Aanpassing sprintformat voor 2024 goedgekeurd, ATA en bandenwarmers van de baan Formule 1
Formule 1

Aanpassing sprintformat voor 2024 goedgekeurd, ATA en bandenwarmers van de baan

Aanpassing sprintformat voor 2024 goedgekeurd, ATA en bandenwarmers van de baan

Bij een vergadering van de F1 Commission in Abu Dhabi zijn de hoofdrolspelers in de Formule 1 het eens geworden over verschillende maatregelen. Zo werd er groen licht gegeven voor een nieuwe aanpassing in het sprintraceformat, en werd het verbod op bandenwarmers definitief geschrapt.

Na veel kritiek in 2021 en 2022, waarbij de uitslag van de sprintrace de startopstelling voor de Grand Prix bepaalde, werd het roer aan het begin van 2023 omgegooid. Dit jaar werd er al op vrijdag gekwalificeerd voor de Grand Prix van zondag, waarbij de zaterdag volledig in het teken stond van de sprintdag, met eerst een Sprint Shootout, en enkele uren later dan de sprintrace. Gedurende het seizoen kwam er steeds meer kritiek op dit nieuwe format, en dus zit er weer een nieuwe wijziging aan te komen.

Nieuwe verandering op komst bij sprintraces

In Abu Dhabi werden de kopstukken van de sport het erover eens dat het format in 2024 wederom op de schop zal gaan, zo meldt Motorsport.com. Daarbij wordt gesproken over over het omgooien van het tijdschema of mogelijk een reversed grid voor de sprintrace. De FIA zegt hier zelf in een statement over: 'De commissie gaf algemene steun aan een update van het sprintformat in 2024, waarbij het weekend beter moet worden ingedeeld, en de sprint-activiteiten los worden getrokken van de Grand Prix-activiteiten.'

Dit seizoen vonden de sprintraces plaats in Azerbeidzjan, Oostenrijk, België, Qatar, de Verenigde Staten, en Brazilië, maar dat zal in 2024 waarschijnlijk anders zijn. 'De evenementen waar in 2024 de sprintraces plaatsvinden worden in de komende weken bekendgemaakt. Het Sporting Advisory Committee zal aan de specifieke details werken, met name wat betreft het tijdschema en de parc fermé-regels. Het uiteindelijke voorstel wordt dan aan de F1 Commission voorgesteld bij de eerste vergadering in 2024.'

Alternative Tye Allocation verdwijnt

Verder werden er wijzigingen wat betreft de bandenregels aangekondigd. Het verbod op bandenwarmers, dat eerder al uitgesteld was, is nu helemaal van de baan. Dat betekent dat er ook in 2025 nog gewoon gebruik zal worden gemaakt van de bandenwarmers. Daarnaast verdwijnt de Alternative Tyre Allocation, een experiment dat dit jaar tweemaal gehanteerd werd, en waarbij de coureurs minder sets banden beschikbaar hadden en in Q1 en Q2 verplicht met respectievelijk de harde banden en de mediumbanden moesten rijden. In 2024 zullen de coureurs elk weekend over dertien sets banden beschikken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws