Max Verstappen is de wereldkampioen van 2024. Met negen Grand Prix-zeges won hij dan ook veel meer races dan welke concurrent dan ook. Op de zaterdagen was het echter ook regelmatig spannend, met uiteindelijk acht polepositions voor Verstappen en Lando Norris. F1Maximaal.nl dook in de cijfers van de zaterdag, en zocht uit welke coureur de kwalificatiekampioen van 2024 is.
Daarbij halen we eerst de kwalificatieduels erbij. Nu veel duo's in 2024 hetzelfde waren gebleven vergeleken met 2023, werden de onderlinge verschillen bij veel teams alleen maar groter. Het enige spannende kwalificatieduel vond plaats bij Alpine, waar Esteban Ocon een voorsprong van 12-11 op Pierre Gasly had, voordat de teamleiding besloot om Jack Doohan nog een weekendje in te zetten.
Bij Red Bull Racing was het verschil levensgroot. Alleen in Bakoe, waar Verstappen een verkeerde afslag nam met de afstelling, was Sergio Pérez sneller. Ook Lando Norris had geen kind aan zijn teamgenoot met een eindstand van 20-4. Lewis Hamilton, goed voor 104 polepositions, werd met 5-19 afgedroogd door George Russell. Verder is vooral ook de eindstand bij Visa Cash App RB opvallend: Yuki Tsunoda won die strijd moeiteloos met 8-0.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Verstappen evenaart Senna en Prost
Vervolgens bekijken we alle kwalificatieuitslagen per coureur, te zien in Tabel 2. Hierbij heeft F1Maximaal.nl de uitslag van de kwalificatie zelf genomen. Gridstraffen zijn dus nog niet toegepast. Verstappen greep bijvoorbeeld acht polepositions, maar zette wel tien keer de snelste tijd neer. Hij kreeg dan ook de Pole Position Award 2024 van Pirelli-baas Mario Isola, ook al mocht hij zijn polepositions in België en Qatar niet houden.
Verstappen opende het seizoen op ijzersterke wijze. Na een poleposition in de slotrace van het 2023-seizoen greep hij ook de eerste zeven polepositions van 2024. Met acht polepositions evenaarde hij de recordreeks van de legendarische Ayrton Senna, terwijl hij met zeven polepositions aan het begin van het seizoen ook het record van Alain Prost uit 1993 evenaarde. De Fransman startte destijds ook met zeven polepositions op rij in een door Adrian Newey ontworpen Williams.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Verstappen zaterdagkampioen
In Tabel 3 is de eindstand te zien in het zaterdagkampioenschap, waarbij dezelfde puntentelling geldt als bij de Grands Prix. Verstappen verzamelde op de zondagen 437 punten, en als het kampioenschap op basis van de zaterdagen beslist was, zou hij op een iets lager totaal van 427 punten uitgekomen zijn. Concurrent Lando Norris staat hier niet 63 punten achter Verstappen, maar slechts 41 punten.
Mochten de gridstraffen wél zijn toegepast, zou het verschil nog kleiner worden. In België verliest Verstappen dan 27 punten, doordat Norris dan een plekje opschuift. In Qatar kost een controversiële straf Verstappen zeven punten, doordat hij de zaterdagoverwinning moet inleveren. In Abu Dhabi profiteert Verstappen juist van de straf van Nico Hülkenberg. Inclusief deze straffen zou Verstappen op 397 punten geëindigd zijn, en Norris op 388 punten, een verschil van slechts negen punten dus.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Groot contrast bij Mercedes
Achter de twee snelste coureurs van 2024 is het erg spannend voor de derde plek. Ferrari was in 2024 sterker in de races dan in de kwalificaties, en dat is ook in de cijfers terug te zien. Mr. Saturday George Russell had het in de kwalificaties juist veel beter voor elkaar. De Mercedes-coureur eindigde in het officiële kampioenschap op de zesde plek, maar zou in een zaterdagkampioenschap zelfs op de derde plek geëindigd zijn.
Hoewel Charles Leclerc bekendstaat als kwalificatiespecialist, bedraagt zijn voorsprong op teamgenoot Carlos Sainz slechts 23 punten. Daarbij moet ook meegenomen worden dat Sainz in Saoedi-Arabië niet meedeed, waar Leclerc met een plek op de eerste startrij nog achttien punten verzamelde. Zonder de race in het Midden-Oosten zou Leclerc dus slechts vijf punten meer hebben gepakt dan de Spanjaard.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Pérez staat bekend als een coureur, die vooral goed is op de zondagen, en slecht is op de zaterdagen, maar dit gold in 2024 duidelijk ook voor Hamilton. De Brit greep 223 punten op de zondagen, en eindigde zo 71 punten boven Pérez, maar het verschil zou op de zaterdagen slechts één punt geweest zijn. Yuki Tsunoda is best of the rest achter de verwachte top negen, waar hij op de zondagen nog achter Pierre Gasly en Nico Hülkenberg eindigde.
Red Bull boekt een plekje winst
Bij de teams zou het verschil tussen McLaren en Red Bull vrij vergelijkbaar zijn gebleven. De Oostenrijkse renstal moest op de zondagen 77 punten toegeven op de constructeurskampioen. Als het kampioenschap bepaald werd over één ronde, zou dit verschil met 65 punten iets kleiner geweest zijn. Wel zou Red Bull ruim boven Ferrari geëindigd zijn, terwijl zusterteam RB met een zesde plek ook twee plekken hoger geëindigd zou zijn. Gelukkig voor Alpine en Haas worden de punten dus pas op de zondagen verdeeld.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Gemiddelde kwalificatiepositie
Tot slot kijken we naar de gemiddelde positie in de kwalificatieuitslag. Ondanks de grote problemen bij Red Bull weet Verstappen daar een ongelofelijk gemiddelde neer te zetten van 2,92. Daarmee is hij duidelijk sterker dan concurrent Lando Norris. Saillant detail: als de gridstraffen uit België, Qatar, en Abu Dhabi (voor Hülkenberg) verrekend worden, blijft Verstappen alsnog een beter gemiddelde houden dan de Britse McLaren-coureur.
Russell, Leclerc, Piastri, en Sainz ontlopen elkaar haast niks, waar Russell vooral in de tweede helft van het seizoen sterk presteerde. Hamilton blijft Pérez en Alonso maar nipt voor, terwijl Tsunoda van de drie RB-coureurs het beste gemiddelde heeft. Het grootste onderlinge verschil is terug te vinden tussen Verstappen en Pérez. De Nederland kwalificeerde gemiddeld 6,38 plekken beter dan zijn Mexicaanse teamgenoot, die in deze statistiek als achtste eindigt.
De tekst gaat verder onder de Tabel.
Bij Mercedes was het verschil met 3,38 plekken ook groot in het voordeel van Russell. Norris versloeg Piastri dan wel met 20-4 in de kwalificaties, maar in posities bedroeg het voordeel van de Engelsman 'slechts' 1,83 plekken. Bij Ferrari is het verschil met slechts 0,23 posities nog kleiner. In de achterhoede was vooral het voordeel van Alexander Albon groot. De Britse Thai kwalificeerde zich 5,36 plekken beter dan Logan Sargeant en 3,57 plekken beter dan Franco Colapinto. En dat terwijl Albon in 2020 nog met 17-0 werd afgedroogd door Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties