Albers: 'Verstappen kan en mag wel wat meer achter Red Bull staan' Formule 1
Formule 1

Albers: 'Verstappen kan en mag wel wat meer achter Red Bull staan'

Albers: 'Verstappen kan en mag wel wat meer achter Red Bull staan'

Max Verstappen en Charles Leclerc gaan in de media volledig anders met tegenvallers om. Waar Verstappen vaak meteen zegt waar het op staat, is Leclerc wat zelfbewuster en blijft hij altijd achter Ferrari staan, ook als het zijn team is dat de fout maakt, en niet hijzelf. Christijan Albers probeert in de Telegraaf-podcast te achterhalen waar dat door komt.

Albers stelt dat de nieuwe generatie anders omgaat met de media dan de oudere garde, zoals bijvoorbeeld Lewis Hamilton, maar geeft ook aan dat bij die nieuwe generatie er verschillen te merken zijn tussen hoe de verschillende rijders omgaan met de media. Leclerc gaf na de wedstrijd in Imola aan dat de spin zijn eigen fout was en dat zijn team niets te verwijten viel, waar Verstappen minder snel het boetekleed aan zou trekken. Albers: 'Verstappen heeft een compleet andere opvoeding gehad.'

'Weet je wat het verschil is? Het is het zelfvertrouwen. Als je mensen om je heen hebt verzameld die van je kunnen afweten en zeggen dat je de beste bent, dan straal je dat op een gegeven moment ook uit. Dat is een bepaald vertrouwen. Het is moeilijk om uit te leggen, maar aan zijn lichaamstaal merk je het', denkt de man die zich in 2022 ook aangesloten heeft bij Viaplay als analist.

Leclerc in de Ferrari PR-machine

Leclerc lijkt dus minder te zeggen wat hij denkt en meer op zijn woorden te letten. Albers legt uit waar dit door komt: 'Leclerc is natuurlijk toch een beetje door zo'n academie opgevoed, waardoor je toch een beetje meer PR krijgt, en hij daardoor dus ook achter zijn team staat. Ik vind dat Verstappen dat soms ook wel wat meer mag en kan doen', denkt de oud Formule 1-coureur.

'Verstappen zegt altijd meteen eerlijk wat hij van de situatie vindt. Doordat hij zó snel de Formule 1 in is gekomen, heeft hij dat stukje nog niet, het perspectief van het team', vindt Albers. Wel wordt er in de podcast opgemerkt dat Verstappen er niet meer met gestrekt been ingaat wanneer we zijn huidige gedrag vergelijken met enkele jaren geleden, toen Red Bull bijvoorbeeld Renault nog als motorpartner had.

Albers: 'Stel dat het team niet goed presteert dan kan je op twee manieren reageren. Ik heb zo'n opleiding gehad bij Mercedes en dan word je getraind en wordt erin geramd dat je nooit iets negatiefs mag zeggen over het merk, en dat soort dingen. Dat is een hele andere leerschool.' Van die leerschool is bij Red Bull dus in mindere mate sprake dan bij de andere topteams.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws