De 24 uur van Le Mans staat aankomend weekend op het programma en dat is een mooie invulling aan een weekend zonder Formule 1. Voor de F1-fans die wat minder bekend zijn met het endurance-evenement is het lastig je een weg te banen door de vele klassen, teams en coureurs die meedoen. F1Maximaal zet voor je op een rijtje wat je moet weten om mee te kunnen praten over de grootste jaarlijkse endurancerace, terwijl uiteraard het talent van eigen bodem aan bod komt.
In 2021 wordt de 89ste editie van de 24 uur van Le Mans gereden. Na in 1923 voor het eerst gehouden te worden, vormde het evenement zich tot de meest prestigieuze uitdaging van het World Endurance Championship (WEC, red.). Doorgaans wordt het tweede of derde weekend van juni gebruikt voor het evenement, maar wegens het coronavirus waren er op die datum geen toeschouwers mogelijk geweest. Zodoende vindt de wedstrijd dit jaar twee maanden later plaats. De wedstrijd begint op zaterdag om 16.00u lokale tijd en valt een dag later op hetzelfde tijdstip in het slot. RTL 7 en Eurosport zenden het hele evenement uit, dus houd die zenders in de gaten.
Het circuit van Le Mans
De 24 uur van Le Mans wordt verreden op het Circuit de la Sarthe, genoemd naar de naastgelegen rivier Sarthe. Het is een baan van maar liefst 13,6 kilometer lang door het Franse platteland. Om dit een beetje in perspectief te plaatsen: een volle ronde Circuit de la Sarthe is iets minder dan twee keer de lengte van Circuit Spa-Francorchamps. Oorspronkelijk bevatte het een zes kilometer lang recht stuk, maar in 1990 eiste de FIA uit veiligheidsoverwegingen dat de rechte stukken van de baan niet langer mochten zijn dan 2 kilometer. Zodoende werd Hunaudières opgeknipt in drie min of meer gelijke straights.
Circuit de la Sarthe, de baan waar de 24 uur van Le Mans op zal worden verreden. (Foto: ongewijzigd, Will Pittenger)
Enkele noemenswaardige andere delen van het circuit, waarvan het baanrecord op naam van Kamui Kobayashi staat (3:14.971, 2017), zijn de Dunlop Bridge, Tertre Rouge, Mulsanne, Indianapolis-Arnage, de Porsche Curves en de Ford Chicanes. Tertre Rouge is belangrijk omdat een goede exit resulteert in veel snelheid gedurende het eerste deel van het lange rechte stuk. Bij Mulsanne vallen de coureurs terug van een topsnelheid van 340 kilometer per uur naar een snelheid van 100 km/u, terwijl dit gezien wordt als een van dé plekken om een inhaalpoging te plaatsen.
Indianapolis-Arnage is een van de bochtencombinaties waarin inschattingsvermogen van groot belang is. Na Mulsanne loopt het asfalt namelijk af. De scherpe rechterknik die Arnage vormt, is vooral een uitdaging. De meest toegewijde coureurs kunnen deze bocht vol gas nemen. De Porsche Curves vormen een stevige rechter-linker-rechterbochtencombinatie waarin elke stuurfout duur is. Na 2020 is er aan de linkerbocht wel een aanpassing gedaan, waarna er nu een iets grotere uitloopstrook ligt. In het absolute slot van de ronde nemen de rijders de Ford Chicanes, waar flinke kerbstones nog wel eens voor schade aan de bolides zorgen. Optimale concentratie is ook daar dus van groot belang, gezien de klasse overwinningen vaak vallen of staan met de betrouwbaarheid van de auto's.
De raceklassen
Tijdens het evenement zijn er maar liefst vier raceklassen gelijktijdig op het asfalt te vinden. Deze klassen vechten dus allen apart voor de overwinning gedurende de 24 uur van Le Mans, hoewel de werkelijke 'winnaar' van Le Mans doorgaans het team toegeschreven wordt dat als allereerste over de eindstreep komt. De klassen worden verdeeld in Hypercar, LMP en GTE, en elke klasse kent vervolgens weer een verdeling in Pro en Amateur. Een handige spotters guide waarin de klassen, teams en coureurs overzichtelijk weergegeven zijn, vind je hier.
In 2021 maakt de Le Mans Hypercarklasse haar intrede in de WEC. Dit is de topklasse van de enduranceracerij en daarom zal het een team uit de hypercarklasse zijn die de eindzege op zijn naam schrijft. Van de LMH-klasse, de opvolger van de LMP1, wordt verwacht dat een ronde Le Mans te voltooien is in drie-en-een-halve minuut. Primaire kanshebbers op de eindoverwinning zijn de twee Toyota Gazoo Racing-teams, waar onder meer bekende namen als Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Kamui Kobayashi, verdeeld over beide teams te vinden zijn. Tweemaal vinden we een Glickenhaus Racing-bolide, gekenmerkt door een vrijwel volledig rode livery, en tenslotte neemt Alpine deel met een team.
Links: Glickenhaus Racing-bolide van de LMH-klasse. Rechts: Corvette Racing-bolide van de GTE-Pro-klasse.
De tweede LMP-klasse is de LMP2. Een platform voor de enduranceracerij, maar voor de partijen die er geen enorme sommen geld voor over hebben, relatief gesproken dan. In de LMP2-klasse wordt gebruik gemaakt van een gestandaardiseerd motorblok, terwijl ook de versnellingsbak voor alle teams hetzelfde is. Er kan daarnaast gekozen worden uit drie chassis, waarvan de Oreca 07-Gibson voor alle deelnemers het geprefereerde model is. Door het gebruik van gestandaardiseerde onderdelen kan in de LMP2-klassen het verschil echt gemaakt worden door de coureurs, en is de competitie spannend en aantrekkelijk.
Om ervoor te zorgen dat de LMP2-bolides de Hypercars niet voorbij schieten, rijden ze in 2021 met wat minder vermogen en meer gewicht. Rondetijden van drie minuut dertig worden in deze klasse echter ook verwacht. Een detail dat de LMP2-klasse onderscheidt van de Hypercar-klasse is dat er in elk team minstens één amateurcoureur meerijdt. Dat vergroot het strategische aspect van de 24 uursrace, gezien de teams dus moeten bepalen wanneer de 'amateur' ingezet wordt. Coureurs krijgen een klasse toegewezen (brons, zilver, goud of platinum) en elk team moet minstens één bronzen of zilveren coureur bevatten.
GTE-klassen
De GTE-klassen zijn onder te verdelen in de Pro-klasse en de Am-klasse. Zoals uit de naam al wel op te maken is, racen de Pro-teams met enkel professionele coureurs, terwijl de Am-teams minstens één amateur mee moeten nemen, net zoals in de LMP2-klasse. De Pro klasse kent vijf deelnemende teams, die in totaal acht bolides op het circuit zetten. Voor de Nederlandse fans is het vooral opletten geblazen voor de gele Corvette Racing-auto, waar Nick Catsburg mee in actie komt. Hij wisselt zijn perioden in de cockpit af met Antonio García en Jordan Taylor.
In de Am-klasse zal niet gestreden worden voor de eindzege wegens het lagere niveau van de coureurs die deelnemen. Toch valt hier ook wat te halen voor de Nederlandse Le Mans-fans. Bij het Duitse Rinali Racing bevindt zich Jeroen Bleekemolen, die als goud geklasseerde coureur twee bronzen heren onder zijn hoede neemt, Pierre Ehret en Christian Hook. Daarmee vormt hij echter meteen wel de enige Nederlander die te vinden is in de Am-klasse. In de LMP2-klasse is ons kikkerlandje een stuk rijkelijker vertegenwoordigd.
Nederlandse vertegenwoordiging in de 24 uur van Le Mans
Hierboven benoemden we al twee heren die in actie komen gedurende de 24 uur van Le Mans, maar eigenlijk rijden verreweg de meeste Nederlanders in de LMP2-klasse. Hieronder behandelen we de meest prominente namen van eigen bodem die deelnemen aan het endurance-evenement.
Beitske Visser
Beitske Visser neemt dit jaar deel aan de 24 uur van Le Mans voor het Richard Mille Racing Team. Het LMP2-team, met startnummer 1, bestaat exclusief uit vrouwelijke coureurs. Visser deelt de cockpit dan ook met Tatiana Calderón en Sophia Flörsch (drie keer zilver). Calderón is een Colombiaanse die onder meer bekend is van haar kortdurende deelname aan de Formule 3. Ook Flörsch, een Duitse, nam deel aan de Formule 3, maar stootte niet door naar de W series. Deze drie dames vormen dus het enige team met exclusief vrouwelijke deelnemers. De donkerrode auto van Visser is te herkennen aan het Richard Mille-logo op de haaienvin.
Nyck de Vries
Kersverse Formule E-kampioen Nyck de Vries vierde zijn kampioenschapswinst uitbundig, maar heeft de helm inmiddels alweer op gezet. De platinum-geklasseerde coureur neemt het voortouw in G-Drive Racing en deelt daar de cockpit met Roman Rusinov en Franco Colapinto. De zwart-oranje bolide met startnummer 26, G-Drive in grote letters op de haaienvin en Gazprom als sponsor op de bargeboards, wist De Vries tijdens de kwalificatie al op de vierde plek te zetten, wat betekent dat het team verdienstelijk van start is gegaan. Eens kijken of de Nederlands-Russisch-Argentijnse combinatie in de prijzen valt dit weekend.
Nyck de Vries is inmiddels al gezien op de grid in Frankrijk. Rechts op de foto is Frits van Eerd van Racing Team Nederland te zien.
Racing Team Nederland
In een 24 uur van Le Mans mag Racing Team Nederland uiteraard niet ontbreken. Het door Jumbo gesponsorde Nederlandse team, zoals de naam wellicht al doet vermoeden, is te herkennen aan haar hoofdsponsor. Over de gehele geel-zwarte bolide is het Jumbo-logo prominent te vinden, waardoor je Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Job van Uitert er makkelijk uitpikt. Van Eerd, mede-eigenaar van Jumbo, is in dit team de brons geklasseerde coureur, terwijl Van der Garde de platinum-klassering draagt. Van Uitert, die F1Maximaal voorafgaand aan het evenement sprak, heeft een gouden cirkeltje achter zijn naam.
De livery van Racing Team Nederland, het enige Nederlandse raceteam dat deelneemt aan de 24 uur van Le Mans.
Robin Frijns
Robin Frijns, die uiteindelijk op tien punten naast de Formule E-titel greep (P5 in het eindklassement), is na zijn seizoen in de elektrische raceklasse ook nog niet klaar. Aankomende zaterdag en zondag zal hij plaatsnemen in de Oreca 07-Gibson van Team WRT. Dit Belgische team is te herkennen aan de wit-rode livery, de rode spiegels en de rode accenten op de voorlichten en op het windscreen. Frijns vormt een trio met de Oostenrijkse Ferdinand von Habsburg en de Franse Charles Milesi. Frijns is in dit team geklasseerd als de platinum-coureur, terwijl zijn collega die in eigen land rijdt de verplichte 'amateur' is.
Renger van der Zande
Het Nederlandse lijstje sluiten we af met topcoureur Renger van der Zande. De regelmatige analist bij Ziggo Sport neemt ook in 2021 weer deel aan de endurancewedstrijd en doet dit bij Inter Europol Competition, zoals zijn Poolse renstal heet. De felgele auto heeft licht- en donkergroene accenten rondom de haaienvin, waaraan de auto voornamelijk te herkennen is. Van der Zande vormt een team met de zilveren Jakub Smiechowski en de goud geklasseerde Alex Brundle. Bij de Nederlander zelf staat er ook een gouden kanttekening achter de naam.
De groen-gele livery van het team waarmee Renger van der Zande in actie komt.
Op wie moet je verder letten?
Puur geïnteresseerd in het Nederlandse talent? Dan is de onderstaande informatie overbodig. Mocht je nog enkele andere mooie verhaallijnen willen volgen, dan kan Le Mans die zeker bieden. Er zijn ongelooflijk veel grote namen die aan het evenement deelnemen, van Formule E-coureur Alex Lynn tot aan Sky Sports F1-analist Paul di Resta. Misschien doet ook de naam Stoffel Vandoorne een belletje rinkelen. De 24 uur van Le Mans trekt vanuit alle raceklassen veel coureurs die het prestigieuze evenement met alle liefde verrijden.
Een van de LMP2-teams die je in de gaten moet houden is het legergroene Jota Sport. Een Brits team dat Anthony Davidson, António Félix da Costa en Robert González huisvest. Daarmee hebben ze twee platinumcoureurs in huis (de eerste twee) en een van de sterkste opstellingen van de LMP2-grid. In een andere Team WRT-auto vinden we daarnaast Robert Kubica, die zijn heil na een korte rentree in de F1 zoekt in de andere raceklassen. Als vanzelfsprekend heeft hij sponsor Orlen aangedragen ter financiële ondersteuning. Let op dat Orlen-logo als je fan bent van de Pool.
Misschien wel de mooiste LMP2-verhaallijn voor de neutrale toeschouwer draait om het Sashi-High Class Racing-team. Bij de Deense renstal vinden we namelijk vader Jan Magnussen en zoon Kevin Magnussen terug. Het komt niet vaak voor dat een vader en zoon voor de Le Mans-titel gaan, maar de twee oud F1-coureurs gaan het avontuur in 2021 toch echt samen aan. De twee platinum-coureurs hebben in Anders Fjordbach (tevens Deens) een zilveren teamgenoot gevonden die ze aan de klassetitel moet helpen. Voor de Magnussen-liefhebbers: er staat in koeienletters Sashi op de haaienvin. (Foto: WEC)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties