Het 2023-seizoen is ten einde gekomen, met een recordaantal van 22 Grands Prix, en een nieuw wereldrecord bij het verwisselen van de Pirelli-banden. Dit record werd door McLaren gevestigd in het hete Qatar, maar gemiddeld genomen mag Red Bull Racing nog steeds op de troon blijven zitten. F1Maximaal zette de cijfers op een rijtje en uit analyse blijkt dat het verschil tussen Mercedes en de andere topteams pijnlijk is.
In 2023 kwamen in totaal 22 coureurs in actie, waarbij de pitstraat ruim 800 keer bezocht werd tijdens de Grands Prix zelf. Daarbij horen officieel gezien ook de langdurige onderbrekingen door rode vlaggen, die uit de analyse verwijderd zijn. Daarnaast zijn pitstops waarbij voorvleugels gewisseld werden, straffen ingelost werden, of andere problemen verholpen werden ook niet meegenomen in het onderzoek. Uiteindelijk blijven er dan 688 pitstops over.
Leclerc gebruikte de minste banden, McLaren vestigt wereldrecord
De coureur die de meeste setjes banden verbruikte was Zhou Guanyu, die er met zijn 41 pitstops ook verantwoordelijk voor was dat zijn team de meeste pitstops afwerkte. Opvallend genoeg is Charles Leclerc van de vaste coureurs degene met de minste pitstops, slechts 29 in totaal. Dat is opmerkelijk te noemen, aangezien Ferrari het vaak op de zondagen juist lastig had met bandenslijtage. Toch koos Ferrari vaker dan andere teams voor een éénstopper, al nam Leclerc in Brazilië niet deel aan de race, vanwege technische problemen in de formatieronde.
Bij Red Bull werden er in de slotfase ook nog vaker pitstops gemaakt om het punt voor de snelste ronde te pakken. Dat zorgde ervoor dat Max Verstappen op Zhou na de meeste pitstops maakte, maar toch was het onvoldoende om hierbij een gooi te doen naar de snelste pitstop van het seizoen. Zoals in Tabel 1 te zien is, werd dit wereldrecord van 1,80 seconden gevestigd door McLaren in Qatar, waar ook Ferrari haar snelste pitstop van het seizoen neerzette. Red Bull gaf alleen Sergio Pérez eenmalig een pitstop van minder dan twee seconden.
Opvallend is dat er slechts drie teams zijn die in de top tien terug te vinden zijn: McLaren, Ferrari, en Red Bull. Het Oostenrijkse team won de DHL Fastest Pitstop Award dit jaar wederom, maar had dit vooral te danken aan het feit dat Ferrari en vooral McLaren pas in de tweede seizoenshelft echt op gang kwamen. Deze drie teams bezetten ook de volledige top twintig van de snelste pitstops, en het lijkt er dus op dat Red Bull in 2024 aan de bak moet om deze eretitel te prolongeren.
AlphaTauri verrast, Mercedes schiet zwaar tekort
In Tabel 2 wordt niet alleen naar de snelste pitstops van het seizoen gekeken, maar juist naar het gemiddelde. Een goede pitstop is strategisch cruciaal bij het pakken van undercuts op de concurrentie, en dus zien we in Tabel 2 ook voornamelijke de topteams vooraan terug. Daarbij zijn enkele opvallende namen te benoemen. De positieve verrassing is AlphaTauri, dat met 2,838 seconden gemiddeld een honderdste sneller was dan McLaren. Enkele jaren geleden was AlphaTauri juist nog een probleemkindje bij het verwisselen van de banden. Daarnaast is de prestatie van Ferrari knap. Ook het Italiaanse team had het in het verleden wel eens lastig bij de pitstops, maar is nu juist de grootste uitdager van Red Bull.
Mercedes valt juist in negatieve zin op. Qua gemiddelde stoptijd behoort het Duitse team nog tot de middenmoot, maar als we in de laatste kolom kijken naar het aantal pitstops onder 2,50 seconden, dan wordt pijnlijk duidelijk dat Mercedes dit slechts één van de 72 keer voor elkaar kreeg. De 'gelukkige' was Lewis Hamilton, in het openingsweekend in Bahrein. Teamgenoot George Russell werd nooit sneller dan in 2,55 seconden bediend, eveneens in Bahrein.
In totaal lukte het de team 140 van de 688 keer om een bandenwissel binnen 2,50 seconden te completeren, waarbij Alfa Romeo en Haas dit nooit voor elkaar kregen. Beide Ferrari-klantenteams kwamen zelfs niet onder de 2,60 seconden. De pitstops worden in de Formule 1 gezien als een cruciaal teamonderdeel, waarbij de klok vastlegt hoe gedisciplineerd een pitcrew is, hoe hard er getraind is, en hoe goed de teamleden op elkaar ingespeeld zijn. Dat Mercedes hierbij tot de zwakkere teams behoort, is dan ook een pijnlijke conclusie voor de mannen van Toto Wolff.
Pérez wordt net wat sneller bediend van Verstappen
Als we de pitstops per coureur bekijken, is het niet geheel verrassend dat de coureurs van Red Bull en Ferrari de eerste twee 'startrijen' bezetten. Bij Red Bull werd Pérez gemiddeld vijf honderdsten van een seconde sneller van nieuwe banden voorzien dan Verstappen. Dit kan er mogelijk op wijzen dat Verstappen sneller komt aanrijden, waardoor de monteurs iets langer nodig hebben om in te spelen op de stop-positie van de auto. Dit zal verder onderzocht worden in een tweede pitstop-onderzoek, later terug te vinden op F1Maximaal, waarbij ook bekeken wordt of de positie van de pitboxen, in het geval van Red Bull doorgaans vooraan, een belangrijke rol speelt.
In de top tien zijn coureurs van slechts vier teams terug te vinden. Dit heeft ermee te maken dat AlphaTauri maar liefst vier coureurs inzette, en deze bemachtigden allemaal een plekje in die top tien. Achter de vier topteams, als het op pitstops aankomt, vormt Aston Martin de middenmoot, terwijl Russell en Hamilton slechts op plekken 14 en 15 staan. De absolute hekkensluiter is Nico Hülkenberg met een gemiddelde van 3,64 seconden. De snelste pitstop van de Duitser duurde 2,73 seconden, en slechts zes van de 37 keer kreeg de Haas-coureur binnen drie seconden nieuwe banden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties