Charles Leclerc maakte zelf het verschil in Monaco, aldus Christijan Albers. De Monegask geldt als een specialist in kwalificaties op stratencircuits, en pakte in eigen land eindelijk zijn eerste thuiszege. Albers stipt aan dat de Ferrari-coureur andere lijnen reed dan de rest, en dat leidde tot een groot verschil in rondetijd.
Ferrari sloeg in de straten van Monaco een flinke slag. Met de zege van Leclerc en de derde plek van Carlos Sainz greep de Italiaanse renstal maar liefst veertig punten. Aangezien Sergio Pérez puntloos en met een bak schade het prinsdom mocht verlaten, was Red Bull Racing volledig aangewezen op Max Verstappen, die met een zesde plek niet verder kwam dan acht punten. Ferrari liep daardoor 32 punten in op de constructeurskampioen.
Het verschil bedraagt nu nog maar 24 punten, en hoewel Ferrari vaak goed scoort met beide coureurs, stipt Albers in de Formule 1-podcast van De Telegraaf aan dat het in Monaco zomaar anders had kunnen lopen. Sainz liep namelijk een lekke band op na contact met Oscar Piastri bij de eerste start. 'Sainz had superveel geluk dat hij weer vooraan mocht starten. Daar had hij echt geluk! Norris vond het wel wat minder', grinnikt Albers. De jonge Brit dacht na de eerste sector zijn podiumpositie in handen te hebben, maar zag zijn voormalige teamgenoot bij de tweede start dus weer op de derde startplek staan.
Prins van Monaco
Op de overwinning van Leclerc viel echter niks af te dingen. De 26-jarige was in twee vrije trainingen het snelste, overtuigde in de kwalificatie, en controleerde de race. 'Hij heeft het echt ook verdiend, en niet alleen omdat het een Monegask is en hij daar is opgegroeid. Hij is zó snel hier', weet Albers. Voor Leclerc was het na 2021 en 2022 al zijn derde poleposition, en ook in Azerbeidzjan is Leclerc ijzersterk in de kwalificaties. Leclerc pakte daar in de vier laatste kwalificatiesessies, inclusief de Sprint Shootout van 2023, vier keer op rij poleposition.
In Monaco greep hij eindelijk zijn eerste zege op een stratencircuit. 'Het hele weekend zat hij er bovenop. Ik geloof heilig dat als hij in een andere auto had gezeten, dus een McLaren of een Red Bull, dan had hij hier ook gewonnen.' Albers spreekt daarmee Max Verstappen tegen, die na de kwalificatie nog iedereen in de paddock uitnodigde om in de Red Bull een poging te doen om sneller te gaan. 'De halve grid kent elke millimeter, maar hij heeft echt wat speciaals. Als je bij Rascasse ziet hoe kort hij de bocht neemt, zie je dat de rest een veel wijdere lijn neemt, en hij pakt hem echt kort. Hij heeft een andere approach bij het ingaan van de bochten, en heeft het echt verdiend.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties