Column | FIA slaat nieuwe flater en besluit slachtofferrol weer op te eisen Column
Column

Column | FIA slaat nieuwe flater en besluit slachtofferrol weer op te eisen

Column | FIA slaat nieuwe flater en besluit slachtofferrol weer op te eisen

Na een storm aan kritiek had de FIA een hoop goed kunnen maken de afgelopen week. De sport kwam met het idee om na het einde van het seizoen een sprintrace te organiseren voor rookies om hen een kans te geven in Formule 1-bolides. Dit idee is echter van tafel geschoven door de FIA 'vanwege tijds- en organisatorische beperkingen'. Ik dacht dat we te maken hadden met 'the pinnacle of motorsport', maar ik kan het mis hebben.

De Formule 1-teams hebben de afgelopen jaren niet echt zijn best gedaan om de beste rookies te promoveren naar de koningsklasse van de autosport. Felipe Drugovich en Théo Pourchaire zijn een paar voorbeelden die het nooit tot de Formule 1 zullen schoppen. Nou zijn er natuurlijk andere klassen in de autosport, maar ik denk niet dat Drugovich en Pourchaire vroeger droomden van iets anders dan de Formule 1. Christian Horner zei wel dat het lastig is om het echte talent eruit te pikken, maar volgens mij is dat wel je baan.

Geld, of je eigen vader, regeert bij de meeste teams in de Formule 1. Zelfs bij het team dat de meest dominante coureur aller tijden huisvest, gaat het om geld. Waarom anders zou Sergio Pérez dan nog bij Red Bull Racing rijden? De Mexicaan wordt geroemd om zijn populariteit in Noord- en Zuid-Amerika, maar dit seizoen heeft Pérez zijn team waarschijnlijk al meer geld gekost dan dat hij geld oplevert. Hierdoor moest Liam Lawson nog een paar maandjes extra wachten op zijn permanente kans in de Formule 1.

Dromen van F1-carrière niks waard

Door alle Formuleklassen komen, is een dure hobby. Jos Verstappen had een aardig zakcentje verdiend in de Formule 1, waardoor zijn zoon zorgeloos (als hij tenminste geen tweede eindigde) zijn weg naar boven kon rijden. De vader van Lewis Hamilton had het bijvoorbeeld een stuk zwaarder, aangezien hij meerdere banen moest werken om de droom van zijn vader te financieren. Lance Stroll kreeg dan weer een vader die een Formule 1-team voor hem kon kopen. Zo zijn er dus veel rijders aan verschillende kanten van het spectrum.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Column | FIA slaat nieuwe flater en besluit slachtofferrol weer op te eisen
Sommige rijders hebben het geluk dat ze een rijke vader hebben.

Er zijn echter ook voldoende voorbeelden op te noemen van coureurs die al in de juniorenklassen hun dromen moesten laten varen. Zak O'Sullivan moest dit jaar nog zijn dromen laten varen omdat hij zijn carrière niet meer kon financieren. Ben je niet aangesloten bij een juniorenteam of heb je geen rijk familielid, dan is de kans groot dat de Formule 1 te hoog gegrepen zal zijn. Maar als je goed genoeg bent voor de Formule 1, dan zit je wel aangesloten bij een juniorenteam! Dat was dus niet voldoende voor Drugovich en Pourchaire.

Daardoor kijken we al jaren naar types als Stroll en Logan Sargeant, al is laatstgenoemde na de Grand Prix van Nederland wel ontslagen. De Formule 1-rijders worden vaak de twintig beste coureurs van de wereld genoemd, maar laten we eerlijk zijn; de afgelopen jaren konden we vaak spreken over de twaalf beste coureurs van de wereld. Talenten die bewezen hebben kampioenschappen te kunnen winnen, komen echter tussen wal en schip terecht. Drugovich en Pourchaire zijn over een aantal jaren niet meer dan een vage herinnering.

FIA schiet bijna perfect plan neer

Na afloop van het Formule 1-seizoen wordt er een test gehouden en doorgaans doen vooral rookies daaraan mee. Deze test wordt nergens uitgezonden en deze jonge rijders mogen nooit de volle potentie van de auto benutten. De meeste rookies hebben eerder in het jaar dan wel al een vrije training gereden, maar ook daar is de instructie vooral: 'Houd de auto koste wat het kost heel!' Alleen Kimi Antonelli mocht dit jaar echt flink trappen en daarmee bewees hij mijn verhaal over het vaker inzetten van rookies totaal niet.

Desondanks was de rookie-sprintrace natuurlijk een prachtig idee. De FIA heeft het alleen een beetje te druk met alle kritiek aanvechten dat een kleine race op het Yas Marina Circuit niet georganiseerd kon worden. Formule 2- en Formule 3-coureurs willen echt wel hun vakantie een dagje uitstellen als dat betekent dat ze in een Formule 1-auto mogen rijden. Bovendien kan de race ook onder kunstlicht worden verreden en er zal echt wel een beschikbare dag zijn, dus 'organisatorische beperkingen' is eenzelfde soort smoesje als 'mijn hond heeft mijn huiswerk opgegeten'.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fia formule 1 logo 2023
De opties voor een sprintrace voor rookies wordt in 2025 besproken.

Het enige probleem dat ik een beetje heb met het idee dat rookies een sprintrace krijgen, is dat het niet ver genoeg gaat. Kies wat Grands Prix uit waar de Formule 2 en de Formule 3 niet komen, en organiseer daar dan sprintraces. Dan heb je twee trainingen, twee kwalificatiesessies en twee races. De ene helft wordt verreden door de rookies en de andere helft door de Formule 1-coureurs. Het rookie-weekend valt dan buiten het budgetplafond. Op die manier kan je het talent wel goed vergelijken en heeft Horner ook geen tegenargumenten meer.

Het is de perfecte manier om steun te geven aan jonge rijders, steun die ze nu absoluut niet krijgen. Richard Verschoor bungelt al jaren een beetje rond in de Formule 2. Ieder jaar lijkt het een beetje afwachten waar de Nederlander aan toe is. Coureurs moeten zich focussen op racen, niet op het bij elkaar rapen van verschillende sponsoren. De FIA is alleen drukker bezig met het proberen te redden van het gezicht van Mohammed Ben Sulayem dan dat het zich bekommert om zijn coureurs.

Lawson en Colapinto bewijzen ongelijk stugge F1-teams 

De FIA is natuurlijk niet de enige schuldige in deze situatie, al waren de Formule 1-teams het wel unaniem eens met het idee. Ze zorgden er aan het begin van dit jaar wel unaniem voor dat dezelfde twintig coureurs zouden blijven zitten, ondanks dat er voldoende redenen waren om enkele rijders te laten gaan. Ervaring is echter troef in de Formule 1. Ergens is dat ook wel prijzenswaardig, want anders had Yuki Tsunoda niet kunnen uitgroeien tot één van de betere rijders van 2024.

Desondanks hebben Lawson en Franco Colapinto de stugge mindset van de Formule 1-teams even goed hun ongelijk bewezen. De Red Bull-junior werd op een vliegtuig naar Japan gezet om daar in de Super Formula te rijden, maar toen hij moest invallen voor de geblesseerde Daniel Ricciardo stond hij er wel direct. In een lastige auto van Visa Cash App RB wist hij punten te scoren tijdens de Grand Prix van Singapore. De roep om een permanente intrede van Lawson werd steeds harder, maar de glimlach van Ricciardo was nog iets te sterk.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Column | FIA slaat nieuwe flater en besluit slachtofferrol weer op te eisen
Lawson imponeerde vorig jaar tijdens de Grand Prix van Singapore.

Bij Sargeant was het na één Grand Prix-weekend eigenlijk wel duidelijk dat hij niet goed genoeg was voor de Formule 1. Daniel Sargeant en Harry Sargeant III, de vader en oom van de voormalig Formule 1-coureur, waren beiden betrokken bij verschillende internationale omkoopschandalen, maar James Vowles was uiteindelijk niet meer om te kopen. Colapinto, die op niemands radar stond, is voor Williams als de wederkomst van Jezus Christus. De Argentijn laat zien punten te kunnen scoren en daar had hij maar twee races voor nodig. Er loopt voldoende talent rond, maar de meeste teams lopen met oogkleppen op.

Houd Ben Sulayem in uw gedachten

De FIA negeert dus graag zijn junioren, maar er zijn onderwerpen die het bestuursorgaan, en dan met name president Ben Sulayem, niet kunnen negeren. Dat onderwerp gaat mij zeer aan het hart, want ik heb hier niet lang geleden al over geschreven. Ik was even bang voor een taakstraf, maar ik heb nog geen aangetekende brief mogen ontvangen, dus ik doe nog een poging. Het gedrag van de FIA en Ben Sulayem is namelijk van lachwekkend naar ronduit zielig gegaan.

De FIA-president sprak zijn steun uit jegens Verstappen, nadat hij hem een week eerder een belachelijke taakstraf oplegde. Ben Sulayem denkt namelijk dat de Britse media niet-Britse coureurs vaak demoniseren. Hiermee komen twee onderwerpen waar ik over geschreven heb wel heel mooi samen. Bij Motorsport.com deed Ben Sulayem alleen wel heel erg zijn best om op de social media-pagina van 'How Can I Make This About Me' te komen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen 2024 fernando alonso mohammed ben sulayem 3
Ben Sulayem maakt de laatste tijd geen vrienden.

Ben Sulayem toonde in een paar zinnen zijn respect voor Verstappen (dat respect heeft hij alleen omdat Verstappen ook een kampioen is) en daarna zei de beste meneer letterlijk: 'Maar laten we het over mij hebben.' Narcisme kent geen grenzen zo te zien. 'Als je kijkt naar de Britse media en wat ze me hebben aangedaan... In godsnaam, ze hebben me veroordeeld', vervolgde de FIA-president. Het deed hem allemaal niks natuurlijk. Daarom wijdde hij er een heel interview aan.

Na een lading kritiek lijkt de FIA zichzelf heel zielig te willen opstellen. Laten we het maar een calimerocomplex noemen: 'Zij zijn groot en ik ben klein, en dat is niet eerlijk.' Als je geen kritiek wilt, doe dan je werk gewoon perfect. Dan hoef je daarna niet de media op te zoeken om je verhaal te doen alsof je het slachtoffer bent van een internationale klopjacht. Soms vraag ik me af hoe sommige mensen de verantwoordelijkheid hebben over andere mensen, terwijl ze zelf speeltjes uit de kinderwagen gooien als iets even niet naar hun zin gaat.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws