract van Nissan e.dams in de Formule E; een logische overstap, omdat hij in de Formule 2 ook al voor DAMS reed, en de Formule 1 een kansloos verhaal leek te zijn. 'Ik had meer dan alleen Red Bull geprobeerd. Ik was teleurgesteld, maar wist dat ik er alles aan had gedaan. Ik was met mijn gedachten dus al bij de Formule E. Ik tekende dat contract al drie of vier maanden voor het einde van het Formule 2-seizoen.'
Ricciardo redt Albon
In de zomer van 2018 maakte Daniel Ricciardo echter bekend dat hij ging overstappen naar Renault, en dus kwam er een stoeltje vrij in de Red Bull-familie. 'Bij de laatste race van het seizoen belde Marko me opeens terug', lacht Albon. 'Hij vroeg me naar mijn beschikbaarheden voor simulatorwerk. Ik deed op dat moment simulatorwerk voor Mercedes, en hij wilde weten hoeveel ik betaald kreeg bij Mercedes. Ik gaf hem een hoog bedrag, en hij vroeg of hij dat kon zien', zegt de Britse Thai, die vervolgens in de stress schoot, omdat hij uiteraard gelogen had over zijn salaris.
'Ik dacht dat we een contract voor simulatorwerk zouden tekenen', vervolgt Albon. 'Hij doet dit vaker; we spraken de hele tijd over dit contract voor simulatorwerk, en terwijl ik wegliep, vroeg hij: trouwens, wat is je situatie met je Formule E-contract? Kun je daar onderuit komen? Ik had ervoor gezorgd dat ik kon vertrekken bij een Formule 1-aanbod. Hij zei dat hij erop terug zou komen, en 24 uur belde hij en zei hij dat alles in orde was en ze mijn komst een uur later zouden aankondigen. Zo werd ik Formule 1-coureur.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties